Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Joppa

Hämta data från blad

Rekommendera Poster

Joppa

Jag undrar om detta är möjligt. 

jag har en Excel-fil med artikelnummer, artikelnamn, inpris, utpris osv.

Jag skulle på ett annat blad vilja skriva in artikelnummer och få resten av infon ifylld. 

så om jag skulle göra en beställning på en del av artiklarna. 

hoppas att jag var begriplig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
littlemaze

Jag brukar använda kombinationen Index & Passa (Match om du kör engelska). 
En enkel formel för det skriver du i cell F4:

=index(B:B;Passa(E4;A:A;0)) Svenska excel Skrivs med Passa + ; om det är engelska byter du ut mot Match + ,

I kolumn A har du Artikelnr, i kolumn B finns ex beskrivning. Cell E4 skriver du in det artikelnr du vill ha information om.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joppa

Tack. Prövade och det ser ut att fungera. Nu gjorde jag bara ett test.  Går det att hämta all information från ett annat blad? Och går det att få formeln att fungera för hela kolumnen? Nu blev det bara rad 4. 

superstort tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze

Om du markerar cellen F4 och ställer markören i Formelfältet så borde du se något som liknar den bifogade filen. Gör det det? Jag har inte Excel på min Mac så jag fick använda Numbers. 

Men du borde se ett fält (i mitt fall brunt som är det artikelnr som den ska leta efter). I exemplet letar den i hela kolumn ( Lila) och den kommer att i den markerade cellen visa texten som finns i den Blåa kolumnen på samma rad som den hittar artikelnr.  

Om det fungerar så kan du bara kopiera ner formeln till nästa rad, men kom ihåg att kontrollera ev $ formelfältet eftersom det kan låsa fast formeln till vissa rader/kolumner och det vill du inte. I ditt fall kan Kolumn A:A och skrivas som $A:$A och kolumnen för $E:4.

Formeln ska då kunna kopieras ner och i sidled för att få mer information.

Ok?

Skärmavbild 2020-08-07 kl. 13.25.43.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joppa
1 timme sedan, littlemaze säger:

Om du markerar cellen F4 och ställer markören i Formelfältet så borde du se något som liknar den bifogade filen. Gör det det? Jag har inte Excel på min Mac så jag fick använda Numbers. 

Men du borde se ett fält (i mitt fall brunt som är det artikelnr som den ska leta efter). I exemplet letar den i hela kolumn ( Lila) och den kommer att i den markerade cellen visa texten som finns i den Blåa kolumnen på samma rad som den hittar artikelnr.  

Om det fungerar så kan du bara kopiera ner formeln till nästa rad, men kom ihåg att kontrollera ev $ formelfältet eftersom det kan låsa fast formeln till vissa rader/kolumner och det vill du inte. I ditt fall kan Kolumn A:A och skrivas som $A:$A och kolumnen för $E:4.

Formeln ska då kunna kopieras ner och i sidled för att få mer information.

Ok?

Skärmavbild 2020-08-07 kl. 13.25.43.png

Hej! Min formel blev:

=INDEX(Blad2!B:B;PASSA(A2;Blad2!A:A;0))

Men nu får jag #SAKNAS!

Då skall det finnas en formel som heter =OMFEL

men jag får inte till det. Någon idé?

och eftersom du använder Numbers så undrar jag om det skulle gå att översätta till Numbers? För då skulle jag kunna göra varubeställning via mobilen 👍👍👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze

För att få till OMFEL så blir formeln =OMFEL(INDEX(Blad2!B:B;PASSA(A2;Blad2!A:A;0));”NUHITTADEJAGINGETNR”). Där du byter ut texten mot vad du vill att det ska stå när du inte hittar något matchande artikelnr. 

Formeln i Numbers är lika som i Excel men presenteras bara annorlunda. Titta längst ner i vänstra hörnet i bilden.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joppa
3 timmar sedan, littlemaze säger:

För att få till OMFEL så blir formeln =OMFEL(INDEX(Blad2!B:B;PASSA(A2;Blad2!A:A;0));”NUHITTADEJAGINGETNR”). Där du byter ut texten mot vad du vill att det ska stå när du inte hittar något matchande artikelnr. 

Formeln i Numbers är lika som i Excel men presenteras bara annorlunda. Titta längst ner i vänstra hörnet i bilden.

Hmm, sitter nu med Numbers men får bara syntaxfel Funderar det inte att kopiera in koden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
2 timmar sedan, Joppa säger:

Hmm, sitter nu med Numbers men får bara syntaxfel Funderar det inte att kopiera in koden?

Excel och Numbers har väl inte identisk syntax? Jag gissar att de vanligaste grejerna funkar på samma sätt även om namnen kan skilja sig åt lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze

Det kan vara lite klurigt att kopiera formler men i mitt fall så ser det ut så här i formelfältet OMFEL(INDEX(C;PASSA(G7;B;0));"Hittar inget Nr") även om jag skriver C:C och B:B så omvandlar Numbers det till bara C och B sen visar heller inte Numbers = i början. Så i det här fallet kan inte jag hitta något som skiljer Excels formel mot Numbers men håller med om att det i många fall finns små skillnader och framför allt hur det presenteras.

Vad som kanske ställer till det i det här specifika fallet är hur Numbers och Excel presenterar olika kalkylblad. Så här skulle formeln bli om data låg på ett annat blad: OMFEL(INDEX(Blad 2::Tabell 1::C;PASSA($G4;Blad 2::Tabell 1::B;0));"Hittar inget Nr") 

Så testa och försök skriva in formeln istället. OMFEL(INDEX(C;PASSA($G4;$B;0));"Hittar inget Nr") Sen kan du korrigera vilka kolumner och fält den vill titta i.

Skärmavbild 2020-08-08 kl. 09.16.45.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joppa

Tappar det snart. Det funderar fint i exel men vill inte fungera i Numbers. Jag fattar bara inte. Och återigen otroligt stort tack för ert tålamod!!

Skärmavbild 2020-08-09 kl. 16.39.43.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze

Formeln ska du skriva i cell B2. Det ser ut som om du har den i A2 nu. I cell A2 vill du ha det artikelnr som du skriver in. Kolla om det funkar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joppa
1 timme sedan, littlemaze säger:

Formeln ska du skriva i cell B2. Det ser ut som om du har den i A2 nu. I cell A2 vill du ha det artikelnr som du skriver in. Kolla om det funkar.

Jag öppnade excelbladete I numbers och nu ser det ut som om det fungerar som jag vill.

OMFEL(INDEX(Blad2::Table 1::B;PASSA(A18;Blad2::Table 1::A;0));"")

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...