Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta email på Apple-ID


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Jag borde byta email på mitt Apple-ID och undrar om det är något man borde se upp med.

 

Jag har hittat dessa beskrivningar hos Apple:

 

På https://support.apple.com/sv-se/HT201356 står att man först måste logga ut, men det nämns inte i den andra beskrivningen... Vad gäller? 

Kan det strula med tvåfaktorautentisering om man loggar ut från alla enheter inför bytet av email på Apple-ID?

 

Något annat man bör tänka på för smidigt byte av email på Apple-ID?

 

Tack på förhand till alla som svarar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet så "måste" man logga ut för att minimera strul. 

 

Jo det står i andra länken att man ska logga ut.

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-08-05 kl. 09.27.52.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite mer komplicerat än länkarna ger vid handen.

När jag nyligen ändrade min epost för Apple ID fungerade det automagiskt på min mini, min Iphone SE och Apple TV4, som alla har senaste operativsystemen.

Dock vad gäller Apple TV4 så hängde den gamla inloggningen för den hemmadelningen kvar, såg jag nyss. Och jag fick logga in på nytt i Itunes store/App store på macen. Plus lite annat pill här och där.

För min Iphone 5s så fick jag dock logga ut det gamla och logga in det nya, med tillhörande radering och uppdatering.

Men nu fungerar allt, peppar peppar, som det ska. Vad jag vet.

Jag kan tycka att Apple inte alltid uppdaterar sin information, och att allt som har med Apple ID att göra är under ansenlig WIP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, lappen71 säger:

Enligt min erfarenhet så "måste" man logga ut för att minimera strul. 

 

Så, då har jag bytt email-adress på mitt Apple-ID. 

 

Jag följde lappen71s råd att logga ut innan. Tyvärr, leder ju även detta till ett strul jag borde förutsett:

 

När jag loggade ut från iCloud tappade jag alla inställningar om vad som ska vara i iCloud. När jag sedan loggade in igen så flyttades "fel" saker till iCloud. T.ex. så var iCloud-bildbibliotek påslaget när jag loggade in, inte iCloud-bildström som jag föredrar. IPhone säkerhetskopierade till iCloud, inte till dator. ... Det tog en god stund att reda upp, och jag kommer nog att fortsätta hitta saker som bytt konfiguration.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TB-000 säger:

Så, då har jag bytt email-adress på mitt Apple-ID. 

 

Jag följde lappen71s råd att logga ut innan. Tyvärr, leder ju även detta till ett strul jag borde förutsett:

 

När jag loggade ut från iCloud tappade jag alla inställningar om vad som ska vara i iCloud. När jag sedan loggade in igen så flyttades "fel" saker till iCloud. T.ex. så var iCloud-bildbibliotek påslaget när jag loggade in, inte iCloud-bildström som jag föredrar. IPhone säkerhetskopierade till iCloud, inte till dator. ... Det tog en god stund att reda upp, och jag kommer nog att fortsätta hitta saker som bytt konfiguration.

 

 

Information som du utelämnande i din frågeställning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Information som du utelämnande i din frågeställning. 

Ja, det är lätt att vara efterklok ?

 

(Mitt tidigare inlägg är inte alls avsett som kritik mot de råd jag fått, utan som tilläggsinformation till andra som ska byta email-adress på Apple ID om vad dom ska se upp med.)

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...