Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Outlook Mac + Google = hopplöst?


Mayhem
 Share

Rekommendera Poster

Försöker undvika programmet själv men de flesta andra här på kontoret kör helst Outlook av gammal vana. Ända sedan vi gick över till Google som mailleverantör (efter uppköp av större koncern som redan nyttjade Google) har det fungerat halvdant med mycket begränsningar, men nu senaste månaderna har det blivit rentav olidligt opålitligt.

 

Många har nu problem med att mail endast når fram till inkorgen om de anländer till servern medan programmet är igång. Är programmet avstängt, eller datorn till exempel i viloläge, så kommer inte mail fram. Att manuellt säga åt programmet att hämta ny post från servern gör ingenting, inte heller att gå offline och sedan online igen eller något annat jag kommit på hittills. Inga felmeddelanden någonstans. Att reparera inkorgen (dvs säga åt programmet att slänga hela cachen och ladda ner allt på nytt) hjälper men är endast en tillfällig lösning. Någon annan som känner igen detta och lyckats åtgärda det?

 

Givetvis finns en 365 prenumeration med autoupdate påslaget. Jag har även provat att ändra releasekanal till "Insider Fast" för att få de allra senaste betaversionerna, där de två senaste släppen varit så värdelösa att de kraschar redan vid uppstart. Alla verkar inte drabbas men när det väl inträffat en gång lyckas jag inte bli av med det. Har försökt utradera varje spår av Office men har inte gjort någon skillnad. Enda jag inte provat ännu är en komplett systeminstallation. Men det har jag nog aldrig behövt göra tidigare för att lösa ett problem på macOS…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger IT-avdelningen på jobbet? Är väl ändå deras ansvar att se till att det fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en märklig lösning att köra Office365 med Outlook mot Google server istället för Microsoft eget. Min arbetsgivare kör hela Office365 inkl server och mejl, fungerar bra även med Mac. 
 

Jag kollade runt lite och ja det verkar vara problem med Outlook, Google och Catalina. Den vanligaste lösningen är att radera Google-kontot i Outlook och sedan sätta upp ett nytt Google-konto genom IMAP istället för att sätta upp Google-direkt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Vad säger IT-avdelningen på jobbet? Är väl ändå deras ansvar att se till att det fungerar. 

Koncernen som helhet har IT-konsultande som huvudsyssla. Den stora majoriteten medarbetare globalt använder Gmail i webbläsaren och det är vad som stöds av den centrala IT-avdelningen.


Dotterbolaget jag arbetar på, som för knappt två år sedan köptes upp av den större koncernen, ägnar sig däremot åt varumärkesstrategi och design. Innan uppköpet hostades vår mail på 365 och då fungerade det givetvis avsevärt bättre. Sedan dess är tyvärr många fast vid Outlook då medarbetarna i regel inte är power users utan som folk är mest – konservativa och inte särskilt villiga att lära sig ny mjukvara. Detta alldeles oavsett hur mycket bättre eller hur likt föregångaren den än råkar vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Det verkar vara en märklig lösning att köra Office365 med Outlook mot Google server istället för Microsoft eget. Min arbetsgivare kör hela Office365 inkl server och mejl, fungerar bra även med Mac.

Ja där var vi också när företaget var fristående och då fungerade det givetvis avsevärt bättre. Efter uppköp av större koncern skulle vi in i deras maillösning, men många vill inte överge Outlook.

  

3 timmar sedan, Raphael säger:

Jag kollade runt lite och ja det verkar vara problem med Outlook, Google och Catalina. Den vanligaste lösningen är att radera Google-kontot i Outlook och sedan sätta upp ett nytt Google-konto genom IMAP istället för att sätta upp Google-direkt.

Ja det är ungefär vad jag också kommit fram till efter ytterligare googlande där jag tillsist hittade problemet omnämnt i en tråd på G Suite supportforum. Känns dock något ologiskt om man ser till problemets natur, då man kan tro att Outlook borde ha sin egen implementation av alla protokoll ner tilll IP/socket nivå. Hursomhelst inte kommit närmre någon lösning. Att ta bort och återskapa kontot har samma effekt som att reparera inkorgen, det löser problemet tillfälligt men de mail som sedan inkommer under tiden locket är igenslaget nästa gång når inte Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...