Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera IMac med extern SSD disk?


Hammar70
 Share

Rekommendera Poster

Jag jobbade via 21 tums iMacen. Samsung SSD blev ”journalförd”.

Jag flyttade senaste time machine kopian till SSD:n. Kopplade sedan Samsung SSD till den strejkande 27-tummaren. Valde den SSD:n som startskiva. Allt såg bra ut till en början men sen kom som vanligt felmeddelanden. Vad kan vara fel? Nån som kan komma med tips?

Är det normalt att den externa disken också heter ”Macintosh HD” trots att jag döpt den till ”Samsung SSD”

5CE4A328-72B7-460B-9818-C36D15943680.jpeg

C409E9E5-8B5B-4396-9222-AB7136F6FA9B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack, jag fick rådet att det skulle vara journalförd och det var även förvalt av Macen men jag håller med om att det borde vara APFS. Jag får göra om och få se om det hjälper. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, TomasMbg säger:

jag fick rådet att det skulle vara journalförd

Hade för mig att det inte funkade med APFS på externa diskar, men Catalina är kanske annorlunda. Men varför kan då inte Catalina göra om disken själv när man installerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Time Machine-enheten ska dock vara JHFS+.

Men disken formateras väl om när man väljer att den ska vara TM-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Telly82 säger:

Men disken formateras väl om när man väljer att den ska vara TM-disk?

”Om skivan som du valt inte är formaterad som krävs av Time Machine uppmanas du att radera skivan först. Gå vidare genom att klicka på Radera. Detta raderar all information på hårddisken för säkerhetskopiering.”

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min externa T5 har APFS och är bootbar. Det var diverse uppdateringar av systemet som till slut löste problemet så jag slapp välja startskiva varje gång jag skulle starta datorn. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

”Om skivan som du valt inte är formaterad som krävs av Time Machine uppmanas du att radera skivan först. Gå vidare genom att klicka på Radera. Detta raderar all information på hårddisken för säkerhetskopiering.”

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Jaha då är det därför som det bara går att köra Time Machine på den interna disken i typ en dag, den ändrar tillbaka till min externa SSD. 

Redigerad av iMarc
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finner det smått förjävligt av Apple att deras instegs-iMac från 2019 fortfarande bara erbjuder snurrhårddisk, trots att man betalar över 15.000 kr. Det är en grov flaskhals och det kvittar vad de stoppar in för teknik i övrigt eftersom hårddiskens teknik är från typ 2005. Närmast lurendrejeri.

 

Mina föräldrar är inga hightech-människor så de behöver ingen supersnabb dator, men att öppna Safari eller Spotify tar orimligt lång tid, badbollen dyker upp stup i kvarten osv. Det går knappt att arbeta på den, trots att det finns gott om utrymme på hårddisken och få program installerade. Fick 50-100 MB/s som läs/skrivhastighet på Black Magic diskspeed-test. Det är ett skämt för en så dyr dator från 2019.

 

Oavsett så ligger det i planeringen att gå till en verkstad med den som sätter in en SSD.

Men hur är det med dessa nyare iMacs? Skärmen är lövtunn och bygger på helt annan teknik än gamla iMacs där det var lättare att ta bort ramen. Är det en chansning?

Redigerad av vote
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, vote säger:

Finner det smått förjävligt av Apple att deras instegs-iMac från 2019 fortfarande bara erbjuder snurrhårddisk, trots att man betalar över 15.000 kr. Det är en grov flaskhals och det kvittar vad de stoppar in för teknik i övrigt eftersom hårddiskens teknik är från typ 2005. Närmast lurendrejeri.

 

Mina föräldrar är inga hightech-människor så de behöver ingen supersnabb dator, men att öppna Safari eller Spotify tar orimligt lång tid, badbollen dyker upp stup i kvarten osv. Det går knappt att arbeta på den, trots att det finns gott om utrymme på hårddisken och få program installerade. Fick 50-100 MB/s som läs/skrivhastighet på Black Magic diskspeed-test. Det är ett skämt för en så dyr dator från 2019.

 

Oavsett så ligger det i planeringen att gå till en verkstad med den som sätter in en SSD.

Men hur är det med dessa nyare iMacs? Skärmen är lövtunn och bygger på helt annan teknik än gamla iMacs där det var lättare att ta bort ramen. Är det en chansning?

Håller med om att det är trist. Du kan dock ganska kvickt rätta till det genom att skaffa en SSD som du placerar i ett externt USB-3 kabinett. Koppla till ledig USB-port på iMacen, starta iMacen i recovery mode. Välj att installera MacOS på den externa disken. Om du har kört time machine backups så kan du välja att installera en kopia av den interna disken på den nya externa. Du kan även köra ett trim-kommando så att den nya externa är optimerad för macOS. Om du skaffar ett typ silverfärgat externt kabinett till SSD och fäster denna med typ dubbehäftande tejp på baksidan av iMacens benstöd så syns det bara lite om man tittar på iMacen bakifrån och tom då ser det ordnat och snyggt ut. Lägg inte pengar på att låta verkstad trixa med detta i onödan. Den lilla skillnaden i läshastighet mellan USB3 och internt är inte värt att lägga verkstadspengar på att dissikera iMacen. Hastighetsskillnaden är inte märkbar vid användning och allt kommer att flyga fram i förhållande till nuvarande HDD. Sök på web och Youtube; external USB3 for mac, install macOS on external drive, trim SSD macos. Det är inte svårt och det är lätt ordnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, vote säger:

men att öppna Safari eller Spotify tar orimligt lång tid, badbollen dyker upp stup i kvarten osv

Vad menas med "orimligt lång tid"? Talar vi om 5 sekunder, 5 minuter eller 5 timmar?

 

Att badbollen dyker upp brukar snarare tyda på att RAM-minnet inte räcker till. 

Kolla i Aktivitetskontroll, under Minne. Hur stor är Växelfilen? (Längst ner i mitten)

 

Att starta om datorn ibland kan hjälpa. I detta fall kanske till och med en säker start. 

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
17 minuter sedan, TheDrum säger:

Om man nu installerar MacOS på extern SSD, kan man då installera det senaste systemet?

Det beror enbart på om Macen är tillräckligt ny för att stödja det senaste systemet.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...