Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera IMac med extern SSD disk?

Hammar70
 Share

Recommended Posts

Hejsan MacWorld Forum läsare!

Min fru klagar över att hennes Imac 21,5” som är runt fem år bara blir trögare och slöare för varje uppdatering. Har erbjudit henne hjälp och börjat söka information om ämnet. Att byta den inbyggda mekaniska hårddisken skall vara krångligt utan har läst att man kan köpa en extern SSD disk och installera Mac OS på samt använda den inbyggda hårddisken som lagring. Finns det någon som har gjort detta ingrepp och lyckats bra med det är jag intresserad av tips och erfarenhet. 

Själv är jag inget proffs på Mac datorer men ser detta som en utförbar hårdvaru uppdatering som kräver lite erfarenhet vid inköp och konfigurering. 

1. Vilken SSD disk skall man välja?

2. Hur installerar man Mac OS på den externa SSD disken och hur flyttar man Mac OS licensen från den mekaniska till den externa SSD disken?

3. Konfigurering och inställningar vid installationen?

4. Vad kommer det att kosta och hur mycket tid tar det uppskattningsvis?

Hoppas på bra och seriösa svar.

Tack på förhand!!!

?

Du kan köpa vilken SSD-disk som helst.

För att flytta över allt till den externa är det smidigast att clona över allt med ett program som SuperDuper eller Carbon Copy cloner.

Själv använder jag SuperDuper, kostar en liten peng men är utomordentligt bra. 

Sen när du klonat över till den externa är det bara att välja din SSD som startdisk. Klart 

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Smidigast är ändå att sätta in en SSD-disk i iMacen.

https://www.ifixit.com/Device/iMac

Klarar du det inte själv så är det inte så ruskigt dyrt att låta en  godkänd Applebutik göra jobbet. 

Edited by Pocahontas

1. Samsung T5 hade jag valt.

2. Jag hade startat i recoveryläget och valt att installera på extern SSD. Alltid bäst med ren installation första gången. Det finns ingen licens att bekymra sig om, datorn är licensen i sig självt. Redan vid första inloggningen gör man flera val och inställningar, det är oundvikligt. Sedan hade jag valt Flyttassistenten för att flytta aktuella filer och andra inställningar till extern SSD. I Systeminställningar väljer man extern SSD som startskiva. 

3. Se under 2.

4. Det beror på SSD:ns storlek. Åtminstone en tusenlapp exklusive frakt. Tidsåtgång är svårt att beräkna, det beror på mängden data och efterhandspillande. 1–2 timmar, kanske.

Addendum: Jag hade valt att lägga ALLT på SSD och sedan formaterat om den interna snigeldisken och använt den som backup. Själv använder jag Carbon Copy Cloner, men det finns andra kloningsprogram, och så finns det förstås Time Machine.

1 timme sedan, Hammar70 säger:

Hejsan MacWorld Forum läsare!

Min fru klagar över att hennes Imac 21,5” som är runt fem år bara blir trögare och slöare för varje uppdatering.

Att bara klona över till ny disk KAN innebära att man klonar över det som krånglar. En fem år gammal hårddisk tröttnar av naturliga skäl då den blir sliten. Den går saktar ju fullare den är. Kolla in tipsen och försök fixa lite enkla saker först:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS! Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Av rent praktiska skäl bör utrymmet på hårddisken inte understiga 50 GB. Annars är man snart tillbaka till full disk.

1. Vilken SSD disk skall man välja?

2. Hur installerar man Mac OS på den externa SSD disken och hur flyttar man Mac OS licensen från den mekaniska till den externa SSD disken?

3. Konfigurering och inställningar vid installationen?

4. Vad kommer det att kosta och hur mycket tid tar det uppskattningsvis?

?

1. Samsung är minst ett steg före alla andra.

2 och 3. Klona

4. Det är alltid bättre med en intern SSD. Det är säkrare och lite snabbare. Men dels får man oftast betala affärens hyllpris för disken och extremt hög timpenning. Så det blir förmodligen tre gånger dyrare än att tjoffa dit en extern SSD.

5. En fem år gammal disk är inget att lägga backup på. Den kan dö vilken sekund som helst. Backup lägger man på fräscha diskar.

Edited by Axelman

Jag har installerat en intern SSD i min iMac 21" 2013. Det är mycket pill men inget direkt svårt om man läser iFixits utmärkta guider och köper deras verktyg. 

Att byta den inbyggda mekaniska hårddisken skall vara krångligt utan har läst att man kan köpa en extern SSD disk och installera Mac OS på samt använda den inbyggda hårddisken som lagring. Finns det någon som har gjort detta ingrepp och lyckats bra med det är jag intresserad av tips och erfarenhet. 

Har en iMac 2013 i fritidshuset med en inbyggd mekanisk disk som jag för från en extern Samsung T5 SSD via USB 3 (Macens begränsning, Samsung T5 klarar 3.1.) Funkar bra. Märker inte skillnaden i hastighet mot en iMac 2011 med inbyggd SSD.

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Har en iMac 2013 i fritidshuset med en inbyggd mekanisk disk som jag för från en extern Samsung T5 SSD via USB 3 (Macens begränsning, Samsung T5 klarar 3.1.) Funkar bra. Märker inte skillnaden i hastighet mot en iMac 2011 med inbyggd SSD.

Jag mätte ca 500 MB/s läs och skriv internt och ca 400 MB/s externt med samma Samsung Evo på USB 3. Det är inte märkbart. Men det går snabbare internt.

Edited by Axelman

3 minuter sedan, Axelman säger:

Jag mätte ca 500 MB/s läs och skriv internt och ca 400 MB/s externt med samma Samsung Evo på USB 3. Det är inte märkbart. Men det går snabbare internt.

Ungefär samma värden här. :)  Märkbart bara med kronometern i handen. 

Hejsan!

Jag vill tacka alla som har svarat på detta inlägg. Imorgon skall jag köpa en Samsung T5 external SSD 1TB för att göra ett försök att få fart på min frus IMac.

Återkommer med feedback eller fler frågor.

?

• Upvote 1

• 3 weeks later...

Hejsan!

Nu har jag köpt en ny Samsung Portable SSD T5 disk på 1TB, samma storlek som den inbyggda mekaniska hårddisken på min frus Imac 21,5" från 2015. Jag har gjort en backup på datorn till en annan extern backup hårddisk via det inbyggda Timemachine. 

Tänkte koppla in den externa SSD disken och klona över informationen från den inbyggda mekaniska hårddisken till SSD disken som ni har förklarat. Sedan väljer man den externa SSD disken som startdisk.

Innan jag kopplar in den externa SSD disken och och påbörjar migreringen, ÄR DET NÅGONTING AV VIKT SOM JAG BEHÖVER TÄNKA PÅ?

?

2 timmar sedan, Hammar70 säger:

ÄR DET NÅGONTING AV VIKT SOM JAG BEHÖVER TÄNKA PÅ?

Backuper kan man aldrig få för många av. :) 

Använd ett kloningsprogram: SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner, annars blir kopian varken fullständig eller bootbar. (Ja, du skulle i och för sig kunna köra via Terminalen om du är lagd på det hållet. :) ).

Jag gjorde själv en liknande manöver på min iMac 27 2011 för något år sedan, men då med externt Thunderbolt kabinett och Samsung 1TB SSD.

Jag valde dock att installera en fräsch version av Mac OS  från grunden och flyttade över det jag ville ha av dokument till den nya SSDn. Det kändes som en mindre bra idé att bara klona över det sedan många år  använda och stegvis uppgraderade gamla Mac OS systemet.  Startar jag med ny snabb disk vill jag ha rent fräscht system på det.

Det gick ju hursom väldigt smidigt att få över data då jag kör med iCloudlagring. Jag hade naturligtvis Time Machine också och jag rensade inte den gamla interna HDDn förrän allt var säkrat och klart på SSDn. Det blev smidigt och säkert. 

12 minuter sedan, William A säger:

Jag gjorde själv en liknande manöver på min iMac 27 2011 för något år sedan, men då med externt Thunderbolt kabinett och Samsung 1TB SSD.

Jag valde dock att installera en fräsch version av Mac OS  från grunden och flyttade över det jag ville ha av dokument till den nya SSDn. Det kändes som en mindre bra idé att bara klona över det sedan många år  använda och stegvis uppgraderade gamla Mac OS systemet.  Startar jag med ny snabb disk vill jag ha rent fräscht system på det.

Det gick ju hursom väldigt smidigt att få över data då jag kör med iCloudlagring. Jag hade naturligtvis Time Machine också och jag rensade inte den gamla interna HDDn förrän allt var säkrat och klart på SSDn. Det blev smidigt och säkert. 

Det är smartare men tar mycket längre tid. Nackdelen med kloning är att alla problem och fel följer med. Men det går fort. 

Hejsan igen!

Jag gjorde som ni rekommenderade och installerade Carbon Copy för att klona den mekaniska gamla hårddisken till den nya SSD disken. När det var klart ändrade jag den nya SSD disken till bootdisk och det ser ut att fungera bra. Min fru är i alla fall nöjd (hittills...) och nu är svarstiderna acceptabla.

Som gammal Windows användare är jag förvånad över hur enkelt och bra det fungerade att utföra detta på en Mac. Men man får ju vad man betalar för...

Tack för alla goda och användbara tips och råd!!!

Hälsningar Hammar70

• Upvote 1
  • Like 2

Jag har problemet att jag omöjligt kan få hårddisken på min iMac 27” med  1 tb fusion drive 2014 att fungera. Jag har Time machine kopia och jag har nu köpt en Samsung ssd 1 tb. Men hur gör jag för att få över allt från Time Machine? Tacksam om nån kan förklara.

Jag har testat så mycket av alla Apples förslag men nu vill inte iMacen vara med längre. Den startar och äpplet kommer upp men efter ett tag bara slocknar den utan att jag kan välja något. 
Vi har även en 21 tums iMac. Skulle det gå att använda den datorn för att flytta innehållet i time machine till nya ssd:n? och sedan i bästa fall kunna använda 27-tummaren igen...?

Jag testade igen att komma åt macOS-verktygsprogram och nu gick det men som målplats när jag försöker återskapa från Time Machine kommer bara Macintosh HD och Macintosh HD-data upp. Behöver jag göra nåt med Ssd:n först?

Att återskapa till Macintosh HD går inte. Det kommer vid varje försök upp felmeddelande. Suck!

Har du thunderbolt port på Macen?  Om så köp INTE T5, köp en T7.

Jag har båda dessa hårddiskar och T7:an är nästan dubbelt så snabb.

Sorry, såg först nu att du redan köpt en disk.

Share

• Create New...