Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox från Windows till ny iMac


swmac
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag har just beställt en ny IMAC 21,5  (från Sverige)

 

Jag har idag PC med Win 10 och använder Firefox och Thunderbird.

JAG SKULLE GÄRNA VILJA FORTSÄTTA MED FF och TB i nya Imacen  så att inte allt blir nytt i Macen.

Jag skulle förstås vilja föra över FF- Bokmärken från PC´n till Macen.

Jag skulle också vilja föra över Adresser och Mappar och Kontoinställningar från PC till Macen.

 

PC´n har en SSD-hårddisk med Windows etc  och en Hårdfdisk ( kallas d:   ) där jag sparar dokument och typ sådant.

Jag skulle också vilja föra över  d: till Macen.

 

Är detta möjligt ?

Kanske finns det smart programvara för dessa flyttningar / kopieringar ?

Jag hoppas på det.

Trevlig helg

swmac

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox har en synkningstjänst som du kan använda. Lättast så. Då följer allt med från plattform till plattform. Läs mer:

 

https://support.mozilla.org/sv/products/firefox/sync

 

Vad gäller kontakter, kalender med mera kan du exportera och importera dem.

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/calendar/icl1023/mac
https://support.apple.com/sv-se/guide/contacts/adrbk1457/mac

 

Dina filer för du lättast över till en extern hårddisk, i formatet ExFAT, och importerar sedan dem till macen.

Vi kan väl börja där så kan du återkomma i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac kan läsa - men inte skriva - hårddiskar som har NTFS filsystem, det är Windows standard. Föra över dokument etc till Mac ska inte vara något problem. Men sen behöver du program för att öppna filerna. Om du har dokumenten i MS Office-format så är det enklaste att fortsätta med MS Office på Mac, då slipper du formateringsfel etc som händer med andra program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Alix säger:

 

 

Dina filer för du lättast över till en extern hårddisk, i formatet ExFAT, och importerar sedan dem till macen.

Vi kan väl börja där så kan du återkomma i skarpt läge.

Tack

Dokumenten, mm på hårddisken, D:,  är huvudsakligen av typ FOXIT READER / PDF   och OPEN OFFICE.

Jag har tänkt mig att använda Foxit och Open Office också på Macken. Det är väl OK.

Dokumenten / filerna på Hårddisken går väl också att kopiera till ett lite större   USB-minne / ExFAT ?

// swmac

 

Redigerad av swmac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, swmac säger:

Tack

Dokumenten, mm på hårddisken, D:,  är huvudsakligen av typ FOXIT READER / PDF   och OPEN OFFICE.

Jag har tänkt mig att använda Foxit och Open Office också på Macken. Det är väl OK.

Dokumenten / filerna på Hårddisken går väl också att kopiera till ett lite större   USB-minne / ExFAT ?

// swmac

 

Jadå, det går bra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa in dokumenten till Mac utan extra program, sen när du har gjort det så kan du formatera om hårddisken till Mac format så kan du ha den som en TimeMachine hårddisk för säkerhetskopiering. TimeMachine kan formatera åt dig, den kommer upptäcka att hårddisken inte är Mac-format och då frågar den om den ska formatera och anpassa så den fungerar för TimeMachine. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Morgon

"migrera" mappar, mm från TB / Windows datorn till nya Macdtorns Thunderbird

Jag hittade detta när jag snokade runt:

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=39&t=2901053

Om jag fattar det rätt så kan man kopiera TB-uppgifterna från

C:\Users\sw458\AppData\Roaming\Thunderbird   

 (så ser det ut hos mig)

och klistra in på motsvarade plats i TB / MAC (byta ut alltså)

Läs gärna inlägget Posted December 31st, 2014, 2:25 am i länken ovan

 

Jag har för mig att jag gjorde så när jag var tvungen att göra en ren nyinstallation av Windows 10 för några år sedan.

I och för sig så tror jag att jag och min DatorNisse bara bytte ut Profiles

C:\Users\sw458\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

 

Enligt länken så fungerade det för ECKARD.
Kan det vara något att försöka testa för att smidigt få över mappar och

Kontoinställningar, mm.

 

Det kan kanske också fungera beträffande FIREFOX ?

7/ swmac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina funderingar går nu långt bortom ”Hjälp! Jag är nybörjare på Mac ”. :byrakrat:;) 

För egen del hade jag låtit automatiken jobba för mig. Manuell påläggning är så 00-tal. Med IMAP synkas allting vad gäller epost, efter inloggning. Vilken epostklient man använder är underordnat, men Thunderbird finns för mac också. Firefox Sync gör samma sak vad gäller inställningar, bokmärken, historik, et cetera.

Att kopiera över data från Windows till mac är att be om problem.

Men vi lever i en fri värld. ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, swmac säger:

Hur hanteras då det med IMAP för att få över adresser, mail etc till TB- MAC ?

/swmac

Kort uttryckt kan man säga att IMAP gör det globala lokalt. Det vill säga, allt du har och ser, vad gäller epost via webben hos din epostleverantör, det skickas till din lokala maskin, och det du gör på din lokala maskin ändrar presentationen av det globala innehållet (men raderar sällan någonting, av säkerhetsskäl). Via inställningar kan man delvis påverka detta beteende, men det är grunden.

Vad gäller adresser skulle jag, som jag beskrev tidigare, exportera, spara dessa separat, och sedan importera dem, eftersom de per definition egentligen inte ingår i en epostekologi. Varje adress är där knuten till ett enskilt mejl. Men jag antar att Thunderbird fungerar likartat i både Windows och mac, så då lär de samlas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Firefox från Windows till ny iMac

Kanske kan jag här fråga efter ett bra men gärna enkelt städprogram för att helt städa Win-datorn före avyttring ?

/swmac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om från från början med formatering av disken är väl bäst. (Som svar på frågan om att städa Windows)

https://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, swmac säger:

Kanske kan jag här fråga efter ett bra men gärna enkelt städprogram för att helt städa Win-datorn före avyttring ?

/swmac

Det finns inbyggt, kolla här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4000735/windows-10-reinstall#Reset Windows 10

och

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026528/windows-10-reset-or-reinstall

Redigerad av Alix
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Jag ville först göra en total rensning av hela datorn och sedan göra en ren nyinstallation av WIN 10.

Rensningen måste väl göras via BIOS med ett rensningsprogram på ex.vis ett USB-minne.

Ominstallationen görs väl sedan via

MediaCreationTool2004(2)    Win 10 install     också från USB-minne

Det är rensningsprogrammet jag söker . Kanske Killdisk kan vara något ?

/swmac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, swmac säger:

Tack

Jag ville först göra en total rensning av hela datorn och sedan göra en ren nyinstallation av WIN 10.

Rensningen måste väl göras via BIOS med ett rensningsprogram på ex.vis ett USB-minne.

Ominstallationen görs väl sedan via

MediaCreationTool2004(2)    Win 10 install     också från USB-minne

Det är rensningsprogrammet jag söker . Kanske Killdisk kan vara något ?

/swmac

Om du läser länkarna så ser du att datorn BLIR rensad när du installerar om Windows 10 :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, swmac säger:

Tack

Jag ville först göra en total rensning av hela datorn och sedan göra en ren nyinstallation av WIN 10.

Rensningen måste väl göras via BIOS med ett rensningsprogram på ex.vis ett USB-minne.

Ominstallationen görs väl sedan via

MediaCreationTool2004(2)    Win 10 install     också från USB-minne

Det är rensningsprogrammet jag söker . Kanske Killdisk kan vara något ?

/swmac

Om du vill gå över ån efter vatten är upp till dig. Vi har gett dig vägledning till den enklaste metoden.

Då är det värre med säkerhetsaspekten. Det går att återskapa filer om bara registerdelen är raderad. Där spelar det ingen roll hur du raderar, du måste nollöverskriva också.

 

Det finns verktyg för det. Men de kan lätt sabba installationen och det kan vara svårt att återinstallera Windows 10 om man inte har en fristående licensnyckel att mata in.

Kolla om licensen är ”inbränd” i BIOS/UEFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LibreOffice, som kan sägas vara en vidareutveckling av OpenOffice, har för mig funkat bättre på Mac än OpenOffice. Det enda som är bättre med openoffice är namnet, enligt min ringa mening. 

 

Är man van med Thunderbird kanske man bör fortsätta med det, Apples Mail är inte prioriterat längre känns det som. Det är å andra sidan inte Thunderbird heller, Mozilla lägger väl krutet på Firefox i den mån det går. 

 

Har man många års pop 3-import till thunderbird är det krångligare att få till en migration än om man kör imap. Jag har några äldre thunderbirdarkiv som jag bara kommer åt via windows, har inte försökt en migrering så jag inte litar på att det blir rätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju NeoOffice som är mer Mac tycker jag. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK FÖR ALL HJÄLP 

 

Det får bli RENSNING via körningen av den rena nyinstallationen av Windovs i PC´n.

Jag kommer också att köra Firefox Sync.

Adresserna till TB har jag i Vcard format.

Finns det någon bra manual för hur man kör Firefox Sync ?

Eller kanske man bara kan köra den med MAC och PC hopkopplade ?

Typ skarpt läge.

Jag har koll på inloggningsuppgifterna för

Win 10 Aktivitetskod

Firefox

Är det några andra koder som behövs när man kör Firefox Sync ?

/swmac

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För över all data till macen, o kolla att det fungerar. Innan du rensar pc:n.

men det hade förstås redan tänkt på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...