Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämnade in MacBook Pro på lagning, nu går fläktarna BÄRSÄRK


Linnster
 Share

Rekommendera Poster

Jag lämnade in min MacBook Pro 13" för lagning på en certifierad verkstad eftersom den vägrade starta. Personen som jobbade där gjorde en felsökning och kom fram till att det var ett chip på moderkortet (SMC) som behövde bytas ut och arbetet skulle gå på 3200kr via swish. När arbetet var gjort fick jag efter många om och men äntligen ett kvitto via mail. Väl hemma gick det att starta upp datorn igen, men fläktarna går på högvarv. Det går inte att använda datorn nu eftersom den låter så mycket. Jag var inne på den officiella apple-butiken i stan som konstaterade att det var fel på fläktarna och att jag behövde lämna in den för ytterligare en felsökning (800kr) och förmodad reparation (vill inte gissa hur dyr den skulle bli). Googlade mig fram till att det som personen på den första verkstaden fixade (SMC) reglerar fläktarna på en Macbook Pro. Nu har jag försökt få tag på denna verkstad, men de vägrar att svara.

 

Någon som vet om det nya SMC chipet kan ha gjort så att fläktarna inte fungerar som de ska? Kan tilläggas att jag har reset SMC, samt att Macen inte är varm och enligt Macs Fan Control ligger temperaturerna som de ska. 

 

Hjälp mig någon :) Jag kan ingenting om datorer.. Försöker mig fram via google men blir tokig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luktar skunk om hela historien. En certifierad verkstad skulle aldrig ta betalt med Swish.

Gå tillbaka med den och dom får fixa problemet gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mycket möjligt att en certifierad verkstad kan ta betalt via Swish men själva lösningen... byta SMC-chip?

Hur då? Löda bort och löda dit ett nytt chip?

Ingen auktoriserad Appleverkstad reparerar på komponentnivå genom utbyte av enskilda chip.

Reklamera reparationen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in datorn för ett fel och få till baka den med ett annat?! Reklamera och hota direkt med ARN om de är motvilliga! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, SirKnasen säger:

Det är väl mycket möjligt att en certifierad verkstad kan ta betalt via Swish men själva lösningen... byta SMC-chip?

Hur då? Löda bort och löda dit ett nytt chip?

Ingen auktoriserad Appleverkstad reparerar på komponentnivå genom utbyte av enskilda chip.

Reklamera reparationen!

Precis. Det var exakt vad han gjorde. Det här var vad han skrev i hans mail till mig.

 

”Hej xx, din dator modekort måste löads. System management controller på den har gått sönder. Priset för att laga den.

 
- Ny SMC chip 300:-
- Lödning av nya SMC chippet 2900:-
Totalpris: 3200:-
 
Kan tillägga att ett sådant jobb hos Apple store skulle gå på ca 9000:- då dom måste byta ut hela moderkortet inkl.service eftersom dom inte lagar på komponentnivå som jag gör.”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Linnster säger:

Precis. Det var exakt vad han gjorde. Det här var vad han skrev i hans mail till mig.

 

”Hej xx, din dator modekort måste löads. System management controller på den har gått sönder. Priset för att laga den.

 
- Ny SMC chip 300:-
- Lödning av nya SMC chippet 2900:-
Totalpris: 3200:-
 
Kan tillägga att ett sådant jobb hos Apple store skulle gå på ca 9000:- då dom måste byta ut hela moderkortet inkl.service eftersom dom inte lagar på komponentnivå som jag gör.”

SMC styr bla fläktar.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Lämna in datorn för ett fel och få till baka den med ett annat?! Reklamera och hota direkt med ARN om de är motvilliga! :superirriterad:

Känns som om han skulle kunna säga att det var fel på fläktarna när dator kom in vid första tillfället, däremot sa han ingenting om fläktfel vid felsökningen. Enligt apple diagnostics är det i all fall något fel med fläkten. ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Linnster säger:

Precis. Det var exakt vad han gjorde. Det här var vad han skrev i hans mail till mig.

 

”Hej xx, din dator modekort måste löads. System management controller på den har gått sönder. Priset för att laga den.

 
- Ny SMC chip 300:-
- Lödning av nya SMC chippet 2900:-
Totalpris: 3200:-
 
Kan tillägga att ett sådant jobb hos Apple store skulle gå på ca 9000:- då dom måste byta ut hela moderkortet inkl.service eftersom dom inte lagar på komponentnivå som jag gör.”

Okej, det är alltså ingen certifierad/auktoriserad verkstad som har utfört reparationen.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

SMC styr bla fläktar.......

Jo jag läste det. Det är därför jag tror att problemet med fläktarna uppstod efter ”reparationen”....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Okej, det är alltså ingen certifierad/auktoriserad verkstad som har utfört reparationen.
 

Det kändes inte det men du kanske kan avgöra själv, enligt webbsidan är dem det.. https://www.lagadatorumea.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Linnster säger:

Jo jag läste det. Det är därför jag tror att problemet med fläktarna uppstod efter ”reparationen”....

Det spelar ingen roll. Säger man att man lagar datorn just på den speciella kretsen som styr fläktarna så har det ingen betydelse om fläktarna hade strulat innan. Konsumenträtten backar dig stenhårt. Detta är ett sådant läge som man ska dra till med ARN och Konsumentverket ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Linnster säger:

Det kändes inte det men du kanske kan avgöra själv, enligt webbsidan är dem det.. https://www.lagadatorumea.se

 

"Laga Dator Umeå har CERTIFIERAD utbildning med världsledande leverantör av affärslösningar inom elektronikreparationer. Laga Dator Umeå har utfört tusentals reparationer på världsklass nivå till nöjda kunder."

 

1. Certifierad på vaddå av vem?

2. Världsklass och nöjda kunder....... du är inte nöjd!

3. "Världsklass nivå" är dålig svenska som en Googleöversättning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte Apple certifierade. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Linnster säger:

Jag lämnade in min MacBook Pro 13" för lagning på en certifierad verkstad eftersom den vägrade starta.

Det finns en enda verkstad i Umeå som är auktoriserad av Apple och den heter MStore. Om det inte är den verkstaden som du lämnat datorn till har du blivit lurad, eftersom Apple aldrig säljer reservdelar eller komponenter till andra än auktoriserade verkstäder. En sån verkstad har alltså ingen tillgång till elektronikkomponenter från Apple. I så fall handlar det väl mer om bedrägeri och är mer ett polisärende än ett tekniskt ärende.

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Linnster säger:

via swish

Det där är en varningssignal. Ifall du betalat med bank- eller kreditkort så hade kortutgivaren kunnat hjälpa dig att få pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

Det spelar ingen roll. Säger man att man lagar datorn just på den speciella kretsen som styr fläktarna så har det ingen betydelse om fläktarna hade strulat innan. Konsumenträtten backar dig stenhårt. Detta är ett sådant läge som man ska dra till med ARN och Konsumentverket ganska fort.

Tack! Jag har hört av mig till Konsumentrådgivningen i min kommun nu. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det där är en varningssignal. Ifall du betalat med bank- eller kreditkort så hade kortutgivaren kunnat hjälpa dig att få pengarna tillbaka.

Jag vet. Det kände suspekt, men å andra sidan har ju massa företag börjat köra med swish nu så jag föll i den fällan. Däremot stod det hans privata namn i swish-appen. Jag har i alla fall ett kvitto på betalningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...