Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saramj
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en iPhone 7 Plus och kan inte betala med Apple Pay. Kortet som är tillagt i Wallet är aktiverat efter konstens alla regler och det fysiska kortet fungerar som vanligt. Jag får upp det digitalt i skärmen vid ”betalning”, Touch ID fungerar men sedan tar det stopp. Det blir inget blipp.. Har provat allt..
 

Vilket får mig att tro att det är fel på min telefon? Eller att den är för gammal? (Jag kan t.ex. inte ladda luren på en platta trådlöst) 

Ngn som känner ingen detta problem? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått återkoppling att kortet är godkänt och skall fungera med ApplePay. Annars är inte alla inställningar klara. Tror inte det är fel på telefonen. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, adress säger:

Har du fått återkoppling att kortet är godkänt och skall fungera med ApplePay. Annars är inte alla inställningar klara. Tror inte det är fel på telefonen. ?

Hej, ja allt är i sin ordning med kortet, det har jag kollat. Även touch id fungerar. Det jag kommit fram till nu är att min NFC kontakt inte fungerar. Har testat idag med NFC tagg vilket inte fungerade. Det kan bero på olika saker, kanske har något hänt då jag bytt glas på tfn. Frågan är dock vad det kostar att byta/reparera en sådan... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man kunna använda telefonen istället för en NFC-tag? Eller menar du läsa av en tag med telefonen? Jag trodde inte att den funktionen fanns i iPhone. Skulle gärna använda telefonen som nyckel till portlåsen.

 

Vilken kortleverantör har du? Jag har hört att t.ex. Klarna inte medger Pay till alla sina kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man lyckats koppla sitt betalkort till Apple Pay i telefonen så ska man inte behöva göra mer.

Det troliga är helt klart en defekt telefon om inte kortterminalerna blippar när telefonen hålls fram i betalläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, MacKalle säger:

Ska man kunna använda telefonen istället för en NFC-tag? Eller menar du läsa av en tag med telefonen? Jag trodde inte att den funktionen fanns i iPhone. Skulle gärna använda telefonen som nyckel till portlåsen.

 

Vilken kortleverantör har du? Jag har hört att t.ex. Klarna inte medger Pay till alla sina kort.

Jag menar läsa av en tag, det som görs vid ett köp i terminaler med den funktionen. Jag vet inte riktigt hur NFC taggen fungerar men vi köpte sådana på Kjell och compani och testade därigenom. Kolla App Store, finns olika appar. 
 

Gällande Klarna sådär det inget fel på kortet och det ligger korrekt i telefonen, det går inte att lägga in ett kort utan pay funktionen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Saramj säger:

Jag menar läsa av en tag, det som görs vid ett köp i terminaler med den funktionen. Jag vet inte riktigt hur NFC taggen fungerar men vi köpte sådana på Kjell och compani och testade därigenom. Kolla App Store, finns olika appar. 
 

Aha! Ja, jag har testat med mina nyckeltaggar och min X, men kan inte skriva någon info till dem. Det är nog olika protokoll då. Synd, för det hade ju varit guld att kunna låsa upp lås med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Saramj säger:

Gällande Klarna sådär det inget fel på kortet och det ligger korrekt i telefonen, det går inte att lägga in ett kort utan pay funktionen.  

En idé vore ju om du kunde testa att lägga in kortet temporärt på frugans, eller någon kollegas telefon och prova. Då får du ju kvittens på om det är hårdvarufel i din enhet. Det är ju bara att radera sedan så on inte löpte amok med dina pengar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja vi tänkte det men det gick snabbare att testa NFC kontakten direkt. Maken kunde läsa taggen direkt med sin tfn medan jag inte kunde det.... Han vill säkert behålla kortet om vi lägger in det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man måste aktivera Apple Pay i någon eller några bankappar separat också, utöver Wallet. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, MacKalle säger:

Aha! Ja, jag har testat med mina nyckeltaggar och min X, men kan inte skriva någon info till dem. Det är nog olika protokoll då. Synd, för det hade ju varit guld att kunna låsa upp lås med telefonen.

Ja det vore ju jättebra! Det finns ju moderna lås utan fysisk nyckelsom är appsryrda idag.. men det kanske är säkrare med NFC kopplade lås? Jag kommer definitivt undersöka fler användningsområden för denna funktion. Så länge tekniken fungerar är det ju fantastiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Saramj säger:

Hej, ja vi tänkte det men det gick snabbare att testa NFC kontakten direkt. Maken kunde läsa taggen direkt med sin tfn medan jag inte kunde det.... Han vill säkert behålla kortet om vi lägger in det ;)

Och ni har samma version av telefon? Jag har noterat att t.ex. X inte har samma NFC-funktionalitet som nyare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag har för mig att man måste aktivera Apple Pay i någon eller några bankappar separat också, utöver Wallet. :fundersam:

Så kanske det är med vissa banker men mitt kort är aktivt och ligger där det ska i Wallet. Nu har jag identifierat att NFC kontakten inte funkar i min tfn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Saramj säger:

Ja det vore ju jättebra! Det finns ju moderna lås utan fysisk nyckelsom är appsryrda idag.. men det kanske är säkrare med NFC kopplade lås? Jag kommer definitivt undersöka fler användningsområden för denna funktion. Så länge tekniken fungerar är det ju fantastiskt!

Själv har jag valt Yale Doorman och jag har fixat så att även portlåsen till brf-portarna funkar till taggen. Har en självhäftande tag på telefonen och behöver därför ingen nyckel när jag går ut :-). Men en direkt funktion i telefonen hade ju varit ännu smidigare. 
 

Bara till bilen det krävs nyckel just nu. Men nästa gång jag köper bil får det bli en från efter 2020 så den klarar Apples nya carkey ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Saramj säger:

Så kanske det är med vissa banker men mitt kort är aktivt och ligger där det ska i Wallet. Nu har jag identifierat att NFC kontakten inte funkar i min tfn.

Trist, men bra att du har hittat felet.

Jag skrev i syfte att fler kan ha problem, varav just aktivering i en bankapp kan behövas för att få Apple Pay att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, MacKalle säger:

Och ni har samma version av telefon? Jag har noterat att t.ex. X inte har samma NFC-funktionalitet som nyare modeller.

Jag har 7 plus och maken har en vanlig 8:a. Kruxet är att min tfn har varit med om en del... bland annat några antal skärmbyten.. (klarade dock ett fall från Balder på Liseberg utan en skråma) Detta tänker jag har påverkat NFC kontakten. Skulle vilja göra en felsökning hos lic verkstad för att slippa köpa ny lur. Men det kostar väl lika mycket :) så det lutar väl åt ett byte snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacKalle säger:

Och ni har samma version av telefon? Jag har noterat att t.ex. X inte har samma NFC-funktionalitet som nyare modeller.

NFC i telefonen läser bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

NFC i telefonen läser bara.

Om jag nu har fattat allt rätt så kan modeller fr.o.m Xs läsa i bakgrunden, men fram t.o.m X måste man aktivt starta tillämplig app.

 

Dessutom är det bara vissa versioner av NFC-taggar som är kompatibla. På Kjell säljer de två olika sorter varav endast den ena anges kunna kommunicera med telefoner. Som jag fattar det måste taggen klara RFID och då kan man faktiskt både läsa den ock skriva till den med hjälp av telefonen. Är taggen endast NFC funkar den inte med iPhone.

 

Man kan ju hoppas att detta ändras eftersom även Apple numera anger att man ska kunna använda telefon/klocka till bilen. Fast de använder nog inte NFC-funktionen för detta. Nyckellöst för att starta bilen måste ju ha bättre räckvidd än ett par centimeter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte f.ö. att jag klantade mig i ett inlägg. Skev inte könsneutralt och hänvisade till TS fru. Jag borde naturligtvis inte tagit för givet att TS var en heterosexuell man, utan skrivit fru/man, eller t.o.m partner. Beklagar detta.

 

Nu verkar inte TS ha tagit illa upp, men jag vill ändå pudla lite. Brukar försöka uttrycka mig mer neutralt på forum.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...