Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kostnad batteribyte hos Apple Store ?


Plover
 Share

Rekommendera Poster

Hej forumet, min Ipad Air 2 från 2016 funkar fint, men börjar tappa i kapacitet.  Har ingen garanti eller AppeleCare på den enheten - ringde då Apples utmärkta support och bokade en tid med en Genius-tekniker i butiken.  Jag ville göra en batteriservice som också klart och tydligt framgår av Apples hemsida, se nedan.  FIck också bekräftat att ett out of warranty byte skulle kosta 1199 kr, och då byta hela enheten ut.  Döm om min förvåning när jag idag gick till butiken och fick ett helt annat pris nämligen 3,395 kronor, eftersom 1) enheten var > 3 år gammal och 2) efter diagnos så visade det sig att den hade > 80% batterikapacitet kvar.   Jag vet ju själv att den laddar ur snabbare nu än när den var nu, och fick dessutom besked att det går att byta.   Jag tycker det är vilseledande att skriva nedanstående, och sedan i butike tredubbla priset.  Är det någon som lyckats byta batteri till nedanstående pris hos Apple ? Vad gjorde ni då ?   Beställde ändå en ny enhet för 3,395 kronor, men jag tycker det är på gränsen att skriva en sak som nedan och sedan ändra på plats.  Det borde ju i så fall framgå av prislistan att det bara gäller om kapaciteten är extremt låg - så är inte fallet idag (nedan klipp från svenska supportens hemsida).

 

 

 

image.png.44c72cd058ca7ca3d15f9acd515071a1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Plover säger:

FIck också bekräftat att ett out of warranty byte skulle kosta 1199 kr

Där står "alla berättigade iPad-modeller" (min fetstil).

Så frågan är hur du fick fram det priset på hemsidan, när det verkar som om din iPad-modell inte är "berättigad" (vad nu det betyder i sammanhanget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det framgår inte av erbjudndet, men däremot vet jag sedan tidigare att apple (och andra tillverkare) reserverat sig mot att reparera enheter som varit öppnade eller servade av ej auktoriserad verkstad.  Det tycker jag också är rimligt, har du en misslyckad fulreparation så går det inte att gåtill apple i efterhand och be om åtwrställande, även om jag som kund betalar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, har sett detta och tack, men jag vill bara byta hos apple själva eller en auktoriserad servicefirma.  Är Teknimmagasinet godkönda av Apple ? Annars kommer de kunder som får problem senare med sina enheter att riskera bli nekade när någonting annat går sönder som bara Apple kan åtgärda.  Min gissning är att du då inte ens får inbytesvärdet vid nyköp.  inga jättepengar men ett par tusenlappar är pengar det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iPad Air från 2016 har inte mycket värde. Skulle inte betala 3,395:- för ett batteribyte. Lägger de pengarna på en ny. Vilket Apple har förmodligen tänkt...... Så då blir det Teknikmagasinet eller någon annan aktör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iFixit har en beskrivning på batteribyte. Hög svårighetsgrad indikerar de och det verkar stämma av beskrivningen att döma. Ett nytt batteri är relativt billigt så varför inte prova själv?

 

https://www.ifixit.com/Guide/iPad+Air+2+Wi-Fi+Battery+Replacement/47287

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-07-26 kl. 19.05.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Gör det inte själv, är mitt tips.

 

Risken att "slita" av kablarna till touchen  i skärmen är säkert 98% om du inte öppnat en ipad innan.

 

Då får du även skaffa ny framsida också.

 

Använd pengarna som batteribytet kostar till att köpa en ny iPad.

har du inget behov av den gamla - så sälj den eller ge bort den.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för all input, jag vill bara serva hos apple, just av den anledningen som nämnts i tråden.  Göra själv gör att du som kund tappar alla rättigheter till inbyte, service med eller utan garanti så jag tänker faktiskt behålla den ett tag till med nytt batteri, däremot är 3395 helt fel pris, 1200 mer rimligt vilket stämmer väl,överens med vad konkurrenterna tar betalt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken butik gick du till? Bara för att verkstaden är auktoriserad av Apple så betyder det inte att det är Apples priser som gäller. Men om man lämnar in varan hos en Apple Retail Store så ska priserna som står på Apples hemsida gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, P1200VB säger:

Vilken butik gick du till? Bara för att verkstaden är auktoriserad av Apple så betyder det inte att det är Apples priser som gäller. Men om man lämnar in varan hos en Apple Retail Store så ska priserna som står på Apples hemsida gälla.

Men de priserna gäller ju om batteriet är dåligt. Dvs under 80%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, debbie säger:

Men de priserna gäller ju om batteriet är dåligt. Dvs under 80%.

Går man till en vanlig auktoriserad verkstad så kan priset vara betydligt högre än det som står på Apples sida även om kapaciteten är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det framgår inte någonstans på hemsida eller ens deras egna support att drt krävs minst 80 pct - det är kass tycker jag desutom visste inte deras telefonsupport om någon sådan begränsning.  Antingen är detgaranti, apple care eller utanför garantin som gäller.  Butiken svamlade också om någon treårsgräns för att få det lägre batteribytespriset.  Jag har letat översllt på deras support öven i USA och någon sådan gräns finns inte.  Känner miglite vilseledd helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple garanterar att batteriet ska hålla minst 80% kapacitet av nyskick under garantitiden eller under (om jag minns rätt 500 laddcykler)

Sjunker det under 80% triggas en felkod i diagnostesterna.

Finns en loggad felkod för batteri går det beställa utbyte av iPad i Apples system för det lägre batteriutbytespriset.

Utan felkod för batteriet ges inte möjlighet att välja det lägre priset i Apples system.

 

Om nu testerna visar en batteristatus straxt över 80% kan man såklart ändå uppleva förkortad batteritid. Paddan har ju ändå tappat nästan 20% kapacitet men det är inte tillräckligt mycket för att det ska anses vara ett defekt batteri.

Det kan ju även vara mjukvaran som dränerar batteriet snabbare idag än vad den gjorte för 3 år sedan när iPaden köptes.

Olika mjukvaruversioner av Appar och operativsystem belastar säkert batteriet olika.

 

Hur har du upplevt batteritiden? Drastiskt förkortad? Både vid användning och när iPad:en ligger i vila? Plötsliga avstängningar vid användning?

Så pass mycket försämrad batteriprestanda så du tyckte det var värt 3395Kr att få det åtgärdat?

Upplever du batteriprestandan bättre nu med den nya paddan?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bra input, när den var ny laddade jag varannan dag, för ett år sedan varje dag, nu senaste månaderna så är det två ggr per dag.  Användandet är detsamma, mestadels safari.  inga batterier håller tre år, så jag väntar med spänning på den nya utbytesenheten.  Om det är så att kravet för utbytesbatteri villkoras av att den klassas som defekt så bör det ju framgå av erbjudandet. Det gör det inte, dock verkar Applecare ha ett sådant krav.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-26 på 22:44, Plover säger:

Hej, det framgår inte någonstans på hemsida eller ens deras egna support att drt krävs minst 80 pct - det är kass tycker jag desutom visste inte deras telefonsupport om någon sådan begränsning.  Antingen är detgaranti, apple care eller utanför garantin som gäller.  Butiken svamlade också om någon treårsgräns för att få det lägre batteribytespriset.  Jag har letat översllt på deras support öven i USA och någon sådan gräns finns inte.  Känner miglite vilseledd helt enkelt.

Varför måste villkoren stå på hemsidan? Du fick ju veta vad som gäller av teknikern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det är svensk konsumenträtt, först hittade jag erbjudandet online, sedan verifiering av Apples telefonsupport.  Vi kan också kalla det ”lagt kort ligger”, dvs som näringsidkare till konsument skall man hålla vad som framgår av det skriftliga erbjudandet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...