Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Genväg till "dialer"


Manneman
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min gamle far har en grav synnedsättning. Efter att ha kört Doro-telefoner ett tag fick han rådet av Syncentrum att skaffa en iPhone och ta hjälp av Siri att ringa och läsa sms osv... har fungerat skitbra.

Däremot har vi nu ett problem som HSB inte vill ställa upp på. Deras portsystem är kopplat till mobilen som standard. När någon ringer på porten ska man svara och därefter trycka på ikonen för knappsats och därefter "5" för att öppna porten. Att trycka på "5" funkar bra men när han först under samtalet måste trycka på ikonen för knappsats och SEN "5" så hänger varken han eller synen med alls.

 

Finns det någon lösning på detta? Kan man göra en egen genväg eller använda en app för att på något sätt komma åt tonen för "5" under ett pågående samtal?

 

Hoppas jag har förklarat så ni förstår.

 

Att påpeka är att fast telefoni och andra lösningar inte är aktuella. HSB borde kunna koppla in en porttelefon i lägenheten men det ställer dom inte upp på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte själv hur man ska lösa detta, men är inte detta något som arbetsterapin borde kunna hjälpa till med? Det kan också vara effektivt om din pappa är med på foto i tidningen där han i praktiken nekas komma in till sin bostad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna ha en tongenerator med högtalare och stor knapp. Håll telefonens mikrofon nära högtalaren och tryck på knappen. Men kräver ju en pryl till att hålla reda på. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att testa själv under samtal, men skapa en kontakt med telefonnummer 5.

Starta Genvägar och skapa en ny genväg som använder åtgärden Ring och har 5-kontakten förvald.

Om man kör genvägen utan att ha ett samtal igång så fungerar det dock inte.

 

Annars kanske det kan fungera att ha en vanlig knapptelefon med kontantkort som porttelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Man skulle ju kunna ha en tongenerator med högtalare och stor knapp. Håll telefonens mikrofon nära högtalaren och tryck på knappen. Men kräver ju en pryl till att hålla reda på. :( 

Man kanske kan hitta det ljudet, lägga in det i musikappen och sedan spela upp det med röstkommando?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Man kanske kan hitta det ljudet, lägga in det i musikappen och sedan spela upp det med röstkommando?

Ljudet i sig är enkelt att hitta.

Kan laddas ner härifrån.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-tone_multi-frequency_signaling

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mannemang!


Jag förstår inte riktigt vad du menar att HSB ska ställa upp på.

 

Jag har dock ett förslag på en workaround. I min HSB-förening har vi nyligen installerat ett portlåssystem som funkar på det sätt du beskriver. I vårt system kan man även ringa portlåset direkt, utan att först blivit uppringd. Det kräver förstås att man får veta låsets nummer. I vår förening har vi meddelat numret till alla medlemmar. Bara telefoner som finns i låsets register kan ringa.

 

Med det numret kan din far istället för att trycka 5, lägga på och ringa upp enheten på samma sätt som han t.ex. ringer dig. Det går t.o.m. att skicka ett SMS till numret. Man skriver bara in valfrit tecken och skickar det. (En sådan genväg går ju att skapa ganska enkelt)

 

Kolla med föreningen om denna funktion finns i deras system. (Vårt system heter Axema)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-25 på 07:51, Manneman säger:

...

Min gamle far har en grav synnedsättning. .....portsystem är kopplat till mobilen som standard. När någon ringer på porten ska man svara och därefter trycka på ikonen för knappsats och därefter "5" för att öppna porten. 

.....

 

Jag har letat efter ett sätt att göra en genväg med bara ett enda tryck men inte hittat. Att be Siri slå "5" under pågående samtal lyckas inte. Jag har inget externt Bluetooth tangentbord, det finns ju Bluetooth siffertangentbord med fysiska knappar som kan paras till mobilen, ger det siffran 5 under pågående samtal?

Om telefonen har skärmskydd, kan en tejpad/limmad upphöjning/halvcirkel i anslutning till keypad-ikonen respektive siffran 5 guida din fars fingrar så att han klarar två tryck?

Annars finns ju möjligheten till en separat mobil (eget nummer som porten känner till) med knappar men då blir det ju två tryck, svara, höra vem som vill in, trycka "5".

Har ni övervägt "Bordstelefon med SIM"? Finns fortfarande enstaka modeller, men se upp med vilket nät de använder, GSM/2G eller 3G eller 4G, de olika operatörerna har olika bra mottagning inomhus.

Porten ringer till "Bordstelefonen", far lyfter luren, svarar och fingret hittar "5" på knappsatsen.  Den telefonen går ju att flytta om far inte är så rörlig, till matplatsen vid måltid, till sovrummet vid vilostund/natt.

Men hur gör andra synsvaga/blinda, har ni pratat med fler eller med föreningar?

https://www.dustinhome.se/product/5010760335/essence-3g-bordstelefon

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat under ”hjälpmedel” i inställningarna. Där kan du ju skapa macron som kan röststyras. Så du ska kunna skap ett macro som först får fram tangentbordet och som sedan trycker på 5:an. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Zeth säger:

....Där kan du ju skapa macron som kan röststyras. Så du ska kunna skap ett macro som först får fram tangentbordet och som sedan trycker på 5:an. 

Det är just det TS eller vi andra inte klarar av. Hur gör man? Kan man röststyra eller be Siri göra något under pågående telefonsamtal?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Zeth säger:

Har du kollat under ”hjälpmedel” i inställningarna. Där kan du ju skapa macron som kan röststyras. Så du ska kunna skap ett macro som först får fram tangentbordet och som sedan trycker på 5:an. 

Kan man verkligen göra det i iOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-25 på 10:28, Alix säger:

Man kanske kan hitta det ljudet, lägga in det i musikappen och sedan spela upp det med röstkommando?

Men är inte mikrofonen mutad när telefonen spelar ljud? Då kommer ju porttelefonen inte att "höra" något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Men är inte mikrofonen mutad när telefonen spelar ljud? Då kommer ju porttelefonen inte att "höra" något.

Jahaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för alla svar!

 

Har försökt allehanda metoder men det slutar med att vi får jobba in muskelminnet till en början där han hittar "knappsats" innan han trycker på "5"

 

Att skaffa en bordstelefon är inte aktuellt... han är inte bara synskadad, han är snål också ? . Nä skämt å sido, de lösningarna vi försökt innebär ännu fler knapptryckningar för honom och då kom vi fram till att det blir lika lätt att lära sig hitta med den lilla synen han har.

 

För att slippa citera en hel drös med förslag så ger jag korta svar här:

 

* Siri vill ju inte fungera under samtal, det kan vi droppa direkt

* Appen genvägar funkar inte alls bra, lättare att lära sig den "vanliga vägen" med dålig syn. Muskelminne fungerar fint i fingrarna när man vant sig med telefonen

* Att klistra en genomskinlig tejpbit var faktiskt något vi provade men visade sig bli värre. När tummen letar sig mot tejpen så trycktes det till höger och vänster... 

 

Vi har faktiskt en sak vi ska testa som är i linje med det andra förslaget... att ha hans gamla Doro stående i hallen och hålla den mot iPhonens mikrofon och trycka på dennes 5:a... å andra sidan kräver det en massa nya moment som lika gärna kan användas att hitta rätt med den dåliga synen han har, på den ursprungliga metoden... "tangenten "keypad" och sedan "5"

 

Tack för alla förslag!

Redigerad av Manneman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-25 på 07:51, Manneman säger:

Deras portsystem är kopplat till mobilen som standard. När någon ringer på porten ska man svara och därefter trycka på ikonen för knappsats och därefter "5" för att öppna porten. Att trycka på "5" funkar bra men när han först under samtalet måste trycka på ikonen för knappsats och SEN "5" så hänger varken han eller synen med alls.

 

Finns det någon lösning på detta? Kan man göra en egen genväg eller använda en app för att på något sätt komma åt tonen för "5" under ett pågående samtal?

Går det att öppna porten med kommandot 5 genom att ringa till porttelefonen ? Eller måste det alltid vara porttelefonen som ringer telefonen för att få access? 

 

Jag tänker om man skulle kunna ha gjort det i två steg.

 

Steg 1. Porttelefonen ringer: "-Hej Siri, svara". "-Hej, det är xxx Jag står vid porten nu." "-Okej jag öppnar". Var på han lägger på.

Steg 2 Blir att efter avslutat samtal, via Genvägar, Siri eller annat, ringa till "porttelefonen" och öppna med 5:an.

 

Bara en tanke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Manneman säger:

Tack för alla svar!

 

Har försökt allehanda metoder men det slutar med att vi får jobba in muskelminnet till en början där han hittar "knappsats" innan han trycker på "5"

 

Att skaffa en bordstelefon är inte aktuellt... han är inte bara synskadad, han är snål också ? . Nä skämt å sido, de lösningarna vi försökt innebär ännu fler knapptryckningar för honom och då kom vi fram till att det blir lika lätt att lära sig hitta med den lilla synen han har.

 

För att slippa citera en hel drös med förslag så ger jag korta svar här:

 

* Siri vill ju inte fungera under samtal, det kan vi droppa direkt

* Appen genvägar funkar inte alls bra, lättare att lära sig den "vanliga vägen" med dålig syn. Muskelminne fungerar fint i fingrarna när man vant sig med telefonen

* Att klistra en genomskinlig tejpbit var faktiskt något vi provade men visade sig bli värre. När tummen letar sig mot tejpen så trycktes det till höger och vänster... 

 

Vi har faktiskt en sak vi ska testa som är i linje med det andra förslaget... att ha hans gamla Doro stående i hallen och hålla den mot iPhonens mikrofon och trycka på dennes 5:a... å andra sidan kräver det en massa nya moment som lika gärna kan användas att hitta rätt med den dåliga synen han har, på den ursprungliga metoden... "tangenten "keypad" och sedan "5"

 

Tack för alla förslag!

Ett kontantkort i Doron och låta porttelefonen ringa till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...