Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Henric A

iPhone XS kamera problem

Rekommendera Poster

Henric A

Hej!

Har fått ett skum fel med kameran.

"Fullscreen" funka ej vid bildtagning. Däremot vid video.

De båda verktygsfälten på höger och vänster sida av bilden försvinner inte när jag lägger telefonen horisontellt och trycker en gång på skärmen.

Inget händer mer än att jag får en gul fyrkant med en sol i som jag kan reglera. Det finns även en "zoom" funktion i bilden som säger "x1". Osäker på om jag sett den innan.

Förut fylldes hela bildskärmen av kameran men nu är det ty 4:3 istället för 16:9.

Veterligen har jag inte gjort nån ändring i nån inställning. Nån som vet vad som har hänt och hur jag fixar det?

// Henric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mons

Jag har samma problem 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henric A

Kontaktade Apple supporten idag och gick igenom lite åtgärder. Inget funkade. Kal vara ett mjukvarufel så måste installera om ios. Får se vad det ger. Annars skulle jag återkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
debbie

Bilden blir 4:3 när du tar foto och också vad du ser i kamera-appen. Inget fel. Video blir 16:9

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen

iOS har väl aldrig någonsin haft någon annan aspect ratio än 4:3 för vanlig fotografering?

Och någon inställning att ändra finns inte i iOS inbyggda kameraapp.

Du har inte använt någon tredjepartsapp som Camera+ eller liknande som kan ändra ratio till 16:9 gonom automatisk beskärning av 4:3 bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henric A

Ni förstår inte. Lägger jag kameran horisontellt och klickar en gång på skärmen så skall HELA skärmen fyllas av kameran förutom ”klick” knappen.

Det gör den inte längre. Jag har förklarat flr supporten och visar bild på hur det ser ut och det är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
17 minuter sedan, Henric A säger:

Ni förstår inte. Lägger jag kameran horisontellt och klickar en gång på skärmen så skall HELA skärmen fyllas av kameran förutom ”klick” knappen.

Det gör den inte längre. Jag har förklarat flr supporten och visar bild på hur det ser ut och det är fel.

Lägger man kameran horisontellt och klickar en gång på skärmen i bildtagningsläget så kommer exponeringsreglaget upp (Rutan med solen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, Henric A säger:

Har aldrig fungerat så i naitive fotoappen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze
2 timmar sedan, Henric A säger:

Om du lägger ner iPhone horisontellt trycker på bilden och drar den till vänster så får du upp möjligheten att ändra till 16:9. Är det det som du är ute efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
marcushedenstrom
30 minuter sedan, littlemaze säger:

Om du lägger ner iPhone horisontellt trycker på bilden och drar den till vänster så får du upp möjligheten att ändra till 16:9. Är det det som du är ute efter?

Det är bara på iPhone 11/Pro väl? Hittar inte det på min XS. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
2 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Den möjligheten att direkt ändra i kamera appen kommer med iOS 14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze
22 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Ja, det verkar det vara. Iaf funkade det inte på min äldre iPhone X. Ursäkta, man glömmer vissa saker snabbt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
1 timme sedan, littlemaze säger:

Hur gör den då? Den gör väl inte bilden bredare? Utan den skär väl bort pixlar uppe och nere så bilden blir lägre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur gör den då? Den gör väl inte bilden bredare? Utan den skär väl bort pixlar uppe och nere så bilden blir lägre?

Stämmer bra det.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henric A

Nej men den tar inte bort de svarta fälten till vänster och höger av skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
debbie

Nej och det är inget fel. Det är så den funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze

Nej det var bara i 11 och 11 Pro som den funktionen fanns. Skulle ha testat en äldre iPhone innan, men jag var lite för snabb. 

Så här blir det då. Bara för att visa skalningen mellan 4:3 och 16:9, inget vetenskapligt test dock...

IMG_C50BF0A32EAA-1.jpeg

IMG_C50BF0A32EAA-2.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
4 timmar sedan, littlemaze säger:

Är det bara 4:3 och 16:9 man kan välja bland? Så man utesluter det analoga (still)filmformatet 3:2?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 minut sedan, Telly82 säger:

Är det bara 4:3 och 16:9 man kan välja bland? Så man utesluter det analoga (still)filmformatet 3:2?

Det kan du göra i efterhand i Bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
3 minuter sedan, lappen71 säger:

Det kan du göra i efterhand i Bilder

Jovisst, där kan jag väl få vilket format jag vill. Jag bara tänkte om man kunde få det direkt på originalbilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henric A
5 minuter sedan, littlemaze säger:

Nej det var bara i 11 och 11 Pro som den funktionen fanns. Skulle ha testat en äldre iPhone innan, men jag var lite för snabb. 

Så här blir det då. Bara för att visa skalningen mellan 4:3 och 16:9, inget vetenskapligt test dock...

IMG_C50BF0A32EAA-1.jpeg

IMG_C50BF0A32EAA-2.jpeg

Precis så såg det ut på min XS. Förutom att ändra aspec ratio tex och efter samtal med Apples seniorsupport, skärmdelning med dom där jag live visar vad som är problemet, diagnosinhämtning mm så ÄR DET KONSTATERAT FEL PÅ MIN IPHONE. De har fått in fler anmälningar. Ex kamera i Messenger beter sig normalt men inte Kamera Appen. De sätter deras ingenjörer på det och återkommer om ca 5 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Just nu, Telly82 säger:

Jovisst, där kan jag väl få vilket format jag vill. Jag bara tänkte om man kunde få det direkt på originalbilden.

Nej det har alltid varit 4:3 eller 16:9 som man kan välja.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
debbie
1 timme sedan, Henric A säger:

Precis så såg det ut på min XS. Förutom att ändra aspec ratio tex och efter samtal med Apples seniorsupport, skärmdelning med dom där jag live visar vad som är problemet, diagnosinhämtning mm så ÄR DET KONSTATERAT FEL PÅ MIN IPHONE. De har fått in fler anmälningar. Ex kamera i Messenger beter sig normalt men inte Kamera Appen. De sätter deras ingenjörer på det och återkommer om ca 5 dagar.

Från apple.se:

Kvadrat

I läget Kvadrat begränsas kameraskärmens ram till en fyrkant: den vanligaste bildstorleken i många sociala medieappar. Så när du tar en bild kan du snabbt dela den på dina favoritplattformar.

Tryck på pilen ios11-messages-imessage-animoji-drawer-e på en iPhone SE (2:a generationen), iPhone 11 eller iPhone 11 Pro för att se fler alternativ, däribland kvadratläget.”

Med andra ord, på XS finns bara 4:3 eller kvadrat som alternativ. Inte 16:9.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henric A
9 timmar sedan, debbie säger:

Från apple.se:

Kvadrat

I läget Kvadrat begränsas kameraskärmens ram till en fyrkant: den vanligaste bildstorleken i många sociala medieappar. Så när du tar en bild kan du snabbt dela den på dina favoritplattformar.

Tryck på pilen ios11-messages-imessage-animoji-drawer-e på en iPhone SE (2:a generationen), iPhone 11 eller iPhone 11 Pro för att se fler alternativ, däribland kvadratläget.”

Med andra ord, på XS finns bara 4:3 eller kvadrat som alternativ. Inte 16:9.

Så är det säkert men det är inte vad jag pratar om. Och om Apple har konstaterat att det är ett fel så är det väl det? Jag har haft min telefon i typ 8 månader och för några dagar sen ballade kameran ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
debbie
3 timmar sedan, Henric A säger:

Så är det säkert men det är inte vad jag pratar om. Och om Apple har konstaterat att det är ett fel så är det väl det? Jag har haft min telefon i typ 8 månader och för några dagar sen ballade kameran ur.

Men det har aldrig funnits en funktion i kameraappen där verktygsfältet döljs när du trycker på skärmen. När du trycker på skärmen med ett finger så får du upp fokusrutan oavsett om du är i liggande eller stående läge. Antingen missförstår Apple Care dig eller så snackar de i nattmössan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...