Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

backup på extern disk


jacekk
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Har Mac Book Pro tidig 2011. (500GB) Hade Time Capsule för backup som gick sänder.

Vill köpa extern hårddisk för att kunna göra backup med Time Machine.

I Apple store finns några diskar som tyvärr stöder ej  min laptop.

Måste alltså köpa en annan USB extern disk hos Kjell&comp eller liknande. Vilken skulle vara lämplig? Kan det vara vilken som? Behövs den speciellt konfigureras för Mac filer? Kan den användas även för kopior av Iphone och IPAD? Tänkte storlek 3 TB. Är det lagom?

Laptop är nu nästan full. Kan jag utöka kapacitet med samma externa disken eller skaffa en annan?

Tack för tippset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, jacekk säger:

Hej,

Har Mac Book Pro tidig 2011. (500GB) Hade Time Capsule för backup som gick sänder.

Vill köpa extern hårddisk för att kunna göra backup med Time Machine.

I Apple store finns några diskar som tyvärr stöder ej  min laptop.

Måste alltså köpa en annan USB extern disk hos Kjell&comp eller liknande. Vilken skulle vara lämplig? Kan det vara vilken som? Behövs den speciellt konfigureras för Mac filer? Kan den användas även för kopior av Iphone och IPAD? Tänkte storlek 3 TB. Är det lagom?

Laptop är nu nästan full. Kan jag utöka kapacitet med samma externa disken eller skaffa en annan?

Tack för tippset.

 

Gratulerar till beslutet att ha backup. Din dator är ganska gammal, hårddisken är i riskzon. Skulle rekommendera byte av interna hårddisken till ny, gärna SSD Samsung. Ifixit har bra beskrivning.

Inget i Apple-store? Det förstår jag inte, kanske de har usb-c anslutning men med adapter går det väl till dina usb portar. Oftast onödigt dyrt köpa hos Apple.

Köp hos Kjell eller liknande. Den behöver formateras för Mac. Det gör du själv.

Använd en separat disk endast för Time Machine, det blir enklast. Minst dubbelt så stor som det du ska säkerhetskopiera, gärna 3 gånger så stor.

Använd ytterligare en disk för extra lagring, t ex av iPhone iPad och det som inte får plats i din laptop. Den disken kan också säkerhetskopieras till samma Time Machine.

Modell, fabrikat, storlek. Ja det beror på. Ska den bäras med eller stå still hemma? Vad får det kosta? Vad ska lagras?  en snurrande HDD kostar mindre per GB men kanske inte ska bäras omkring i en väska. WD av lite olika storlekar har jag, omformaterade! inte exFat.  En smidig extern SSD Samsung, formaterad för macOS, tas lätt med, kostar lite mer, omtyckt av många.

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

https://support.apple.com/sv-se/HT202784

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jacekk säger:

Hej,

Har Mac Book Pro tidig 2011. (500GB) Hade Time Capsule för backup som gick sänder.

Vill köpa extern hårddisk för att kunna göra backup med Time Machine.

I Apple store finns några diskar som tyvärr stöder ej  min laptop.

Måste alltså köpa en annan USB extern disk hos Kjell&comp eller liknande. Vilken skulle vara lämplig? Kan det vara vilken som? Behövs den speciellt konfigureras för Mac filer? Kan den användas även för kopior av Iphone och IPAD? Tänkte storlek 3 TB. Är det lagom?

Laptop är nu nästan full. Kan jag utöka kapacitet med samma externa disken eller skaffa en annan?

Tack för tippset.

 

Vilken USB-disk som helst fungerar. Tänk på att

  • Köpa en som har USB-A-sladd med. (En adapter är en möjlighet, men är en extra kostnad). Kjell & Co, Dustin Home, m.fl. har många prisvärda alternativ.
    • För några år sedan hade jag dålig erfarenhet av kvalitén (livslängden) på WD, men dom kanske har blivit bättre.
  • Du måsta formatera om disken (radera på Apple-språk). Välj Guid-partitionskarta och Mac OS Extenden Journalförd. Det kan vara smart att också välja "Mac OS Extenden Journalförd krypterad" när du raderar, så kommer ingen annan åt dina filer om disken slarvas bort, stjäls eller kasseras. Se:
  • Disken för Time Machine ska inte användas för annat, och den ska vara minst 2 gånger så stor som den disk (eller summan av de diskar) du tar säkerhetskopior av.
  • Mekanisk snurrande USB HDD är billigare, men mycket långsammare än SSD. SSD tål också stötar bättre samt är mindre och smidigare att ta med.
Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ansluter en ny hårddisk och lägger in den i TimeMachine, så kommer TimeMachine att formatera den om den inte redan har rätt format. Apple har alltså tänkt på detta, så nej man behöver inte formatera den särskilt i Skivkontroll, det är bara att koppla in så tar TimeMachine hand om den. 
 

Itunes tar hand om backup av iPad/iPhone, den läggs på den vanliga interna hårddisken och kommer med i TimeMachine. Men smidigast är att göra backup via wifi till iCloud, då behöver man inte nyttja egna hårddiskar för det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...