Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mappen ‘drive’ under ‘home’ i Synology DS File?


IRAIRA
 Share

Rekommendera Poster

Håller som bäst på att försöka klura ut funktionaliteten hos min nyligen införskaffade NAS ifrån Synology och i DS file-appen under ‘home’ så ligger en mapp som heter ‘Drive’ och som tycks vara default - någon som vet vad den gör eller är till för? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en folder som skapas automatiskt när du sätter upp Nasen. Foldern används bland annat av deras Drive-app. (Motsvarighet till exempelvis Google drive, Dropbox, OneDrive och så vidare, fast på din egen Nas). Men jag ser att i min drive mapp så har det även skapats en folder för Moments när jag installerade det. Så jag antar att mappen används av program som Nasen styr strukturen för själv, men det är en gissning. 
 

Länkar:

Synology Drive

Synology Drive Server - Mer info från DSM manualen

 

Grattis till ett bra köp för övrigt. Får man fråga vilken modell det blev? :)

Redigerad av maqs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag misstänkte att det kanske hade något med appen med samma namn att göra. Överlag upplever jag mängden mjukvara och appar från Synology lätt överväldigande och lite förvirrande då det verkar finnas en del överlapp emellan de olika apparna. Drive är en nyare version av DS Cloud, stämmer det? 

 

Om jag t.ex. vill skapa dokument i Numbers och Pages på min iPad och vill ha en kopia av dessa på NAS:en samt att de ändringar jag gör i dokumenten på iPaden automatiskt synkas till NAS:en, är det något som jag kan lösa och är det då Drive som är appen för det? Jag är alltså inte i nuläget intresserad av att synka hela innehållet på iPaden utan bara vissa utvalda dokument.

 

Jag köpte en DS220j som verkade vara fullt adekvat för mina behov primärt av säker förvaring, bara en användare och inget egentligt behov av hög kapacitet eller hastighet. Det tycks - efter att ha läst en del tester och recensioner - som att det är primärt minnet på 512Mb som talar emot denna modellen för lite mer krävande applikationer. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, IRAIRA säger:

Drive är en nyare version av DS Cloud, stämmer det?

Jo, det verkar stämma. 
 

14 minuter sedan, IRAIRA säger:

iPaden automatiskt synkas till NAS:en, är det något som jag kan lösa och är det då Drive som är appen för det?

Som jag förstår det så är Drive precis för detta ändamålet. Det ger dig möjlighet att jobba mot filer som ligger i molnet. Drive sparar ju även tidigare versioner av filer, vilket kan vara bra om man vill gå tillbaka i tiden och ändra sig.
 

Jag har dock gjort som så att jag använder Google Drive på mina enheter, som jag synkar med Nasen. Detta för att få den extra säkerheten. Det spelar då ingen roll om jag öppnar filerna från Nasen eller Google Drive då det synkas på båda hållen. 
 

Jag vet inte vad som är bäst, men jag gjorde så då jag är så van vid att jobba mot Google Drive sedan tidigare och många av mina samarbeten sker via Google Drive. 

Nu var det inte detta frågan handlade om, men ger dig en länk i alla fall:

How to back up the data in my Google Drive with Cloud Sync

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för det! 

 

Ingen annan som kanske gör precis det jag är ute efter i dagsläget och vet hur man gör? Måste man lägga de filer som ska synkas på något speciellt ställe på iPaden t.ex.? Kan det vara så att funktionen för att ställa in detta bara finns i Desktop-versionen av Drive och inte i appen? Eller har de likvärdig funktionalitet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar precis som andra cloud synk-tjänster. När du har kört igång drive på din Nas och installerat Synology Drive på din enhet så synkas allt du sparar till Drive-appen till din Nas. Man kan lägga till appen i Apples filer-app också. 
 

När du ska spara grejer på din enhet så väljer du att spara till Synology Drive. 
 

Det går utmärkt att ställa in Nasen från iPaden. Bara att logga in på DSM via webbläsaren. 

Redigerad av maqs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...