Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläktarna susar i High Sierra


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har uppgraderat både en iMac 27" 2011 och en MBP 15" 2011 från El Capitan till High Sierra. På båda Macarna susar nu fläktarna hörbart hela tiden, vilket de inte gjorde i El Capitan. Har googlat och hittat en massa som har samma problem, men inte hittat någon lösning. Det som föreslås är att återställa SMC (gjort) samt kolla om något program använder CPU (95% overksam).

 

Någon som vet någon lösning på susandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad har du uppgraderat i iMacen?

Hårddisken?

Då måste du antingen sköta fläktarna manuelt med tex den länk alix tipsar om - eller en tempstyrning i sladden till hårddisken - finns tex hos OWC, kostar typ 500kr.

 

Vad gäller MacBook Pro, så är det säkert något du missat - den skall inte fläktarna rusa på.

Gör om gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad FAAAAN, startskivan har blivit APFS. Det ville jag ABSOLUT INTE. 

Efter att ha återställt NVRAM och säker start startade Macen på en annan partition med El Capitan och den ordinarie startskivan stod som Namnlös och oåtkomlig. Jag håll på att få hjärtsnörp. Kunde ju inte ens välja den som startskiva eftersom den inte kunde hittas.

Hade en High Sierra partition på hårddisken som jag kunde starta från, och där hittade jag den normala startpartionen och kunde starta från den. Pust.

 

Hur får jag tillbaka HFS+ på SSDn?

 

Jag har satt in en SDD, men det är flera år sedan. Hårddisken sitter kvar och är original med tempsensor.

 

Det verkar som om fläkten i iMacen är litet lugnare nu, efter NVRAM och säker start.

 

MBPn har också lugnat sig. Var nog kanske Spotlight eller något som körde direkt efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur får jag tillbaka HFS+ på SSDn?

Då får du radera den. Men varför inte APFS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Då får du radera den. Men varför inte APFS?

För att jag vill komma åt filerna från äldre OS när jag kör program som inte funkar i High Sierra.

 

Jag läste någonstans att High Sierra MÅSTE köra APFS på SDD. Är det verkligen sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

För att jag vill komma åt filerna från äldre OS när jag kör program som inte funkar i High Sierra.

 

Jag läste någonstans att High Sierra MÅSTE köra APFS på SDD. Är det verkligen sant?

Jag minns tyvärr inte om jag initialt hade JHFS+ på min mini som har SSD. APFS är i alla fall gjort med SSD i åtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag minns tyvärr inte om jag initialt hade JHFS+ på min mini som har SSD. APFS är i alla fall gjort med SSD i åtanke.

I betaversionerna av High Sierra så fanns det en kryssruta om slippa konverteringen till APFS, men den togs bort senare. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt. Jag kunde välja APFS eller HFS+ när jag installerade Catalina över El Capitan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Skumt. Jag kunde välja APFS eller HFS+ när jag installerade Catalina över El Capitan.

På SSD eller HDD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

I betaversionerna av High Sierra så fanns det en kryssruta om slippa konverteringen till APFS, men den togs bort senare. :( 

Jo, just det.

 

4 minuter sedan, Axelman säger:

Skumt. Jag kunde välja APFS eller HFS+ när jag installerade Catalina över El Capitan.

Det var nog för att El Capitan hade JHFS+. Så var det nog för mig med, fast jag hade Sierra. Men jag minns inte säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

På SSD eller HDD?

SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

 

Det var nog för att El Capitan hade JHFS+. 

Nu susar det här mellan öronen. Vad är JHFS+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Nu susar det här mellan öronen. Vad är JHFS+?

Det är den tekniska (i Terminalen) benämningen* för journalförd Mac OS Extended. Vilket är, eller var, det vanliga.

 

*Journaled Hierarchical File System Plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett J-et före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Har inte sett J-et före.

Inte jag heller, men jag gjorde en intelligent gissning att det skulle betyda journalförd. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Jag minns tyvärr inte om jag initialt hade JHFS+ på min mini som har SSD. APFS är i alla fall gjort med SSD i åtanke.

Man kan, med terminalen, installera High Sierra utan att konvertera till APFS.

https://osxdaily.com/2017/10/17/how-skip-apfs-macos-high-sierra/

 

Men, det verkar som man sitter i skiten ifall man missat det.

Då är frågan: Är det värt alla timmarna med backup, omformatering och återställning? Eller ska jag kopiera över de dokument jag behöver ändra i ett äldre OS, göra det och kopiera tillbaka?

Därmed är frågan, hur mycket tid kommer det sistnämnda att ackumulera till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra frågor! Du kanske kan ha ett virtuellt system som du arbetar i parallellt med ett modernt? Så att du slipper konvertera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Inte jag heller, men jag gjorde en intelligent gissning att det skulle betyda journalförd. :) 

Mycket skryt blir det. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Axelman säger:

Mycket skryt blir det. :shifty:

Bara lite. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Bra frågor! Du kanske kan ha ett virtuellt system som du arbetar i parallellt med ett modernt? Så att du slipper konvertera.

Har funderat på det också. Har ju redan Parallels desktop för att köra Windows.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade till High Sierra på iMacen i fritidshuset. Där har jag systemet på en extern SSD (Samsung T5). Där slapp jag APFS utan att jag behövde göra något. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...