Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saknar Album omslag på musik.......


DruttenSE
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Så här ligger till.

Jag blåste om min Imac p.g.a små strul med datorn och för att inte behöva göra om inläggning i programmet musik och tv så spara jag mappen Musik som ligger i mappen Musik.

Samma sak när det gäller TV.

 

Jag flytta tillbaka mapparna när jag hade blåst om datorn och det funkar, men det är en sak som inte funkar och det är album omslagen som av någon anledning inte följde med och det är verken på Musik och TV.

 

Är det någon som vet om man har delat på musik biblotek så omslagen har hamnat på något annat ställe, så att den inte följde med när jag gjorde backupen?

 

På min media macen så finns albumomslagen när jag tittar i programmet Musik, men gör jag en kopia och flyttar in på Imac så finns det inga albumomslag.

 

Misstänker att albumomslagen ligger någon annanstans, lite grann som på Windows, man sprider ut det ? 

 

Så om någon har ide så är jag glad för hjälpen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut på nyare versioner av macOS men det viktiga är att iTunes Music Library.xml följer med när man flyttar biblioteket sådär. 

Det finns två vägar att gå när det gäller omslag. Låta iTunes/Musik ladda ner album omslagen och då hamnar dom i Musik -  Album Artwork.

Jag sköter det där själv genom att låta ett tredjeparts program fixa metadatan på musiken med omslag innan jag importerar det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, lappen71 säger:

Nu vet jag inte hur det ser ut på nyare versioner av macOS men det viktiga är att iTunes Music Library.xml följer med när man flyttar biblioteket sådär. 

Det finns två vägar att gå när det gäller omslag. Låta iTunes/Musik ladda ner album omslagen och då hamnar dom i Musik -  Album Artwork.

Jag sköter det där själv genom att låta ett tredjeparts program fixa metadatan på musiken med omslag innan jag importerar det. 

Hej

Tack för svaret men jag tror att det är en bugg i nya Musik som orsaken till att den inte visar album omslag.

Albumomslaget finns om man går in och visar info om ett album men den visar inte när man är i själv programmet, om du förstår vad jag menar.

 

Det man får göra är att höger klicka på albumet och klicka på "Visa info", gå till fliken "Bildmaterial".

Ta tag i bilden med makören och flytta på den.

Där efter tryck OK.

Om det funkar så syns album omslaget igen, och har man otur får man lägga in den på nytt.

Så det blir ett litet sk-t göra m.a.o

 

Vi får se om apple kan fixa den, som jag ser är en bugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...