Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spärrad Mac??


AirMagic
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har fått en Macbook (stationär) av min svärmor. Hon köpte fyra stycken på en auktion som sålde de åt en firma som gått i konkurs.

Den jag har fått har jag lite problem med logga in på iCloud såväl som mitt apple-id. När jag försöker logga in på App-store genom mitt apple-id så påstår den att jag har skrivit in fel lösenord samtidigt som jag får tvåfaktorsautentiseringen-koden på min iphone samt apple watch och den sexsiffriga koden. Men på min "nya" mac kommer ingen ruta upp där jag kan använda/verifiera den koden.

 

Försöker jag logga in på iCloud så fort jag tryckt enter kommer samma ruta upp igen.

 

Har bytt apple-id lösenord under tiden så jag vet vad lösenordet till mitt apple-id är.

 

När jag fick datorn var den fabriks-återställd såvitt jag kunde se.
Men jag får en känsla av att det kan finnas ett program som blockerar mina inlogg? Jag har egentligen inte en aning och har ingen aning om hur jag ska göra.
Vill gärna kunna logga in på mitt apple-id på app-store och iCloud.

 

 

Vänligen,

MagicAir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan vara begränsad om den är ansluten till en nätverkskontoserver. Gäller ganska ofta datorer som företag och skolor m fl har haft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix.

Hittade ingeting där, så den verkar inte ansluten till en nätverkskontoserver.

Ser nu att mitt apple-id är inloggat men ändå inte, mina kontakter kommer upp såväl som min profilbild sen urminnes tider men då kanske det fungerar.. Fattar inte det här helt.

Sen en annan fråga, jag har ett trådlöst (även batterilöst) tangentbord där jag inte får funktionstagenterna att fungera. Kan inte höja/sänka ljudet eller t.ex ljusstyrkan.

Även den trådlösa musen krånglar lite. Går inte att scrolla?

 

 

Vänligen,

MagicAir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skriva tvåfaktorkoden direkt efter lösenordet om inget separat tvåfaktorfält finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack får testa det.
Tror jag har hittat källan till problemet nu. Datorn som är från sent 2013 körs på os YOSEMITE (senast uppdaterat 2015). Så jag försöker ladda ner ett senare OS, men stöter på problem i App Store. Någon som vet hur jag kan uppdatera OS:et utan app store?

 

 

Vänligen,

AirMagic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ett av följande kommandon vid uppstart. Alternativ 2 nedan  tycker jag verkar bäst i ditt fall.

1. Kommando (⌘)-R
Installerar om den senaste macOS-versionen som har installerats på din Mac .

2. Alternativ-⌘-R
Uppgraderar till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

3. Skift-Alternativ-⌘-R
Installerar om den macOS-version som medföljde din Mac, eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

ny dag, nya problem... Har nu installerat macOS Catalina 10.15.5.

Efter jag har loggat in på min användare så slutar tagentbordet att fungera. Innan jag starta om datorn så fungerade inte: ., L, K, I, 8... och nu fungerar ingen tagent efter jag loggat in. Så det fungerar bra innan jag kommer till start-skärmen. Vad ska jag göra? Är hopplöst...

 

 

Vänligen,

MagicAir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ett USB-tangentbord. Om det fungerar utan anmärkning har du ett hårdvarufel i top case eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!


Som den nybörjare man är så är det inte konstigt att det blir som det blir haha...

Men som sagt ny dag, nya problem.
Idag är jag hos min svärmor och hennes tangentbord fungerar sisådär...

Hon har ett tangentbord med numerisk keypad samt med sladd (ej bluetooth).

Skriver här under en mening så ni kan se vad felet är och gärna svara om ni tror det går att lösa.

 

"Hej, s8iri s8äger hej till w8illfred på x8aviervägen 3, om jag s8kriver en tvåa s8åhär: 28, s8å kommer 8:an direkt efter." 

 

Så det är något fel på: F2, 2, W, S, X på den vanliga delen av tangentbordet men det händer samma sak på den numeriska keypaden efter siffrorna: 7 och 9, och 8:an fungerar inte alls8.

 

Lösning?

 


Vänligen,

AirMagic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Fuktskadat - släng och skaffa nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...