Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgifter: Dessa Mac-modeller blir först ut med Apple-processor


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Klart att de datorer som säljer mest och drar störst fördel av Apples ARM-proppar kommer först ut. Det jag funderar över är om och hur Apple gör med MacPro och iMacPro. Håller de fast vid Intel på de kraftfullaste burkarna?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Klart att de datorer som säljer mest och drar störst fördel av Apples ARM-proppar kommer först ut. Det jag funderar över är om och hur Apple gör med MacPro och iMacPro. Håller de fast vid Intel på de kraftfullaste burkarna?

Jag tror att de lägger ned dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Klart att de datorer som säljer mest och drar störst fördel av Apples ARM-proppar kommer först ut. Det jag funderar över är om och hur Apple gör med MacPro och iMacPro. Håller de fast vid Intel på de kraftfullaste burkarna?

Alla datorer ska gå över till ARM. Den uppfattningen får man om man ser deras Keynote.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Alla datorer ska gå över till ARM. Den uppfattningen får man om man ser deras Keynote.

Jag har inte sett keynoten. Nämner de hur de ska leverera prestandan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har inte sett keynoten. Nämner de hur de ska leverera prestandan?

Nope

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Nope

Ok. Antog att Apples ARM inte räcker till i MacPro. Men de kanske har en SüperARM gömd i någon ficka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Axelman säger:

Ok. Antog att Apples ARM inte räcker till i MacPro. Men de kanske har en SüperARM gömd i någon ficka.

Jag tror mer kommer förklaras på oktober eventet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Klart att de datorer som säljer mest och drar störst fördel av Apples ARM-proppar kommer först ut. Det jag funderar över är om och hur Apple gör med MacPro och iMacPro. Håller de fast vid Intel på de kraftfullaste burkarna?

De planeras ta två år att helt gå över till ARM, så de har nästan två år på sig att fixa fram macpro-värdiga processorer. Och jag misstänker att de redan har funderat en hel del på hur de ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på detta med övergången till ARM. Sent 2019 släpptes mbp 16”, mars 2020 mba och april mbp 13”, alla med intel. Är det inte lite väl nära att helt enkelt byta ut dessa mot ARM redan samma år (om ARM nu kommer 2020)? 
 

Som köpare borde man känna sig lite frustrerad. Man har ju ändå betalat en stor slant för en premiumdator och att den samma år ersätts med en helt ny teknik känns ju lite sådär. 
 

Bara en liten reflektion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 Och jag misstänker att de redan har funderat en hel del på hur de ska göra.

Och jag misstänker att de redan har funderat en hel del på hur de ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, m@nge säger:

Funderar lite på detta med övergången till ARM. Sent 2019 släpptes mbp 16”, mars 2020 mba och april mbp 13”, alla med intel. Är det inte lite väl nära att helt enkelt byta ut dessa mot ARM redan samma år (om ARM nu kommer 2020)? 
 

Som köpare borde man känna sig lite frustrerad. Man har ju ändå betalat en stor slant för en premiumdator och att den samma år ersätts med en helt ny teknik känns ju lite sådär. 
 

Bara en liten reflektion. 

Hur ska ett teknikskifte gå till då? De som köpte en Mac 2010 måste ha känt samma sak då alla 2011 fick ca 100% mer prestanda. Datorvärlden är knäpp. Det tar inte lång tid att upptäcka....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Hur ska ett teknikskifte gå till då? De som köpte en Mac 2010 måste ha känt samma sak då alla 2011 fick ca 100% mer prestanda. Datorvärlden är knäpp. Det tar inte lång tid att upptäcka....

Nej jag håller helt med. Men det blev ett så ”snabbt” förlopp tycker jag. De som köpte en dyr intel mac nyligen känner sig säkert lite frustrerade. Jag menar mbp 13” släpptes typ nyss och enligt rykten kommer den med ARM inom kort. 
 

Själv är jag nöjd med min intel mac då jag även uppskattar bootcamp till o från. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, m@nge säger:

Nej jag håller helt med. Men det blev ett så ”snabbt” förlopp tycker jag. De som köpte en dyr intel mac nyligen känner sig säkert lite frustrerade. Jag menar mbp 13” släpptes typ nyss och enligt rykten kommer den med ARM inom kort. 
 

Själv är jag nöjd med min intel mac då jag även uppskattar bootcamp till o från. 

Men de som köpte en dyr Mac har fortfarande funktionen kvar! Den blir ju inte sämre för att det kommer en nyare. Har man hängt med bara lite i datorutvecklingen så har ju tanken på att Apple skulle köra egna processorer funnits länge. Att Intel inte klarat av att utveckla nya processorer är ju tydligt. Summa summarum kommer nu. Jag skulle vilja säga att det är snarare konstigt att inte Apple satsat på egna processorer för flera år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Men de som köpte en dyr Mac har fortfarande funktionen kvar! Den blir ju inte sämre för att det kommer en nyare.

Ur en aspekt blir de sämre: De är inte längre den nyaste/bästa modellen.

Men det gäller ju alltid, även om man inte byter processorfamilj. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Ur en aspekt blir de sämre: De är inte längre den nyaste/bästa modellen.

Men det gäller ju alltid, även om man inte byter processorfamilj. :) 

Ja det blir en psykologisk effekt. Men denna gång blir det inte enbart en ökning av prestanda. Det tillförs en mängd nya funktioner som inte finns tillgängligt idag. Symbiosen mellan iOS/ipadOS/Mac ökar kraftigt. Därför tycker jag att denna övergång är mer än en ny generation som oftast bara medför högre prestanda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, m@nge säger:

Ja det blir en psykologisk effekt. Men denna gång blir det inte enbart en ökning av prestanda. Det tillförs en mängd nya funktioner som inte finns tillgängligt idag. Symbiosen mellan iOS/ipadOS/Mac ökar kraftigt. Därför tycker jag att denna övergång är mer än en ny generation som oftast bara medför högre prestanda. 

Jag förstår fullständigt vad du menar. Försöker bara hålla mig till verkligheten. Så igen, hur skulle det gått till? Om Apple deklarerade långt i förväg att 2020 blir det en stor övergång till ARM med mycket bättre prestanda och många fler fördelar och funktioner, skulle försäljningen av datorer sjunka radikalt 2018 och kanske nästan upphöra 2019. Inget företag arbetar så. De är inte här för välgörenhet, de tjänar pengar. Vi får alltid bita i det sura Äpplet.... :w00t:

...

Åter igen, med ett visst intag av info kommer slika saker inte som en överraskning. Man är tvungen att hålla sig informerad i alla fall på en grundläggande nivå.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte Palm (som gjorde föregångare till iPad och liknande) som skrev om hur mycket bättre deras prylar skulle vara om två år och de höll på att gå under för att försäljning praktiskt taget upphörde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, m@nge säger:

Som köpare borde man känna sig lite frustrerad. Man har ju ändå betalat en stor slant för en premiumdator och att den samma år ersätts med en helt ny teknik känns ju lite sådär. 
 

Bara en liten reflektion. 

En annan liten reflektion är att kanske överväga att köpa begagnat. Mina tre sista Macar är köpta begagnade till det sammanlagda priset av en ny. Om man forskar lite kan man hitta några år äldre Macar som var top of the line då och som är minst lika bra som nya basmodeller men till halva priset. Men allt beror ju på vad man ska ha datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Å andra sidan verkar det finnas folk som med glädje (nåja) kommer köpa den sista Intel-Macen, bara för att kunna köra gamla program och windoze.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Å andra sidan verkar det finnas folk som med glädje (nåja) kommer köpa den sista Intel-Macen, bara för att kunna köra gamla program och windoze.

Det är också sant. Men blir det omöjligt att köra Win på en ARM-Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Men blir det omöjligt att köra Win på en ARM-Mac?

Det får vi se! Det finns redan Windows för ARM, men bara som OEM (förinstallerat på hårdvara).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Det får vi se! Det finns redan Windows för ARM, men bara som OEM (förinstallerat på hårdvara).

Jo jag vet. Frågan är hur Apple löser det. Kanske köper hela MS så de kan köra Win på Macen....rofl.gif.4c5c0bddc119d2aa24c9dde241da80b7.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
28 minuter sedan, Axelman säger:

Det är också sant. Men blir det omöjligt att köra Win på en ARM-Mac?

Åtminstone x86-Windows, ja. Frågan är ju om MS någonsin gör en ARM-variant, som de gjorde till Surface fast som går att installera på andra datorer också. I få fall kan man säkert virtualisera det på Mac. Men just nu ser det inte ut som det kommer gå alls.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...