Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ansluter man flera USB-mikrofoner av samma typ?


HMP Pär
 Share

Rekommendera Poster

Försökt hitta information kring hur man kan spela in flera USB-mikrofoner av samma typ. Hittat hur man göra med olika sorter och när man kan ändra drivrutinerna för mikrofonerna så att de heter olika, men problemet nu ligger just där min dator kan bara hantera en mikrofon åt gången eftersom de ”heter” samma sak. Någon som kan? Använder en iMac (2018) och tre T-Bone SC 420.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett inspelningsprogram som stödjer flera mikrofoner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lösningen funkar bara om det är olika mikrofoner. Mitt problem ligger i att det är samma sorts mic som jag inte kan döpa om. Jag har testat olika program, GarageBand, Wavelab, Audacity med samma resultat. 
När jag pluggar i mer än en mikrofon byts bara den nuvarande micken ut så att datorn ständigt bara ”erkänner” en mikrofon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, HMP Pär säger:

Försökt hitta information kring hur man kan spela in flera USB-mikrofoner av samma typ. Hittat hur man göra med olika sorter och när man kan ändra drivrutinerna för mikrofonerna så att de heter olika, men problemet nu ligger just där min dator kan bara hantera en mikrofon åt gången eftersom de ”heter” samma sak. Någon som kan? Använder en iMac (2018) och tre T-Bone SC 420.

Jag kan inte garantera att detta funkar eftersom jag inte har två usb-mickar att testa med, men det skadar inte att prova:

  • Koppla in den första usb-micken
  • Öppna programmet Ljud/Midi-inställningar som ligger i mappen Program/Verktygsprogram.
  • Öppna fönstret Ljudenheter (Meny > Fönster > Visa ljudenheter
  • Klicka på plusknappen längst ned till vänster > Skapa sammanslagen enhet
  • Döp den till vad du vill att den ska heta (tex USB-mick 1)
  • Kryssa för usb-micken som syns i listan för enheter till höger