Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begränsa Internetdelning


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

”Blir tokig” som man säger, på barnens ensidigt digitala liv. 
 

Nyttjar jag routerns möjlighet till Parental control, att begränsa internetmöjligheten vissa tider på dygnet, så dröjer det inte länge innan de nyttjar sina iPhones med internetdelning från dessa. 

Jag är medveten  om och nyttjar Skärmtidsfunktionaliteten i iPhones/iPads men tyvärr kan man bara ställa in ett (1) tidsintervall per veckodag där (företrädesvis nattetid).

 

Letar därför efter möjligheten att begränsa Internetdelningsmöjligheterna på deras iPhones. Googlar men hittar inget sånt. 
 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, TommyS säger:

”Blir tokig” som man säger, på barnens ensidigt digitala liv. 
 

Nyttjar jag routerns möjlighet till Parental control, att begränsa internetmöjligheten vissa tider på dygnet, så dröjer det inte länge innan de nyttjar sina iPhones med internetdelning från dessa. 

Jag är medveten  om och nyttjar Skärmtidsfunktionaliteten i iPhones/iPads men tyvärr kan man bara ställa in ett (1) tidsintervall per veckodag där (företrädesvis nattetid).

 

Letar därför efter möjligheten att begränsa Internetdelningsmöjligheterna på deras iPhones. Googlar men hittar inget sånt. 
 

Tips?

Samtala grundligt med barnen. Berätta hur du ser på saken och be dem förklara hur de tänker. Utarbeta en gemensam plan "Frihet under ansvar". Är de inte med går det ändå inte att styra dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Zop säger:

Varför blir du ”tokig” och vad vill du att de ska göra i stället? Kanske bättre att uppmuntra till de andra aktiviteterna än att begränsa barnen.

 

43 minuter sedan, Axelman säger:

Samtala grundligt med barnen. Berätta hur du ser på saken och be dem förklara hur de tänker. Utarbeta en gemensam plan "Frihet under ansvar". Är de inte med går det ändå inte att styra dem.


Trust me, we've done that. ??

De kommer även fortsatt att även uppmuntras (om det skulle behövas ??) att vara digitala - men i annan omfattning. 

 

Frågan nu är hur Internetdelning kan användas för att komplettera den Skärmtidsfunktionalitet som Apple bevisligen tagit fram för ändamålet men där man åtminstone i nuläget inte nått hela vägen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har också tagit fram ett på pappret kanonverktyg för detta (Familj/Skärmtid), vilket torde eftertraktas av säkert miljontals föräldrar jorden runt, men i praktiken dras man uppenbarligen med stora tekniska problem med det verktyget tyvärr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

Trust me, we've done that.

 

Som fyrabarnspappa blir det naturligt att ställa frågan. Ibland har föräldrar "pratat" med sina barn men ändå inte kommunicerat med dem. Att som förälder förklara på sitt vis, innebär ibland att man inte ens har kontakt med barnen och lurar sig själv att tro att allt är bra. Man kan behöva ta om proceduren och inrikta sig på vad barnen verkligen vill och tycker för att kunna kommunicera. Obekvämt och tar mycket tid men kan ge stor utdelning i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Som fyrabarnspappa blir det naturligt att ställa frågan. Ibland har föräldrar "pratat" med sina barn men ändå inte kommunicerat med dem. Att som förälder förklara på sitt vis, innebär ibland att man inte ens har kontakt med barnen och lurar sig själv att tro att allt är bra. Man kan behöva ta om proceduren och inrikta sig på vad barnen verkligen vill och tycker för att kunna kommunicera. Obekvämt och tar mycket tid men kan ge stor utdelning i slutändan.


Kloka ord. ???
 

Det digitala får gärna vara #1 för dem men inte fylla hela prispallen, 1-3, på all vaken tid. 
Det är som flugor till en sockerbit - och jag kan förstå dem, det finns oerhört mycket som skulle fängsla även mig själv om jag ”hade velat”. 24/7 skulle kunna fyllas med råge. 

Nu blir det ett mkt stort resonemang/tråd här (vilket det ju i grunden helt riktigt är, som sagt här skulle både det du säger om prata/kommunicera och ”miljontals föräldrar” kunna utvecklas med många kapitel text) men jag vill åt de tekniska stöden/verktygen. 
Å därpå kombinerat med en god föräldra/barn-dialog. På båda hållen m a o. 
 

/En annan fyrabarnspappa 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, TommyS säger:


Kloka ord. ???
 

Det digitala får gärna vara #1 för dem men inte fylla hela prispallen, 1-3, på all vaken tid. 
Det är som flugor till en sockerbit - och jag kan förstå dem, det finns oerhört mycket som skulle fängsla även mig själv om jag ”hade velat”. 24/7 skulle kunna fyllas med råge. 

Nu blir det ett mkt stort resonemang/tråd här (vilket det ju i grunden helt riktigt är, som sagt här skulle både det du säger om prata/kommunicera och ”miljontals föräldrar” kunna utvecklas med många kapitel text) men jag vill åt de tekniska stöden/verktygen. 
Å därpå kombinerat med en god föräldra/barn-dialog. På båda hållen m a o. 
 

/En annan fyrabarnspappa 

 

Jag är inte bara moderator, jag är pappa också! default_laugh.png.12fc7927ac1fa88624da89c574b30e8b.png Jag försöker att fiska djupare eftersom relationerna är a och o för att få saker och ting att fungera. Det räcker inte långt bara med funktionen parental control..... Lämnar vidare den tekniska lösningen till de som är duktigare.  

default_laugh.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...