Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern 2 TB SSD för iMac 2015 förberedd för ny mac


TB-000
 Share

Go to solution Solved by jan.s,

Rekommendera Poster

Idag sitter jag och jobbar på en iMac 27" 2015 med en extern Lacie Rugged Thunderbolt 2TB HDD. Det fungerar men när datorn ska öppna 20 små filer på denna externa HDD så blir jag otålig. Jag upplever att det är söktiden att hitta filer på extern HDD som är problemet.

 

Jag funderar på att skaffa en extern SSD för att snabba upp det. Men eftersom en större SSD är dyr, och jag hoppas kunna byta till en nyare mac inom ett par år, så skulle jag vilja hitta ett sätt att kunna ta med den externa SSDn till ny mac. Här kommer då problemet att iMac 2015 har USB 3.0 (USB A) och Thunderbolt 2. En nyare mac har USB-C och Thunderbolt 3 (eller 4 om det dröjer litet) – och på den nya datorn vill man använda de snabbare interfacen till SSD.

 

Jag funderade på att lösa det så att jag köper ett USB 3.0 hårddisk-kabinett t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-25-usb-3.0-p94064 och i det sätter en SATA SSD t.ex. Samsung 870 QVO SATA 2.5" SSD 2TB ( https://www.samsung.com/se/memory-storage/870-qvo-sata-3-2-5-ssd/MZ-77Q2T0BW/ , https://www.dustinhome.se/product/5011187990/870-qvo ). Tanken är då att om/när jag byter till ny mac så byter jag kabinett på SATA SSD disken.

 

Vad säger expertisen här? Skulle det fungera? Är det det här ett bra sätt att lösa problemet, eller har ni bättre idéer?


Vad tror ni om SSD och kabinett ovan? Är dom lämpliga val?

 

Om jag har förstått det rätt så finns det inga adaptrar som gör att man kan koppla in externa Thunderbolt 3 hårddiskar till en iMac 2015 som bara har Thunderbolt 2. Samsung Bärbar SSD X5 Thunderbolt™ 3 2TB är ju häftig, men dels är den dyr och dels så kan jag väl inte koppla den till iMac 2015. Stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Svägerska köpte en dylik: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/extern-ssd-harddisk/samsung-t5-external-ssd-500gb-gold/1010368.14090/

 

Med den kom två kablar, en med USB-C och en med USB-A i datorändan trots att det inte framgår av spec. Kolla om din har detsamma så slipper du byta chassi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, jan.s säger:

Svägerska köpte en dylik: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/extern-ssd-harddisk/samsung-t5-external-ssd-500gb-gold/1010368.14090/

 

Med den kom två kablar, en med USB-C och en med USB-A i datorändan trots att det inte framgår av spec. Kolla om din har detsamma så slipper du byta chassi.

Tack för tipset. Den finns ju också som 2TB även om priset börjar bli dyrare då: https://www.dustinhome.se/product/5011039249/portable-ssd-t5 

 

 

En tanke som slog mig var att den Lace Rugged Thunderbolt jag har innehåller en 2TB SATA mekanisk HDD (Seagate ST2000LM003 HN-M201RAD/AV1). Man kanske kunde byta ut den mot en Samsung 870 QVO 2TB.

  • 1100 kr billigare än Samsung Portable SSD T5 2TB
  • Hur stor är risken att det strular?
  • Då får man Thunderbolt 2 anslutning istället för USB 3.0 till iMac 2015.
    • Kommer man att märka att det är snabbare?
    • Jag har lediga Thunderbolt-portar på iMac men behöver ibland alla USB-A till annat.
  • Kanske säkrast att gå på Samsung Portable SSD T5 2TB (?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, TB-000 säger:

En tanke som slog mig var att den Lace Rugged Thunderbolt jag har innehåller en 2TB SATA mekanisk HDD (Seagate ST2000LM003 HN-M201RAD/AV1). Man kanske kunde byta ut den mot en Samsung 870 QVO 2TB.

Det slog mig också. Jag hade testat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, TB-000 säger:

Om jag har förstått det rätt så finns det inga adaptrar som gör att man kan koppla in externa Thunderbolt 3 hårddiskar till en iMac 2015 som bara har Thunderbolt 2.

 

 

3 timmar sedan, TB-000 säger:

En tanke som slog mig var att den Lace Rugged Thunderbolt jag har innehåller en 2TB SATA mekanisk HDD

 

Om du har ett kabinett med Thunderbolt 2 och sätter in en SSD så borde du väl kunna använda den sen med Thunderbolt 3 med hjälp av en adapter? Thunderbolt 2 använder ju Mini-Displayport och Thunderbolt 3 använder usb-c. Tex en sån här: Adapter hos kjell.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, TB-000 säger:

Hur stor är risken att det strular?

Vad skulle strula, tänker du? Om du byter diskarna försiktigt utan att skada några kontakter så är det väl inte mycket som kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, DittDatt säger:

 

Om du har ett kabinett med Thunderbolt 2 och sätter in en SSD så borde du väl kunna använda den sen med Thunderbolt 3 med hjälp av en adapter? Thunderbolt 2 använder ju Mini-Displayport och Thunderbolt 3 använder usb-c. Tex en sån här: Adapter hos kjell.com

Jo, den vägen finns flera olika adaptrar. Jag tänkte på att jag inte kan köpa en disk för Thunderbolt 3 och koppla in i gamla iMac med endast Thunderbolt 2 – för det har jag inte hittat några adaptrar.

 

44 minuter sedan, DittDatt säger:

Vad skulle strula, tänker du? Om du byter diskarna försiktigt utan att skada några kontakter så är det väl inte mycket som kan hända.

När det gäller vad som kan strula så tänkte jag på att Lacie Thunderbolt Rugged är såld som en extern Thunderbolt 2 hårddisk, inte som ett Thunderbolt 2 kabinett man förväntas byta disk i.

  • Seagate HDD är omsorgsfullt tejpad alla ledder till kontrollerkortet med något som ser ut som aluminiumfolie och har texten "Warranty void if seal is broken".
    • Det visar att Lacie inte avser att man ska byta disken.
    • Jag är osäker på om den här tejpen har någon mekanisk eller elektrisk funktion (t.ex. jordning) eller om det bara är en försegling. (Eftersom jag är osäker på om den har någon funktion har jag inte heller brutit den för att se hur det ser ut under tejpen.)
  • Kan något på kontrollerkortet vara gjort så att det fungerar bara med en Seagate eller bara med en mekanisk disk?
    • T.ex. så har Lacie stöd i hårdvara för kyptering (något som var nytt när denna Lacie köptes). Kan det vara på kontrollerkortet i Lacie och sedan börja interagera otrevligt med det stöd som en modern SSD har för kryptering?
    • T.ex. Kan kombinationen med Lacies kontrollerkort göra att trim-funktionen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Trim_(computing) ) inte kommer igång ordentligt och SSDn får dålig livsläng?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TB-000 säger:

När det gäller vad som kan strula

Alltid bra att tänka efter först. För egen del fick jag bryta loss ett ihoplimmat plastchassi för att kunna byta hårddisken. Den kom med en massa lullull för Windows som antagligen var inbyggt i firmware. Men det funkade utmärkt med en annan disk. TRIM behöver du inte bekymra dig om, dagens SSD överlever wear levelling med råge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att amazon.de säljer Samsung Portable SSD T5 2TB betydligt billigare än de ställen som finns med på Pricerunner och Prisjakts jämförelser. Det betyder att skillnaden i kostnad blir försumbar. (Kvar blir skillnaden i anslutningstyp och skillnaden i risk för eventuellt strul.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är hastigheten i praktiken på Thunderbolt 2 och USB 3.0 på iMac 2015? 

 

Tekniken USB 3.0 har en teoretisk maxhastighet på 5.0 Gb/s (se USB 3.0 svenska wikipediahttps://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0). 
Tekniken Thunderbolt 2 har en teoretisk maxhastighet på 20 Gb/s (se https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)#Thunderbolt_2 ). 

 

Men hur bra klarar iMac 2015 i praktiken av att skyffla data på USB 3.0 och Thunderbolt 2? 


Sjunker hastigheten på USB 3-porten man använder för lagring om iMac samtidigt har andra USB-enheter inkopplade på de andra USB 3-portarna? (Jag tycker mig ha märkt att så är fallet, men det kanske bara är inbillning.)

 

Kommer man i praktiken att uppleva någon skillnad på hastigheten på en SSD beroende på om den är inkopplad på USB 3.0 eller Thunderbolt 2 på en iMac 2015?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

Kommer man i praktiken att uppleva någon skillnad på hastigheten på en SSD beroende på om den är inkopplad på USB 3.0 eller Thunderbolt 2 på en iMac 2015?

 

 

Med tanke på att de flesta SSD:n i konsumentklassen har läs- och skrivhastigheter i praktiken runt 800-900 MB/sek så är det nog knappast gränssnitten som blir flaskhalsen. Köper du en värsting-ssd så kanske hastigheten landar på strax under 3 GB/s, fortfarande en bit upp till taket för att USB 3.x ska strypa farten. Och jag vet inte riktigt vad du ska göra för att skyffla så mycket data i nån större omfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, DittDatt säger:

Med tanke på att de flesta SSD:n i konsumentklassen har läs- och skrivhastigheter i praktiken runt 800-900 MB/sek så är det nog knappast gränssnitten som blir flaskhalsen. Köper du en värsting-ssd så kanske hastigheten landar på strax under 3 GB/s, fortfarande en bit upp till taket för att USB 3.x ska strypa farten. Och jag vet inte riktigt vad du ska göra för att skyffla så mycket data i nån större omfattning.

Jag tror inte att du förstod min fråga. Jag undrar vad iMac 2015 klarar av att skyffla i praktiken på USB 3.0 och Thunderbolt 2, inte vad bussens teoretiska hastighet är. 
 

Båda SSD-alternativen klarar c:a 500 megabyte/s. USB 3.0 är 5 gigabit/s d.v.s. c:a 0,5 gigabyte/s = c:a 500 megabyte/s. SSDn är alltså teoretiskt lika snabb som USB 3.0.  
 

Frågan är vad det blir i praktiken när även annat är inkopplat på USB. Finns det en flaskhals i iMac, och är den olika för USB och Thunderbolt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag tror inte att du förstod min fråga. Jag undrar vad iMac 2015 klarar av att skyffla i praktiken på USB 3.0 och Thunderbolt 2, inte vad bussens teoretiska hastighet är. 
 

Båda SSD-alternativen klarar c:a 500 megabyte/s. USB 3.0 är 5 gigabit/s d.v.s. c:a 0,5 gigabyte/s = c:a 500 megabyte/s. SSDn är alltså teoretiskt lika snabb som USB 3.0.  
 

Frågan är vad det blir i praktiken när även annat är inkopplat på USB. Finns det en flaskhals i iMac, och är den olika för USB och Thunderbolt?

Thunderbolt (TB) är lite snabbare, stabilare och mycket dyrare än USB 3. Är anslutningen SATA i kabinettet är begränsningen 500 MB/s även om disken är snabbare. Det behövs PCIe-kabinett/extern disk för att få upp speeden. Men då blir det mycket dyrare, men framtidssäkert. Å tredje sidan så har jag bara hittat externa PCIe-SSDdiskar för TB 3.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack DittDatt och Axelman för era försök att hjälpa. 

 

2015 när denna iMac var ny så hade jag en WD USB 3.0 extern mekanisk HDD. Jag upplevde att läsning/skrivning till den över USB påverkades negativt när jag använde Scanner och/eller skrivare över USB med samma dator. (Det var en subjektiv känsla...) Efter att  jag bytt till Lacie Thunderbolt extern mekanisk HDD har jag inte upplevt någon sådan påverkan. (Ingen av de externa mekaniska HDD har ju ens varit i närheten av teoretisk max överföringshastighet på USB 3.0.) Det här har påverkat mig till att vara misstänksam mot hur väl USB fungerar i praktiken på iMac 2015...

 

Jag funderade (som ni ser ovan) på två val:

  • Återanvända Lacie Thunderbolt som Thunderbolt 2-kabinett och lägga i en Samsung QVO SATA SSD. 
    • Fördelar: Thunderbolt 2 som jag subjektivt upplevt som stabilare – men är det verkligen stabilare och/eller snabbare?
    • Nackdel: En del meckande och risk att något strular.
  • Köpa en Samsung T5 extern USB SSD – USB 3.1 gen 2 med USB-A och USB-C-kabel
    • Fördelar:
      • Ska fungera rakt av.
      • Teoretiskt ungefär lika snabbt.
      • Inget meckande, så man kan lämna tillbaka utan problem om det inte fungerar.
    • Nackdelar: USB som jag subjektivt upplevt som mindre stabilt än Thunderbolt 2 – men är det verkligen mindre stabilt?

 

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag tror inte att du förstod min fråga. Jag undrar vad iMac 2015 klarar av att skyffla i praktiken på USB 3.0 och Thunderbolt 2, inte vad bussens teoretiska hastighet är.

Sorry, jag både läste lite slarvigt och räknade slarvigt innan jag svarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Sorry, jag både läste lite slarvigt och räknade slarvigt innan jag svarade.

Inget att be ursäkt för. Din avsikt var att hjälpa och det är jag tacksam för.

(Jag uttryckte mig också litet klumpigt.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TB-000 säger:

Tack DittDatt och Axelman för era försök att hjälpa. 

 

2015 när denna iMac var ny så hade jag en WD USB 3.0 extern mekanisk HDD. Jag upplevde att läsning/skrivning till den över USB påverkades negativt när jag använde Scanner och/eller skrivare över USB med samma dator. (Det var en subjektiv känsla...) Efter att  jag bytt till Lacie Thunderbolt extern mekanisk HDD har jag inte upplevt någon sådan påverkan. (Ingen av de externa mekaniska HDD har ju ens varit i närheten av teoretisk max överföringshastighet på USB 3.0.) Det här har påverkat mig till att vara misstänksam mot hur väl USB fungerar i praktiken på iMac 2015...

 

Jag funderade (som ni ser ovan) på två val:

  • Återanvända Lacie Thunderbolt som Thunderbolt 2-kabinett och lägga i en Samsung QVO SATA SSD. 
    • Fördelar: Thunderbolt 2 som jag subjektivt upplevt som stabilare – men är det verkligen stabilare och/eller snabbare?
    • Nackdel: En del meckande och risk att något strular.
  • Köpa en Samsung T5 extern USB SSD – USB 3.1 gen 2 med USB-A och USB-C-kabel
    • Fördelar:
      • Ska fungera rakt av.
      • Teoretiskt ungefär lika snabbt.
      • Inget meckande, så man kan lämna tillbaka utan problem om det inte fungerar.
    • Nackdelar: USB som jag subjektivt upplevt som mindre stabilt än Thunderbolt 2 – men är det verkligen mindre stabilt?

 

USB är ju Universal Serial Bus alltså en diversekanal att köra ( höll på att säga ditt och datt default_laugh.png.6f770c9c84a3d44493ab0872c4a572cf.png  ) lite allt möjligt i. Thunderbolt är tänkt som ett höghastighetsinterface lämpat att köra hårddiskar och annat. Hur saker sedan fungerar i praktiken i datorvärlden är höljt i dunkel. Det är mycket som påverkar prestandan.

...

Mekaniska diskar finns vanligtvis som 5400 rpm eller 7200 och är i grunden lika mycket långsammare eller snabbare som varvtalet ger sken av. För enkelhetens skull kan vi generalisera att små 5400-diskar klarar  100 MB/s, större 7200-diskar mellan 120-200 MB/s beroende på storleken på chachen och annat. Dessa har SATA-kontakt och går inte fortare hur du än kopplar in dem i datorn.

...

Vanliga SSD-diskar som liknar mekaniska och som sätts in i stället för dessa har också SATA-kontakt. SATA-kontakten klarar inte mer än 500-550 MB/S oavsett hur snabb disken är. Samsungs EVO SSD, som rankas som snabbast konsument-SSD, klarar ca 400 MB/s inkopplade på USB 3. Ca 500 inkopplade inne i dator på SATA. 

...

Oavsett vilken disk du köper är begränsningen i SATA runt 500 MB/s. Oavsett vilken kontakt du har på den externa disken eller kabinettet går det inte fortare än den SATA-kontakten som de flesta diskar ansluts med inne i lådan. Så även om du har en TB 3 anslutning men SATA-kontakt inne i den externa lådan blir det runt 500 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-11 på 12:29, TB-000 säger:

Jag är osäker på om den här tejpen har någon mekanisk eller elektrisk funktion (t.ex. jordning) eller om det bara är en försegling. (Eftersom jag är osäker på om den har någon funktion har jag inte heller brutit den för att se hur det ser ut under tejpen.)

Min något äldre Laci Rugged hade bara en tejpbit som försegling. Jag satte en Samsung SSD i den. Inte jättesnabb eftersom kabinettet förmodligen inte har den snabbaste SATA-varianten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2020-07-12 på 21:27, Telly82 säger:

Min något äldre Laci Rugged hade bara en tejpbit som försegling. Jag satte en Samsung SSD i den. Inte jättesnabb eftersom kabinettet förmodligen inte har den snabbaste SATA-varianten.

 

2020-07-11 på 06:22, jan.s säger:

Svägerska köpte en dylik: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/extern-ssd-harddisk/samsung-t5-external-ssd-500gb-gold/1010368.14090/

 

Med den kom två kablar, en med USB-C och en med USB-A i datorändan trots att det inte framgår av spec. Kolla om din har detsamma så slipper du byta chassi.

Jag valde till slut att beställa en Samsung T5 SSD 2TB från Amazon i Tyskland (som säljer den något billigare än svenska affärer, och med EU-konsumenträttigheter). 

 

Initialt är jag mycket nöjd med den – riktigt snabb ihop med min gamla iMac 2015. ?

 

Vi får se efter några månaders användning om jag upplever USB-hastigheten som stabil eller instabil...

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

Vi får se efter några månaders användning om jag upplever USB-hastigheten som stabil eller instabil...

Det är alltid positivt med feedback.:)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så litet feedback efter en tids användning.

 

Generellt är jag mycket nöjd med Samsung T5 SSD. Den är snabbare än jag trodde den skulle vara ihop med min iMac 2015. 

 

Dock, det finns något problem med USB på iMac 2015:

  • När Samsung T5 SSD är den enda USB-lagringsenheten som används så fungerar det blixtrande snabbt. Samtidigt användning av tangentbord, mus, scanner på USB har jag (tillsvidare) inte upplevt några problem med. Att andra USB-lagringsenheter är inkopplade stör inte heller när jag inte läser/skriver till dem.
  • Om jag samtidigt skriver till Samsung T5 SSD och en annan USB-lagringsenhet (t.ex. Sandisk USB 3.0 pinne ) så blir det väldigt långsamt. 
    • Jag har återskapat det här problemet med att starta en kopiering av 50 filer totalt c:a 100 MB till Sandisk USB 3.0 pinnen och genast därefter (innan den är klar) starta en kopiering av 50 andra filer totalt c:a 100 MB till Samsung T5 SSD. Då blir båda kopieringarna väldigt långsamma och tar över en timme (istället för sekundsnabbt).

I och med att Samsung T5 SSD är så snabb så är risken att oavsiktligt skriva samtidigt till två enheter inte så stor. Om man vet om problemet och aktivt försöker undvika det, så går det oftast  ganska lätt att se till att läsa/skriva från/till Samsung T5 först.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter USB-minnet och T5 på samma USB-buss? (Har nämligen för mig att uttag 1 och 2 är en buss, uttag 3 och 4 en annan buss. Så testa USB-minnet i uttag 4 och T5 i uttag 1.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Sitter USB-minnet och T5 på samma USB-buss? (Har nämligen för mig att uttag 1 och 2 är en buss, uttag 3 och 4 en annan buss. Så testa USB-minnet i uttag 4 och T5 i uttag 1.)

Det jag testat är T5 på uttag längst in och USB-pinne på uttag längst ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TB-000 säger:

Det jag testat är T5 på uttag längst in och USB-pinne på uttag längst ut.

Där föll min teori om lika USB-bussar.

 

Men du kan ju kolla under USB: https://support.apple.com/en-us/HT203001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...