Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordbehandlingsproblem på iPad Mini 5 -


ulbn
 Share

Rekommendera Poster

(och även på mini 4:an för ett par år sedan)

 

Jag har återkommande besvär (eller är störd av...) följande - (jag skriver det här på engelska för att slippa översätta senare från svenska till engelska och ev tyska för att också fråga i andra utländska fora!)

 

  • I use my iPad Mini 5 quite a lot for various writing (Word Processing), when I don’t want to sit tight by the dinner table to write on my laptop MacBookPro...many times the quick and easily accessible IOS/Mac OS program "Anteckningar" (the english program interface language equivalent, is that "Notes"??) is used, but also other programs for Word Processing

The iPad keyboard is good enough for me most of the time.. not 100% perfect but definitely quite usable a lot depending on my of my available time and present whereabout.

 

  • The iPad keyboard sensitivity is sometimes (too ?) high since it is very easy for me to unintentionally type errors - since my right hand is not that young anymore*, I often mis-spell and get spelling errors i. my texts, an to correct those spelling errors further than the “spelling assistant” is capable of, I have to move the cursor myself to the exact text location where the fault is.

 

This is where the problem/difficulty occurs -

 

Please refer to my below enclosed image/screenshot, to understand why I almost always find it extraordinary difficult to place or move the cursor there to the intended text spot, by using e.g the space bar, when the word is color marked as in the screen shot.

 

IMG_0529R1.jpg.f5b55d285f5ca2049370b6476bb435ba.jpg

 

  • Almost always do I have to fully remove the wrong spelled word by using the back-step key, byt sometimes I also use the fairly tedious way by moving the two “select” symbols towards each other to each side of the wrong letter and then remove or replace it.

 

The summary of my complaint is therefore: it is impossible/very awkward to relocate/move the cursor to and inside a color-marked word to correct typing errors.

 

  • What to do? Are there tricks/maneuvers on the keyboard that I haven’t learned yet?? As I am a young 72-yearling I am still somewhat a “rookie” in the fantastic Apple world, but eager to learn and further develop my computer skills!   

 

*) i very easily get extra letters ”v” probably (?) since my right index finger unintentionally and briefly touches that letter ”v” on its rapid movement towards the space bar…and then I pretty much always get ”twovwordsVtogether” which I manually have to correct. And then the cursor is not easy to move there, since the faulty word combination is color marked! Have you understood me??

 

Is this something I have to live with, (or can I e.g. temporarily disable the letter v? Or to give the key/letter ”v” the temporary function that it also is a space key ?) Or to move the cursor in som other way within the auto-selected/colored words to correct spelling errors?

 

Please let me know what to do!

 

Jag vore tacksam för alla (seriösa) tips och kommentarer...och fråga mig gärna om jag behöver förtydliga något! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Zop säger:

Varför har du markerat ordet? Håll inne mellanslag och flytta in i ett ord som är understruket med rött.

Ja varför??? sedan jag har råkat skriva ettvhopskrivetvord som blir understruket med rött och måste rättas, så blir det rosamarkerat (inte gulmarkeratbsom mellan två ”spadar” om jag med den allra minsta beröring råkar komma åt det ordet med pekfingret. Det går alltså inte heller att flytta in cursern i denna rosa markering, för att med ett backsteg rätta ordet. Ett sådant rosamarkerat hopskrivet stycke går ju heller inte att rätta med stavningskontrollen- man får ju inga förslag! När jag nu försöker flytta cursorn så får jag bara extra mellanslag på mellanslag. Trist.

Redigerad av ulbn
skrivfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är något som dykt upp i samband med senare uppdateringar av iOS. Jag vet inte Apple betraktar det som en bugg eller funktion, men irriterande är det i vilket fall. Men det finns en lösning. Göm tangentbordet (oftast knappen i nedre högra hörnet) så går det att markera inne i ett ord igen. Dock får man bara en chans, eftersom tangentbordet poppar upp igen när man har fått in markören.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Detta är något som dykt upp i samband med senare uppdateringar av iOS. Jag vet inte Apple betraktar det som en bugg eller funktion, men irriterande är det i vilket fall. Men det finns en lösning. Göm tangentbordet (oftast knappen i nedre högra hörnet) så går det att markera inne i ett ord igen. Dock får man bara en chans, eftersom tangentbordet poppar upp igen när man har fått in markören.

Tack för det svaret, DittDatt, äntligen nåt konstruktivt från en som fattar att jag upplever det som irriterande.  Jag ska prova...kanske det är lösningen. 

Apple borde ha insett detta själva anser jag!

Ha en bra kväll!

/aB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

...Dock får man bara en chans, eftersom tangentbordet poppar upp igen när man har fått in markören...

 

3 timmar sedan, ulbn säger:

..kanske det är lösningen...

 

Missar man så får man trycka bort tangentbordet igen, ny chans, repetera tills det blir rätt.

Men i Pages för iOS, iPadOS fungerar inte knepet. Man får skriva om ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sefr säger:

 

Missar man så får man trycka bort tangentbordet igen, ny chans, repetera tills det blir rätt.

Men i Pages för iOS, iPadOS fungerar inte knepet. Man får skriva om ordet.

Men funkar tekniken i safari, mail, anteckningar, osv? pages kan jag ibland undvara...

mvh

//B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, sefr säger:

 

Missar man så får man trycka bort tangentbordet igen, ny chans, repetera tills det blir rätt.

Men i Pages för iOS, iPadOS fungerar inte knepet. Man får skriva om ordet.

Vet du om det är "a bug or a feature"? Ändringen måste ju ha kommit nyligen, i alla fall med iOS 13.x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ulbn säger:

Men funkar tekniken i safari, mail, anteckningar, osv? pages kan jag ibland undvara...

mvh

//B

Japp, i alla dessa. Det finns ju också andra, lika bra ordbehandlare som Pages, om man vill ha funktionaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Zop säger:

...Håll inne mellanslag och flytta ...

 

8 minuter sedan, DittDatt säger:

Vet du om det är "a bug or a feature"?

Som Zop säger: håll fingret på mellanslagstangenten, håll kvar fingret och drag längs mellanslagstangentens yta (oftast åt vänster i ditt fall som vill korrigera skriven text) som på en pekplatta eller pekskärm så flyttas markören!

Säkert en feature! Fungerar i Pages, Mail också,  smidigt när man vet att mellanslagstangenten är en minipekplatta!

Bättre än metoden att först gömma tangentbordet!

sefr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, ulbn säger:

...

The summary of my complaint is therefore: it is impossible/very awkward to relocate/move the cursor ...

du är inte den förste som undrar...

https://www.danstutorials.com/moving-the-cursor-ipados/

som vi tidigare skrivit i tråden:

1: göm tangentbordet, klicka med fingret där du vill ha markören

2: bättre sätt: klicka på mellanslag, håll kvar och för fingret längs mellanslagstangenten, markören flyttas

3: smidigare kanske: klicka med två fingrar samtidigt i skrivytan, för fingrarna i önskad riktning (utan att släppa) och markören åker dit du vill!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

du är inte den förste som undrar...

https://www.danstutorials.com/moving-the-cursor-ipados/

som vi tidigare skrivit i tråden:

1: göm tangentbordet, klicka med fingret där du vill ha markören

2: bättre sätt: klicka på mellanslag, håll kvar och för fingret längs mellanslagstangenten, markören flyttas

3: smidigare kanske: klicka med två fingrar samtidigt i skrivytan, för fingrarna i önskad riktning (utan att släppa) och markören åker dit du vill!

 

Hej sefr.

 

3):an i din lista är det bästa sättet tycker jag...”det hade jag ingen aaaning om” Skitbra!

Stort tack till dig för det värdefulla tipset!

 

Men samtidigt kan jag upprepa vad jag ofta tycker om Apple...bra innovatörer, bra grejor men helt värdelösa på att visa hur mjukvaror. och finesser används. Likaså görs upplägg och strukturer som dom tycker bör intressera den unga generationen, men att äldre användare/kunder kanske vill ha ett annat stuk på t ex sin mappstruktur, är tämligen ointressant för Apple. Det ger inte så mycket profit väl. Goodwill och kundnöjdhet har drabbats av betydande värdeminskning framför allt på tjuguhundratalet - tyvärr!

/B

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...