Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 21" sent 2013 börjar att bli trött


imbranato
 Share

Rekommendera Poster

hej mina smarta vänner.

 

Jag har ett problem och vill höra era expertise.

 

Min Imac 27,5 sent 2013 har börjat att hänga sig när jag har många saker igång eller räcker med att använda Imovie och youtube samtidigt.

Har letat och letat runt och vill satsa på att byta min gammal HDD 1T mot en SSD men vet inte om detta löser problemet.

Kan det vara RAM minne? det finns bara 2 stycken 4Gb och tänkte på mer RAM.

Såklart någon kommer att säga "köp ny" men vill höra först vad skulle ni göra i dagens osäkert läge och vill inte skuldsätta sig?

 

Tack för era tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, imbranato säger:

hej mina smarta vänner.

 

Jag har ett problem och vill höra era expertise.

 

Min Imac 27,5 sent 2013 har börjat att hänga sig när jag har många saker igång eller räcker med att använda Imovie och youtube samtidigt.

Har letat och letat runt och vill satsa på att byta min gammal HDD 1T mot en SSD men vet inte om detta löser problemet.

Kan det vara RAM minne? det finns bara 2 stycken 4Gb och tänkte på mer RAM.

Såklart någon kommer att säga "köp ny" men vill höra först vad skulle ni göra i dagens osäkert läge och vill inte skuldsätta sig?

 

Tack för era tips.

 

Nu skriver du inte vilken modell du har men en 27" från 2013 har bra med pulver i sig. Lite mer RAM gör susen och framförallt en SSD. Då har du en dator som fungerar länge än. Enda minuset är grafikkortet som i de enklare varianterna är mediokra. Men så länge du inte ska spela spel spelar det ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en sen 2013 3,5 Ghz med 24 Gb minne. 3 Tb disken började visa tecken på att ge upp (detta för exakt ett år sedan). Bytte till en 4 Tb Samsung QVO (den är lite mindre dyr än EVO). Överträffade alla förväntningar, hade förmodligen inte blivit mer nöjd med en ny iMac. Så byt till SSD istället för att köpa nytt är mitt råd. Men naturligtvis är inte det inte fel med mer minne. Att utöka från 8 till 16 eller 24 Gb kostar lite jämfört med hårddiskbytet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, vwlinkan säger:

Har en sen 2013 3,5 Ghz med 24 Gb minne. 3 Tb disken började visa tecken på att ge upp (detta för exakt ett år sedan). Bytte till en 4 Tb Samsung QVO (den är lite mindre dyr än EVO). Överträffade alla förväntningar, hade förmodligen inte blivit mer nöjd med en ny iMac. Så byt till SSD istället för att köpa nytt är mitt råd. Men naturligtvis är inte det inte fel med mer minne. Att utöka från 8 till 16 eller 24 Gb kostar lite jämfört med hårddiskbytet. 

Har man en original hårddisk i en Mac från 2013 SKA/MÅSTE man byta dels för att den kan ha alla möjliga fel som slöar ner datorn och dels för att den kan ju tvärdö när som helst.

...

Intressant nog så överlappar hårddisken och RAM-minnet varandra något. Om RAM-minnet blir fullt skrivs det tillfälliga filer till hårddisken sk Cachefiler. Har man en vanlig mekanisk disk måste den "vakna till" innan den kan jobba och den går sakta även som ny och tom. För att inte tala om hur seg en gammal och nästan full disk kan vara. En SSD aktiveras i princip omedelbart och går fem gånger snabbare i hanteringen av cachefiler. Det får den praktiska effekten att en SSD gör så att det verkar som om man har mer RAM-minne. Så har man brist på RAM-minne och en vanlig mekanisk disk KAN en SSD hjälpa även där så man slipper köpa mer RAM!

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, imbranato säger:

Imac 27,5

Det var en udda modell. ;)

 

(Antingen är det en 21,5 eller en 27)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöka RAM på en 21,5" 2013 innebär att riva ner hela datorn invärtes för att nå RAM-hållaren på baksidan av moderkortet. iFixit menar att det är "moderate" i svårighetsgrad men jag menar att det borde står "hard". Så i det fallet börjar man med att knö i en SSD och hoppas att det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

iFixit menar att det är "moderate" i svårighetsgrad men jag menar att det borde står "hard".

Du talar av egen erfarenhet, förstår jag. :hihihi:;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Alix säger:

Du talar av egen erfarenhet, förstår jag. :hihihi:;) 

Mja.... jag kände inte för att uppgradera RAM när jag insåg hur svårt det var och jag hoppades att slänga i en snabb SSD ( Samsung Evo ) skulle räcka. Hittills har jag inte saknat att jag inte har mer än 8 GB RAM.

 

 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+RAM+Replacement/28795

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

?? Förlåt. Jag skrev fel. Det handlar om en 21,5 tum i5 med 8gb RAM  och 1Tb HDD. Och en Intel Iris Pro 1536 MB grafik

HDD har mycket kvar nästan 700GB oanvänt.

 

Men det var när jag uppdaterade till Catalina för att lira med Imovie som bara dog en gång när jag höll på att redigera videos. Och så har det blivit efter. 

 

Men att spela är inte min grej och tänker inte börja med. Så jag tackar er så mycket jag provar med en Samsung SDD.

 

Redigerad av imbranato
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to iMac 21" sent 2013 börjar att bli trött
9 minuter sedan, imbranato säger:

?? Förlåt. Jag skrev fel. Det handlar om en 21,5 tum i5 med 8gb RAM  och 1Tb HDD. Och en Intel Iris Pro 1536 MB grafik

HDD har mycket kvar nästan 700GB oanvänt.

 

Men det var när jag uppdaterade till Catalina för att lira med Imovie som bara dog en gång när jag höll på att redigera videos. Och så har det blivit efter. 

 

Men att spela är inte min grej och tänker inte börja med. Så jag tackar er så mycket jag provar med en Samsung SDD.

 

Redigerade rubriken. Skriver 21" vilket är det vanliga. Sen heter det SSD.default_laugh.png.752f6a9946b6212babe4af32c3a82c6e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Redigerade rubriken. Skriver 21" vilket är det vanliga. Sen heter det SSD.default_laugh.png.752f6a9946b6212babe4af32c3a82c6e.png

om du ser min avatar förstår du att jag är inte så skarp?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, imbranato säger:

om du ser min avatar förstår du att jag är inte så skarp?

Dömer inte boken efter omslaget. :) Alla kan göra fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...