Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snart kan Macen köra IOS-appar – det kan bli slutet


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
285712845.jpg
Processorbyte, ny design och mer inlåst – inget av detta gör i sig att framtidens Macar slutar vara Macar. Men stödet för IOS-appar på Mac kan bli dödsstöten.lq-UJXZjL4M

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt kritiken i artikeln. De maciga programmen försvinner ju inte som exempelvis Final cut pro, Logic x, pixelmator, iMovie etc. Stöd för iOS appar är ju bara positivt, så mycket lättare att redigera en bild med tex appen retouch på macen. Det som skulle vara oroväckande är om Adobe slutar släppa sina program till Mac samt andra proffsprogram 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh nej vad hemskt ? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, lappen71 säger:

Oh nej vad hemskt ? ???

Precis. Vad hemskt att få tillgång till hundratusentals appar. Jag grinar spontant.

 

 

 

 

 

 

connie_dancegirl.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Precis. Vad hemskt att få tillgång till hundratusentals appar. Jag grinar spontant.

 

 

 

 

 

 

connie_dancegirl.gif

Precis möjligheterna är oändliga. Finns flera appar på iPad/iOS som jag skulle uppskatta att kunna köra på datorn också. Dom behöver inte ens vara fallskärms appar det räcker att dom är lika stora som skärmen på en iPhone. Stämmer inte in på alla men bra nära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars önskar jag att Macen var som OS 9. Det var grejjor det!!

 

 

Skärmavbild 2020-07-06 kl. 11.51.01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Annars önskar jag att Macen var som OS 9. Det var grejjor det!!

 

 

Skärmavbild 2020-07-06 kl. 11.51.01.png

Den hade en stor fördel: Man kunde ha flera systemmappar och välja vilken man skulle starta ifrån. Detta utan att partitionera disken och behålla alla sina dokument på ett och samma ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt problemet jag heller. De appar som kräver en riktig skrivbordsdator med stort skrivbord kommer att fortsätta utvecklas för detta stora skrivbord helt enkelt därför att de måste. Kan någon föreställa sig LPX utan det stora skrivbordet? Inte jag!

Jag tror att det vi nu ser är det vanliga motståndet till förändringar. Vi har hört det förr. Mac är snart död! Jag tror att det är tvärsom, att Mac håller på att utvecklas till något så pass mycket bättre att konkurrenter får allt svårare att hänga med.

Apple silicon plus integration av Apples hela mjukvarumiljö kan mycket väl bli för mycket för konkurrenter att effektivt konkurrera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac blir något annat än en sedvanlig dator. Nu senast avslöjades en bugg som Apple inte tänker åtgärda. Det får väl då sägas vara en feature? I säkerhetshänseende innebär det att Apple har stängt ned möjligheten att ha fler konton på samma mac. Annars kan den som anger full skivtillgång för ett terminalprogram globalt göra så att alla kan komma åt alla filer. Så visst kommer macen att finnas kvar, men det är då något annat än en dator i traditionell mening. Men den utvecklingen har hållit på i flera år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)
29 minuter sedan, Alix säger:

Nu senast avslöjades en bugg som Apple inte tänker åtgärda. Det får väl då sägas vara en feature? I säkerhetshänseende innebär det att Apple har stängt ned möjligheten att ha fler konton på samma mac.

Har du en länk till detta?

 

edit: aha hittade

https://www.macworld.co.uk/news/mac-software/apples-fix-doesnt-work-3792385/

Redigerad av marcushedenstrom
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,  vad är egentligen utveckling? En förgylld toalett enligt kritikerna. Framtiden enligt påhejarna. Sanningen är väl mitt emellan, dvs en vanlig gråvit toalett.......default_laugh.png.54262281fb9882ffa16cbd1401de2485.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just bildredigerings appar på Macen ser jag fram emot. Fast detta gäller fasen inte mig som kör Mojave :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Just bildredigerings appar på Macen ser jag fram emot. Fast detta gäller fasen inte mig som kör Mojave :fundersam:

Jag gör allt i Bilder. Behöver inget mer. Vad vill du ha som inte finns där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Jag gör allt i Bilder. Behöver inget mer. Vad vill du ha som inte finns där?

Absolut ingenting. Dom bildredigering programmen som finns till iOS/iPad kan inte konkurrera med dom som finns till macOS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Bilder räcker till 99% av mina behov som har mer under huven än vad jag misstänker att de flesta är medvetna om. Som bara detta med automatiken i att ändra ljusstyrka som i själva verket ändrar en lång rad parametrar med intelligent automatik.

Detta betyder dock inte att jag sitter och längtar efter iOS appar till min Mac. Kan dock vara kul att kunna spela Monument Valley 2 på Mac med större skärm för allt det vackra kopplad till min förstärkare med högtalare för skön upplevelse.

IMG_4664.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Absolut ingenting. Dom bildredigering programmen som finns till iOS/iPad kan inte konkurrera med dom som finns till macOS. 

Bilder kan väl inte göra det som tex TouchRetouch gör?

Sen har jag några Videoredigerings appar som är betydligt mer avancerade än iMovie, likaså appar för ljudredigering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Jag gör allt i Bilder. Behöver inget mer. Vad vill du ha som inte finns där?

En hel del som finns i Photoshop med ett gäng avancerade filterprogram samt DxO. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Även man som utvecklare bara behöver göra en app med två användargränssnitt (ett för macos och ett för iOS) så kan det vara en del som inte tycker att det är värt att lägga resurser på ett macos-gränssnitt eftersom allt görs med telefoner. Hur många använder iPhone, hur många använder mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Även man som utvecklare bara behöver göra en app med två användargränssnitt (ett för macos och ett för iOS) så kan det vara en del som inte tycker att det är värt att lägga resurser på ett macos-gränssnitt eftersom allt görs med telefoner. Hur många använder iPhone, hur många använder mac?

Men spelar det då någon roll? Appen klarar ju sig utan den stora ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

En hel del som finns i Photoshop med ett gäng avancerade filterprogram samt DxO. 

Jo jag vet att det finns mer funktioner i PS. Ingen överraskning. Men VAD måste du ha det till? Vad är det inte Bilder klarar? Så vitt jag vet jobbar inte du med media. Jag trodde ett tag att man måste ha PS, men det visade sig att det var overkill. Boforskanon mot mygg så att säga.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
6 timmar sedan, mikaellq säger:

Men spelar det då någon roll? Appen klarar ju sig utan den stora ytan.

Det beror på. Appen SAOL (iOS) borde funka bra att köra på datorn så som den är. Appen Safari (iOS) kan nog vinna på att få ett eget användargränssnitt i datorversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det beror på. Appen SAOL (iOS) borde funka bra att köra på datorn så som den är. Appen Safari (iOS) kan nog vinna på att få ett eget användargränssnitt i datorversionen.

Varför köra Safari från iOS på macOS med ett macOS anpassat gränssnitt. När Safari redan finns för macOS med ett gränssnitt för macOS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Varför köra Safari från iOS på macOS med ett macOS anpassat gränssnitt. När Safari redan finns för macOS med ett gränssnitt för macOS. 

Inte vet jag.

Jag bara nämnde Safari som exempel på app som nog mår bäst av att ha ett eget UI för datoranvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Axelman säger:

Jo jag vet att det finns mer funktioner i PS. Ingen överraskning. Men VAD måste du ha det till? Vad är det inte Bilder klarar? Så vitt jag vet jobbar inte du med media. Jag trodde ett tag att man måste ha PS, men det visade sig att det var overkill. Boforskanon mot mygg så att säga.

Mycket lättare att redigera i RAW format. Frilägga objekt, lättare att arbeta med olika lager, mer avancerade verktyg överlag + olika filter från Topaz som är specialanpassade för vissa saker. Jag arbetar också med inscannade papperskopior, negativ, Dia (speciell scanner som scannar av i TIFF), Bilder är helt värdelöst just när det gäller redigering av dessa bilder. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...