Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blir galen. OS installation misslyckas


Magnus Jonsson74
 Share

Rekommendera Poster

Magnus Jonsson74

Har en Imac från runt 2010 som jag försöker uppdatera till 2020talet, har tänkt bygga ut minnet till 8GB från 4GB. Sätta in en tom 1TB hårddisk men har stött på patrull då jag inte lyckas att ladda ner ett MacOS på USB. Tills det är dags att starta upp datorn med att stoppa in operativsystemet, jag får upp denna text när jag gör som jag blir instruerad på Gör så här videos på Youtube. 

 

Last login: Sun Jul  5 21:01:25 on ttys000
MagnuZuzzie:~ sdsodertalje$ sudo /Volumes/macOS\ Catalina\ 10.15.5\ \(19F101\)\ \[MAS\]/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/KINGSTON 
Password:
sudo: unable to execute /Volumes/macOS Catalina 10.15.5 (19F101) [MAS]/Install macOS Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia: Operation not supported
MagnuZuzzie:~ sdsodertalje$ 
 

Kan det bero på att det är fel på kopian av MacOS eller? Jag lyckas inte ladda ner programmet från Appstore, får bara meddelandet att min dator inte stödjer programmet. Tycks inte hitta någonstans där jag kan köpa en fysisk CD/DVD med operativsystemet heller.

 

Tacksam för eventuella svar och tips

 

MVH

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Jonsson74

Det är jag medveten om, som sagt har tänkt bygga ut internminnet från 4 - 8GB och sätta in en 1TB hårddisk. Behöver jag göra mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att glömma om du har ett AMD Radeon 5xxx kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Magnus Jonsson74 säger:

Det är jag medveten om, som sagt har tänkt bygga ut internminnet från 4 - 8GB och sätta in en 1TB hårddisk. Behöver jag göra mer?

Om du är medveten om att din dator inte är kompatibel med Catalina varför försöker du uppgradera till det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bytta hårddisk så är det enklast att köra Carbon Copy Cloner och klona den disk du har ny och lägga in på den nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Jonsson74

Hur ser jag om jag har AMD Radeon 5xxx kort?

 

Tja, fick denna burk gratis och tänkte väl försöka göra den mer uppdaterad. Catalina är inget krav, men vad jag än försökt uppdatera till säger den att det inte gått utan behöver högre version av MacOS. Fattat det som om att det är någon version av Snowleoperd i den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, Magnus Jonsson74 säger:

Hur ser jag om jag har AMD Radeon 5xxx kort?

 

Tja, fick denna burk gratis och tänkte väl försöka göra den mer uppdaterad. Catalina är inget krav, men vad jag än försökt uppdatera till säger den att det inte gått utan behöver högre version av MacOS. Fattat det som om att det är någon version av Snowleoperd i den nu.

Tryck på äpplet uppe i vänstra hörnet och klicka på Om den här datorn

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högsta versionen du kan få in på den är High Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Jonsson74

Gissar att detta inte var positiv information ATI Radeon HD 4670

 

Ok, då får jag sikta på det. Tackar för svaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Magnus Jonsson74 säger:

Gissar att detta inte var positiv information ATI Radeon HD 4670

 

Ok, då får jag sikta på det. Tackar för svaren.

 

 

Läs vad jag skrev. Radeon 5xxx. Personligen skulle jag inte lägga in Catalina på en sådan gammal burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Jonsson74

Får sikta in mig på High Sierra, så får vi se hur länge det räcker. Har bara tänkt surfa och lättare fotoredigering så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Magnus Jonsson74 säger:

Får sikta in mig på High Sierra, så får vi se hur länge det räcker. Har bara tänkt surfa och lättare fotoredigering så..

Jag har en 2010. Surfa OK. Fotoredigering? Beror på vilket program du tänkt använda. Appen Bilder och Förhandsgranskning går utmärkt. Photoshop är känt för arr använda mycket RAM. Kan bli segt. Lägg inga pengar på så gammal dator förutom mera RAM. Planera för nyare maskin.

Välkommen till forumet!

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Blir galen. OS installation misslyckas

2010 är hjälplöst föråldrat. Men 2011 genomförde Apple kanske det största prestandalyftet någonsin och alla Macar blev ca 100% mer kraftfulla. 2012 kom USB 3 till alla Macar. 2013-14 har bra prestanda förutom att de flesta grafikkort är mediokra och att de behöver mer RAM och en SSD. iMac från 2013-14 kan köpas till mycket bra priser. Dock förekommer det folk som tror att deras Macar är värda guld....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...