Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

imac 2011 (mid) problem igen.. ( maskinen fungerade 3 år efter jag bakade grafik-kort) nu spökar allt och segar


Nigredo
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en del funderingar då min maskin börjat spöka och bete sig allmänt konstigt (imac 2011 mid)

 

För att göra en lång historia kort. Har en 2011 imac (mid) i min ägo här!   Grafik-kortet la av för några år sedan precis i samma veva som apple gratis böt ut grafikkorten alla dessa maskiner (worldwide) då de visade sig vara ett produktionsfel! Tyvär så hann jag inte in i tid med min dator för att få en gratis reperation (utbyte av grafik-kort).  Lösningen blev helt enkelt att baka kortet i ugnen som så många andra gjort-  Och maskinen fungerade faktiskt därefter helt felfritt i över 3 år :)

Men för sisådär en vecka sedan så började skärmen att blinka hejvilt så att den nästan framkallade ett epilepsi anfall hos mig! Gjorde ett par omstarter av datorn. Men skärmen låste sig och svartnade om och om igen. Ofantligt segt att både starta och stänga av maskinen.  fungerade 10 minuter här och där.. jag gjorde då sedan följande! Körde igång recovery mode genom att hålla intryckt D-tangenten vid uppstart.   Körde testet där och fick följande fel kod    4Mem/9/40000000:0x88901f98   läste på via forum att de kan ha att göra med ram minnen. Så jag körde testet ett antal gånger genom att plocka ut ram minnen en och en, och böt även plats på dem och körde testet för vardera insättning av minnena ( säkert 10 tal tester). Samma felkod dyker upp hur jag än bär mig åt.  

Hur som haver. så läste jag på om detta mer.. och tydligen så brukar denna felkod dyka upp då de gäller just det trasiga grafikkortet

Bakade skiten IGEN!

 

VIPS  skärm och allt fungerar återigen som den ska efter bakning.... inget krångel..   Men datorn går nu  oerhört segt! Det tar liksom tid vid uppstart av datorn, och även vid nedstängning av datorn. Då man klickar på någon ikon så blir det liksom en paus ( ett hack) innan det man klickar på öppnar sig.  Märker att själva upplysningen av skärmen ibland har mindre ljusstyrka och vise versa vid uppstart.  Då jag stänger datorn syns svart skärm länge med en snurrande klockvisa..  tar liksom tid allt..    Provade ta ut hårdisken och sätta in en annan hårdisk. Men lika segt ändå.. ser att kernel task tar 1,2 gig av minne.  är det normalt?

Något tips på vad de kan vara, något jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Nigredo säger:

något jag kan göra?

Byta till en iMac som inte är nio år gammal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Nigredo säger:

något jag kan göra?

Tycker du inte att den har tjänat dig väl och ska kunna få vila i frid? Tidens tand gnager och jag tror inte att ugnsbakning är speciellt föryngrande den heller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Poängen är den att jag har valt att spendera större summor pengarna på annat och som behovet ser ut just nu så har jag inget behov av nån märkvärdig tyngre maskin alls ( som hänger med i tiden). Det har funkat fin fint med denna för de små behov jag haft. lite musikproduktion och bildredigering o.s.v... så hade ju vart guld om de bara var att bara byta ut nå delar för att ge den några år till .  Så därav min undran...  I regel har ju folk maskiner idag som de inte ens har behov av, tunga maskiner för att bara surfa runt lite. Skulle nog säga att det är ett större problem än vad det är att folk har för gamla maskiner som ej är i med i tiden.. Så de är ju det, vad använder man maskinen till. 

Redigerad av Nigredo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Nigredo säger:

Poängen är den att jag har valt att spendera större summor pengarna på annat och som behovet ser ut just nu så har jag inget behov av nån märkvärdig tyngre maskin alls ( som hänger med i tiden). Det har funkat fin fint med denna för de små behov jag haft. lite musikproduktion och bildredigering o.s.v... så hade ju vart guld om de bara var att bara byta ut nå delar för att ge den några år till .  Så därav min undran...  I regel har ju folk maskiner idag som de inte ens har behov av, tunga maskiner för att bara surfa runt lite. Skulle nog säga att det är ett större problem än vad det är att folk har för gamla maskiner som ej är i med i tiden.. Så de är ju det, vad använder man maskinen till. 

Om du har en vanlig hårddisk skulle en SSD snabba upp allting, med förbehåll för att det kan ha blivit något annat fel efter den andra ugnsbakningen. De är inte jättedyra idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Om du har en vanlig hårddisk skulle en SSD snabba upp allting, med förbehåll för att det kan ha blivit något annat fel efter den andra ugnsbakningen. De är inte jättedyra idag.

Jag hade tänkt testa byta till en sådan SSD för att se hur det funkar faktiskt!  har dock provat med två stycken  ( old shool hård-diskar) och tycker de går lika segt på båda.  tror dock ram minnena är hela trots fel koden. Får googla lite hur ja felsöker den mer.  Den gick verkligen inte så här segt innan.  kan dock hända båda diskarna ja testat med är slut..   kommer att uppdatera till en nyare dator framöver. jag brukar göra så att ja köper en typ 2-3 år begagnad mac, så har dem sedan hållit i många år. Med lite småfix då och. passat mina behov. men tror det nu innan det blir en tilfälllig lösning med ssd att testa. Legat ute med alltför mycke summor just nu att ja icke tycker de riktigt är prio för nyare maskin  

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Om du har en vanlig hårddisk skulle en SSD snabba upp allting, med förbehåll för att det kan ha blivit något annat fel efter den andra ugnsbakningen. De är inte jättedyra idag.

Tack för svar föressten :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du själv bakat din iMac? ("Nykomling")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Om du har en vanlig hårddisk skulle en SSD snabba upp allting

Jag har just en iMac 27-tum 2011 med SSD och det blev bra fart. :) 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Nigredo säger:

Poängen är den att jag har valt att spendera större summor pengarna på annat och som behovet ser ut just nu så har jag inget behov av nån märkvärdig tyngre maskin alls ( som hänger med i tiden). Det har funkat fin fint med denna för de små behov jag haft. lite musikproduktion och bildredigering o.s.v... så hade ju vart guld om de bara var att bara byta ut nå delar för att ge den några år till .  Så därav min undran...  I regel har ju folk maskiner idag som de inte ens har behov av, tunga maskiner för att bara surfa runt lite. Skulle nog säga att det är ett större problem än vad det är att folk har för gamla maskiner som ej är i med i tiden.. Så de är ju det, vad använder man maskinen till. 

Om du bakat en gång redan så pensionera denna. USB 3 kom 2012 på alla Macar så du kan köra externa SSD-diskar. 2013-14 är lämpliga då de har bra med kraft men säljs oftast billigt. Kör själv en iMac 2013 med SSD och den går som tåget. Jag skulle inte lägga mer energi på den gamla burken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, redtop2 säger:

Har du själv bakat din iMac? ("Nykomling")

Det blir väldigt goda. :whistling: 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Det blir väldigt goda. :whistling: 

Föredrar knaperstekt....default_laugh.png.e12eb14b091d00b5d45c879557b27625.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, redtop2 säger:

Har du själv bakat din iMac? ("Nykomling")

Jo precis.. den fungerade hur bra som helst i 3 år efter att jag bakade grafik kortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Axelman säger:

Om du bakat en gång redan så pensionera denna. USB 3 kom 2012 på alla Macar så du kan köra externa SSD-diskar. 2013-14 är lämpliga då de har bra med kraft men säljs oftast billigt. Kör själv en iMac 2013 med SSD och den går som tåget. Jag skulle inte lägga mer energi på den gamla burken.

Det kan bli så att jag uppdaterar maskin. Förmodligen efter sommaren. Så kanske införskaffar tilfälligt en ssd som jag sedan flyttar till nya imacen. Eller kanske går att boota från en extern disk så gar man en sådan med

Redigerad av Nigredo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag har just en iMac 27-tum 2011 med SSD och det blev bra fart. :) 

Har ditt grafikkort ochså lagt av i han.. eller hann du byta det då apple reparera dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Nigredo säger:

Har ditt grafikkort ochså lagt av i han.. eller hann du byta det då apple reparera dem?

Förre ägaren fick kortet bytt av Apple innan jag köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-06 på 11:35, Axelman säger:

Om du bakat en gång redan så pensionera denna. USB 3 kom 2012 på alla Macar så du kan köra externa SSD-diskar. 2013-14 är lämpliga då de har bra med kraft men säljs oftast billigt. Kör själv en iMac 2013 med SSD och den går som tåget. Jag skulle inte lägga mer energi på den gamla burken.

Hur är dem att skruva i de nyare maskinerna? Tänker f.o.m att den tunna skärmen dykte upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Nigredo säger:

Hur är dem att skruva i de nyare maskinerna? Tänker f.o.m att den tunna skärmen dykte upp. 

Alla iMacar är eländiga. Men på olika sätt..... :lol:. Följer man bara iFixits noggranna beskrivning så är det inga problem. Glaset är tejpat och man skär bort det med en "pizzaroller" som man köper på iFixit och ersättningstejp. Skaffa samtidigt en plastpryttel att peta isär kontakter samtigt. Det är inget som är svårt utan bara pilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Axelman säger:

Alla iMacar är eländiga. Men på olika sätt..... :lol:. Följer man bara iFixits noggranna beskrivning så är det inga problem. Glaset är tejpat och man skär bort det med en "pizzaroller" som man köper på iFixit och ersättningstejp. Skaffa samtidigt en plastpryttel att peta isär kontakter samtigt. Det är inget som är svårt utan bara pilligt.

Alright.. men kan va kul att ge sig på utmaningar. Funderar lite på en imac från 2013 .. fårse hur det blir. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Nigredo säger:

Alright.. men kan va kul att ge sig på utmaningar. Funderar lite på en imac från 2013 .. fårse hur det blir. 

Har iMac 21" 2013 och har installerat SSD. Gick ganska bra. Resultatet är mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...