Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa MacBook låst till Filevault


Veigar
 Share

Rekommendera Poster

Jag försöker hjälpa min käre mor med hennes MacBook Air (2015). Den vägrar ta emot lösenordet efter att ha stått oanvänd i några månader. Vi är säkra på att lösenordet är korrekt, har även testat med extern tangentbord. Finns inga specialtecken i lösenordet som skulle kunna ställa till det.

 

Jag försökte återställa hela operativsystemet och rensa datorn då vi ändå inte har något viktigt på den, men den är låst till FileVault och det lösenordet har hon ingen aning om. Har testat starta i säkert läge, återställningsläge, starthanteraren osv men kommer inte förbi FileVault oavsett.

 

Kan jag göra något åt detta eller är det bara att kontakta Apple? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Veigar säger:

Jag försöker hjälpa min käre mor med hennes MacBook Air (2015). Den vägrar ta emot lösenordet efter att ha stått oanvänd i några månader. Vi är säkra på att lösenordet är korrekt, har även testat med extern tangentbord. Finns inga specialtecken i lösenordet som skulle kunna ställa till det.

 

Jag försökte återställa hela operativsystemet och rensa datorn då vi ändå inte har något viktigt på den, men den är låst till FileVault och det lösenordet har hon ingen aning om. Har testat starta i säkert läge, återställningsläge, starthanteraren osv men kommer inte förbi FileVault oavsett.

 

Kan jag göra något åt detta eller är det bara att kontakta Apple? 

Kan du starta i Återställningsläge och komma åt Terminalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, DittDatt säger:

Kan du starta i Återställningsläge och komma åt Terminalen?

Nej, kommer endast till FileVault-lösenordet även då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Veigar säger:

Nej, kommer endast till FileVault-lösenordet även då.

När du kommer till Återställningsläget eller när du vill starta Terminalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, DittDatt säger:

När du kommer till Återställningsläget eller när du vill starta Terminalen?

När jag startar upp i återställningsläge. Får upp FileVault direkt oavsett tangentkombination verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett hänglås du får upp på skärmen när du startar med cmd+r eller alt+cmd+r eller enbart alt-tangenten nedtryckt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 minuter sedan, Veigar säger:

När jag startar upp i återställningsläge. Får upp FileVault direkt oavsett tangentkombination verkar det som.

Låter konstigt... Är det inte ett Firmware-lås det handlar om? I så fall är det knivigare att lösa.

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, SirKnasen säger:

Är det ett hänglås du får upp på skärmen när du startar med cmd+r eller alt+cmd+r eller enbart alt-tangenten nedtryckt?

 

14 minuter sedan, DittDatt säger:

Låter konstigt... Är det inte ett Firmware-lås det handlar om? I så fall är det knivigare att lösa.

Det är ett hänglås.. Är det Firmware då alltså? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Veigar säger:

 

Det är ett hänglås.. Är det Firmware då alltså? 

Japp. Har du inte lösenordet så är det bara en certifierad Appleverkstad inklusive inköpskvitto som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, DittDatt säger:

Japp. Har du inte lösenordet så är det bara en certifierad Appleverkstad inklusive inköpskvitto som gäller.

Okej det var ju trist. Konstigt att den ej tar emot lösenordet till kontot, hon använder samma lösenord till allt så finns inga tvivel om att det är rätt. Kontot spärras väl inte efter x antal fel inmatningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Veigar säger:

 

Det är ett hänglås.. Är det Firmware då alltså? 

Kan gå så här:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Kan gå så här:

 

Men fungerar nog inte på MacBook... sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, boevil säger:

Kan gå så här:

 

Tack, jag läste om det men att Apple har åtgärdat det på nyare maskiner. Kanske värt ett försök? Det är en Air från 2015 om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Veigar säger:

Tack, jag läste om det men att Apple har åtgärdat det på nyare maskiner. Kanske värt ett försök? Det är en Air från 2015 om jag minns rätt.

Är det ens möjligt att ta bort ett ram-Minne på den?

går den att öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, boevil säger:

Är det ens möjligt att ta bort ett ram-Minne på den?

går den att öppna?

Bra fråga ? Den går att öppna med rätt mejslar men vet inte hur de nyare modellerna ser ut inuti. Kanske enklare att leta fram kvitto och pröjsa för Apple-service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Veigar säger:

Bra fråga ? Den går att öppna med rätt mejslar men vet inte hur de nyare modellerna ser ut inuti. Kanske enklare att leta fram kvitto och pröjsa för Apple-service.

Jo nog bäst att anlita Apple-supporten 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Veigar säger:

Okej det var ju trist. Konstigt att den ej tar emot lösenordet till kontot, hon använder samma lösenord till allt så finns inga tvivel om att det är rätt. Kontot spärras väl inte efter x antal fel inmatningar?

 

Ett långskott: Finns det svenska tecken (å, ä, ö) i lösenordet? Kan tangentbordslayouten ha ändrats så att det tex är en engelsk layout du matar in lösenord med?

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att vid inmatning av Firmwarelösen så är det engelsk tangentbordslayout oavsett vad man har för layoutinställningar i macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, SirKnasen säger:

Vill minnas att vid inmatning av Firmwarelösen så är det engelsk tangentbordslayout oavsett vad man har för layoutinställningar i macOS

Men nu menar jag inloggningslösenordet till kontot. Om jag inte missförstått så är det grundproblemet att han inte kommer in på kontot. Firmwarelösenordet är ett sekundärproblem när han försöker installera om systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, DittDatt säger:

 

Ett långskott: Finns det svenska tecken (å, ä, ö) i lösenordet? Kan tangentbordslayouten ha ändrats så att det tex är en engelsk layout du matar in lösenord med?

 

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Vill minnas att vid inmatning av Firmwarelösen så är det engelsk tangentbordslayout oavsett vad man har för layoutinställningar i macOS

Nej finns inga såna tecken, det är ett väldigt simpelt lösenord i stil med "hejsan". Kan det vara så att hårddisken eller något annat strular vilket gör att den ej känner igen lösenordet?

 

Firmware har satts av IT-ansvarig på hennes jobb fick jag veta nyss. Kan förmodligen få tag på det om några veckor när han är tillbaka från semestern, men jag är öppen för andra möjliga lösningar under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Veigar säger:

 

Nej finns inga såna tecken, det är ett väldigt simpelt lösenord i stil med "hejsan". Kan det vara så att hårddisken eller något annat strular vilket gör att den ej känner igen lösenordet?

 

Firmware har satts av IT-ansvarig på hennes jobb fick jag veta nyss. Kan förmodligen få tag på det om några veckor när han är tillbaka från semestern, men jag är öppen för andra möjliga lösningar under tiden.

Det är en brevpress tills du fått tag på lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Veigar säger:

 

Nej finns inga såna tecken, det är ett väldigt simpelt lösenord i stil med "hejsan". Kan det vara så att hårddisken eller något annat strular vilket gör att den ej känner igen lösenordet?

Allt är ju möjligt, men jag har aldrig hört talas om det. Har du testat att logga in med lösenordsfältet tomt förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...