Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öppna .paint-filer under Catalina


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Vi har "ärvt" ett antal .paint-filer från en person som använt mac "hur länge som helst". Vi skulle vilja hitta något program vi kan köra under macOS Catalina för att titta på bilderna i .paint-filerna, och helst också konvertera dom till något format som moderna ritprogram förstår.

 

Jag tror mig ha kommit fram till att filerna skapats med programmet MacPaint ( https://en.wikipedia.org/wiki/MacPaint ). En sökning på internet gav informationen att XnView MP ( https://www.xnview.com/en/xnviewmp/ ) skulle kunna läsa .paint-filer. Vi har testat XnView och det programmet klarar inte av att läsa våra .paint-filer.

 

Är det någon som vet något program som kan läsa gamla .paint-filer? Helst något program som inte kostar vansinnigt mycket, och kan konvertera filerna till något modernt format.

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det fungerar tyvärr inte heller. Ger följande meddelande:

 

Cannot preview this media file, so we just show the text, which we found in this file.
X$versionY$archiverT$topX$objects NSKeyedArchiver YPaintDataZResolutionWVersion WNS.dataV$classO Tbplist00 X$versionY$archiverT$topX$objects NSKeyedArchiver MaskWithBackgroundV$classZCanvasSize]HasBackgroundZDrawsArray \{2800, 2800} &ZNS.objects ZBezierPath\EnableStrokeWYRadiusWXRadiusYForeColorZEnableFill 56789ZNSSegmentsZNSCapStyle ;<=>Z$classnameX$classes\NSBezierPath @\NSBezierPathXNSObject DEFUNSRGB\NSColorSpaceO 0.1818178675 0 0.4999999404 ;<HIWNSColor DrawRoundRectangle DrawRoundRectangle]DrawRectangleXDrawBase EWXY /XFillTypeTMaskYBackColor]IsFillWithGdt 0.1212118972 0 0.3333332539 efghijklUWidthVHeightVYStartVXStart
 You see the first 1 MB above and the last 18 KB below. The remaining 10 MB (91%) of the file are not displayed. 
T]DrawRectangle @]DrawRectangle 0.1212118972 0 0.3333332539 0.1212118972 0 0.3333332539 0.1212118972 0 0.3333332539 \PaintManager @\PaintManager Z$classnameX$classes]NSMutableData VNSDataXNSObject
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Testa: https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

 

Men jag misstänker att du inte har den kompletta filen tillgänglig. Markera filen, tryck cmd + I, och meddela filstorleken. Den är antagligen liten?

Det programmet fungerade inte heller. 

Filerna är på 12 - 30 MB styck. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, TB-000 säger:

Det fungerar tyvärr inte heller. Ger följande meddelande:

 

Cannot preview this media file, so we just show the text, which we found in this file.
X$versionY$archiverT$topX$objects NSKeyedArchiver YPaintDataZResolutionWVersion WNS.dataV$classO Tbplist00 X$versionY$archiverT$topX$objects NSKeyedArchiver MaskWithBackgroundV$classZCanvasSize]HasBackgroundZDrawsArray \{2800, 2800} &ZNS.objects ZBezierPath\EnableStrokeWYRadiusWXRadiusYForeColorZEnableFill 56789ZNSSegmentsZNSCapStyle ;<=>Z$classnameX$classes\NSBezierPath @\NSBezierPathXNSObject DEFUNSRGB\NSColorSpaceO 0.1818178675 0 0.4999999404 ;<HIWNSColor DrawRoundRectangle DrawRoundRectangle]DrawRectangleXDrawBase EWXY /XFillTypeTMaskYBackColor]IsFillWithGdt 0.1212118972 0 0.3333332539 efghijklUWidthVHeightVYStartVXStart
 You see the first 1 MB above and the last 18 KB below. The remaining 10 MB (91%) of the file are not displayed. 
T]DrawRectangle @]DrawRectangle 0.1212118972 0 0.3333332539 0.1212118972 0 0.3333332539 0.1212118972 0 0.3333332539 \PaintManager @\PaintManager Z$classnameX$classes]NSMutableData VNSDataXNSObject

Det där är garanterat inte MacPaint. 

https://www.fileformat.info/format/macpaint/egff.htm

 

(Men tyvärr har jag ingen aning vad det skulle kunna vara. GraphicConverter brukar kunna öppna det mesta.)

 

Möjligen kan Gimp funka.

https://www.gimp.org/downloads/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag börjar misstänka att .paint-filerna inte är MacPaint. Enligt wikipedia så var MacPaint rastergrafik. 

När jag öppnar en .paint-fil i emacs så ser jag bland alla oläsbara tecken ord som "NSKeyedArchiver", "BezierPath\EnableStroke", "DrawRoundRectangle"... Det tycker jag tyder på att det är ett modernare mac-program med vektorgrafik som skrivit filen. 

 

(Telly82 - jag såg ditt inlägg först sedan jag skrivit detta. Gimp kan inte heller öppna filerna.)

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Kan möjligen vara EazyDraw.

https://www.eazydraw.com/index.htm

(Gratis demoversion längst ner)

Jag testade EasyDraw. EasyDraw kan inte öppna filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, TB-000 säger:

Vi har "ärvt" ett antal .paint-filer från en person som använt mac "hur länge som helst".

Går det fråga personen i fråga vilket program som använts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Går det fråga personen i fråga vilket program som använts?

Tyvärr inte - det är ju det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan du skapa en partition med High Sierra så kanske utbudet med ev. program kan ökas då du även kan använda 32-bitars program.

 

Catalina är väl bara för 64-bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Stereotypen säger:

Kan du skapa en partition med High Sierra så kanske utbudet med ev. program kan ökas då du även kan använda 32-bitars program.

I och för sig. Men vilket/vilka av alla program är det lönt att testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, TB-000 säger:

Tyvärr inte - det är ju det som är problemet.

 

Vad hände med personens Mac? Jag menar, programmet borde ju finnas på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man få information om filtyp genom att öppna den i ett text-program. 

Programmet "Smultron" kan öppna alla typer av filer som text. (Jag hittar inte gratisversionen på appstore)

T.ex en pdf- fil ser ut så här i början :

Citat

%PDF-1.3
%Äåòåë§ó ÐÄÆ
4 0 obj
<< /Length 5 0 R /Filter /FlateDecode >>

Den inledande texten visar att det är en pdf. Kanske kan du få fram motsvarande info om dina filer?

Men kanske ger det samt resultat som programmet du redan testat?

 

Det kan hända att det finns en "resurs-fork" i filen, men hur man visar den på en modern dator vet jag inte.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, boevil säger:

Ibland kan man få information om filtyp genom att öppna den i ett text-program. 

 

Jo, jag har öppnat det i emacs. Det säger inte mig så mycket mer än att det det är mac-program som använder Apples NSKeyedArchiver för att lagra filen. Eventuellt kan ju någon känna igen mera. Början på en av filerna är: 

118305088_Skrmavbild2020-07-01kl_18_16_12.thumb.png.7100f3ed14215f64d2136adb55838090.png

 

De andra filerna har väldigt liknande innehåll.

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, TB-000 säger:

Jo, jag har öppnat det i emacs. Det säger inte mig så mycket mer än att det det är mac-program som använder Apples NSKeyedArchiver för att lagra filen. Eventuellt kan ju någon känna igen mera. Början på en av filerna är: 

118305088_Skrmavbild2020-07-01kl_18_16_12.thumb.png.7100f3ed14215f64d2136adb55838090.png

 

De andra filerna har väldigt liknande innehåll.

”bplist00” tyder på att det är en Binary property list

jag har ingen aning men ev är filen komprimerad?

(ordet archiver skulle kunna tyda på det)

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, boevil säger:

”bplist00” tyder på att det är en Binary property list

jag har ingen aning men ev är filen komprimerad?

(ordet archiver skulle kunna tyda på det)

Jag tycker att det är uppenbart att data är lagrat med hjälp av NSKeyedArchiver, men det hjälper inte mycket eftersom det är så Apple föreslår att Objective-C och Swift-program ska lagra sitt data. https://developer.apple.com/documentation/foundation/nskeyedarchiver

Att känna igen vilket program det är som använt sig av NSKeyedArchiver lyckas i alla fall inte jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, TB-000 säger:

Vi har "ärvt" ett antal .paint-filer från en person som använt mac "hur länge som helst". Vi skulle vilja hitta något program vi kan köra under macOS Catalina för att titta på bilderna i .paint-filerna, och helst också konvertera dom till något format som moderna ritprogram förstår.

 

Jag tror mig ha kommit fram till att filerna skapats med programmet MacPaint ( https://en.wikipedia.org/wiki/MacPaint ). En sökning på internet gav informationen att XnView MP ( https://www.xnview.com/en/xnviewmp/ ) skulle kunna läsa .paint-filer. Vi har testat XnView och det programmet klarar inte av att läsa våra .paint-filer.

 

Är det någon som vet något program som kan läsa gamla .paint-filer? Helst något program som inte kostar vansinnigt mycket, och kan konvertera filerna till något modernt format.

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Vad händer om du ändrar filändelsen från .paint till .pntg och sen dubbelklickar på filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DittDatt säger:

Vad händer om du ändrar filändelsen från .paint till .pntg och sen dubbelklickar på filen?

Då startar förhandsvisning, men utan att läsa in någon bild.

Då är det också möjligt att högerklicka och välja "öppna med" "Affinity Photo" som sedan ger felmeddelande att "The file type is not supported."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, TB-000 säger:

Då startar förhandsvisning, men utan att läsa in någon bild.

Då är det också möjligt att högerklicka och välja "öppna med" "Affinity Photo" som sedan ger felmeddelande att "The file type is not supported."

 

Tveksamt att det är en bildfil överhuvud taget. Testa att ta bort filändelsen (går inte att göra direkt i Finder, man måste öppna Visa Info och ta bort den där). Droppa sedan filen på Tex Graphic Converter (ikonen i Dock eller Programmappen). Detta för att Graphic Converter inte ska ha några "fördomar" om vad för slags fil det är. Vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, DittDatt säger:

Tveksamt att det är en bildfil överhuvud taget. Testa att ta bort filändelsen (går inte att göra direkt i Finder, man måste öppna Visa Info och ta bort den där). Droppa sedan filen på Tex Graphic Converter (ikonen i Dock eller Programmappen). Detta för att Graphic Converter inte ska ha några "fördomar" om vad för slags fil det är. Vad händer då?

Graphics Converter tycker "Okänt filformat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...