Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone SE (gamla) ojämn batteriförbrukning


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone SE - gamla modellen MP482KN/A, den som ser ut som iPhone 5. Jag använder den bara för att koppla upp mig på ett telefonnummer till via "samtal på andra enheter" och "SMS-koppling". På det viset kan jag på min iPhone X ta emot samtal och SMS till två nummer. Denna iPhone SE står på utan att användas till annat och jag laddar den full varje kväll. Denna iPhone SE har aldrig använts till annat och har aldrig haft några andra appar än de som kom med iOS-installationen.

 

De flesta gånger har laddningen sjunkit från 100% till 90-95% på ett dygn. Men ibland (c:a en gång i veckan) så laddar den ur sig helt på 3-4 timmar. Ibland har jag märkt det när den är på 20-30% laddning. Då har jag börjat ladda och kollat batteristatus. Största förbrukare är ibland "hemskärm (2 minuter)" ibland någon av apples appar. Tidigare var det konsekvent "Musik bakgrundsuppdatering" som var största förbrukare. Jag raderade då Musik-appen men de sporadiska urladdningarna har fortsatt, nu med mera slumpvisa appar som största användare.

 

Jag har inga liknande problem på mina andra iOS-enheter som jag använder oftare.

 

Är det någon som har en aning om varför min iPhone SE har dessa sporadiska problem, och vad man kan göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fortfarande dessa problem med opålitligt batteritid på iPhone SE. Se bifogade bilder. Den har legat påslagen men oanvänd, jag har bara kollat laddning ibland. Jag försöker hålla den i batterisparläge, men vet inte om det ger någon större skillnad. Någon som har någon idé om vad det kan vara?

 

IMG_0001.thumb.png.a5199a0859b37036eb32384d0a71ed70.png

 

Batterihälsa tycker ju att batteriet är bra – och ofta håller det ju laddningen riktigt bra också...

 

IMG_0002.thumb.png.0c7f08cf82d808f1ea8dbc930c1695ad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda bilderna indikerar att du har något som använder platstjänster (GPS) så se över dessa. (Lilla pilen vid batteriprocentindikatorn)

Inställningar->Allmänt->Integritetsskydd-Platstjänster

Se över varje app så de har rätt inställningar.

Vid användning eller Aldrig är kanske att föredra framför Alltid på de flesta appar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Båda bilderna indikerar att du har något som använder platstjänster (GPS) så se över dessa. (Lilla pilen vid batteriprocentindikatorn)

Inställningar->Allmänt->Integritetsskydd-Platstjänster

Se över varje app så de har rätt inställningar.

Vid användning eller Aldrig är kanske att föredra framför Alltid på de flesta appar.

 

De enda som jag tillät använda platstjänster var:

  • nödsamtal 112
  • hitta min iPhone
  • WiFi och mobilnät
  • automatisk tidszonsinställning
  • kamera vid användning

Jag har nu stängt av platstjänster för WiFi och mobilnät (även om den varnade att det blir sämre prestanda att hitta nät) och för tidszonsinställning och kamera. Vi får se om det påverkar något.

 

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av helt känns lite väl overkill men i felsökningssyfte kan det väl vara smart.

Tänkte mest på om du hade massa skräpappar som konstant vill veta din positionering.

GPS:en kan dra ganska mycket batteri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, SirKnasen säger:

Stänga av helt känns lite väl overkill men i felsökningssyfte kan det väl vara smart.

Tänkte mest på om du hade massa skräpappar som konstant vill veta din positionering.

GPS:en kan dra ganska mycket batteri

Jag förstår hur du tänker. Som jag skrev i första inlägget har den här iPhone inga appar utom de som kom med iOS, och även vissa av dem (som Musik) har jag raderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något fel på din telefon. Mjukvarumässigt eller hårdvara vet jag inte men Hemskärmen ska INTE dra 100%

Så här ser det ut på min och då kör jag iOS 14 beta som drar mer ström.

 

IMG_1918.thumb.jpg.aa2348b5b25e4a5c3db69bb737744793.jpgIMG_1919.thumb.jpg.8a0cb73f51a8c7d8fc41a6664982287e.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hem- och låsskärmen kan dra en hel del energi om skärmen ständigt tänds för dessa notiser. Jag har stängt av nästan alla notiser på hem- och låsskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lappen71 säger:

Det är något fel på din telefon. Mjukvarumässigt eller hårdvara vet jag inte men Hemskärmen ska INTE dra 100%

Jag är inte helt säker på hur man ska tolka batteri-informationen på iPhone. (Se bild i tidigare inlägg.) En rimlig tolkning är att hemskärmen/låsskärmen varit aktiv i 1 minut (vilket kan stämma med att jag kollat ett par gånger att batteriet inte var slut). Inga andra appar har kört. Då är det 100% av aktiviteterna på telefonen som är hemskärm. Sedan är frågan varför detta drog så mycket batteri...

 

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Hem- och låsskärmen kan dra en hel del energi om skärmen ständigt tänds för dessa notiser. 

Inga notiser under den tid den laddat ur. Jag har notiser endast för SMS på den här telefonen och fick inga SMS under natten i fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag är inte helt säker på hur man ska tolka batteri-informationen på iPhone. (Se bild i tidigare inlägg.) En rimlig tolkning är att hemskärmen/låsskärmen varit aktiv i 1 minut (vilket kan stämma med att jag kollat ett par gånger att batteriet inte var slut). Inga andra appar har kört. Då är det 100% av aktiviteterna på telefonen som är hemskärm. Sedan är frågan varför detta drog så mycket batteri...

 

Inga notiser under den tid den laddat ur. Jag har notiser endast för SMS på den här telefonen och fick inga SMS under natten i fråga.

 

Jag tolkar från bilden i denna tråd att hemskärmen drar ström 100% av tiden. Eftersom du säger att inga notiser är på drar jag slutsatsen att antingen är det fel på installationen eller hårdvarufel.

 

Dessutom så ska du aktivera Optimerad batteriladdning så iOS lär sig ditt användarmönster och skonar batteriet vid laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution
Postad (redigerade)

Jag tror mig ha hittat vad det var som orsakade den opålitliga batteriförbrukningen.

 

Eftersom det var jobbtelefon så hade jag jobbets exchange (mail) konfigurerat i Inställningar -> Lösenord och konton. Jag använde inte mail på denna iPhone SE, men tänkte att det kunde vara bra att ha det konfigurerat och klart så att jag kunde starta mail vid behov. Nu har jag raderat exchange-kontot från iPhone SE, och nu verkar batteriförbrukningen vara normal. 

 

Att jag kom på detta berodde på att accountsd började käka våldsamt med CPU-tid på mac.  ( Fläkten brusade och Aktivitetskontroll visade att det var accountsd.) En sökning på internet gav mig informationen att det kan hända vid problem att kontakta mail-server. När jag tog bort exchange-kontot från Systeminställningar -> Internetkonton på mac så slutade accountsd käka CPU på mac. Jag tänkte att det kan vara en idé att kolla om iPhone har något liknande accountsd som spårar ur, men inte syns på iPhone eftersom man inte har aktivititskontroll.app där. Sedan jag plockade bort konfigurationen av exchange-kontot har iPhone SE hållit laddningen bra (peppar, peppar).

 

Det verkar vara något strul med jobbets exchange-server, och vissa Apple-program verkar vara känsliga för det strulet.

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2020-10-03 23:12, TB-000 säger:

Jag tror mig ha hittat vad det var som orsakade den opålitliga batteriförbrukningen.

 

Eftersom det var jobbtelefon så hade jag jobbets exchange (mail) konfigurerat i Inställningar -> Lösenord och konton. Jag använde inte mail på denna iPhone SE, men tänkte att det kunde vara bra att ha det konfigurerat och klart så att jag kunde starta mail vid behov. Nu har jag raderat exchange-kontot från iPhone SE, och nu verkar batteriförbrukningen vara normal. 

 

Att jag kom på detta berodde på att accountsd började käka våldsamt med CPU-tid på mac.  ( Fläkten brusade och Aktivitetskontroll visade att det var accountsd.) En sökning på internet gav mig informationen att det kan hända vid problem att kontakta mail-server. När jag tog bort exchange-kontot från Systeminställningar -> Internetkonton på mac så slutade accountsd käka CPU på mac. Jag tänkte att det kan vara en idé att kolla om iPhone har något liknande accountsd som spårar ur, men inte syns på iPhone eftersom man inte har aktivititskontroll.app där. Sedan jag plockade bort konfigurationen av exchange-kontot har iPhone SE hållit laddningen bra (peppar, peppar).

 

Det verkar vara något strul med jobbets exchange-server, och vissa Apple-program verkar vara känsliga för det strulet.

Det är överhuvudtaget en god idé att hålla Microsoft så långt bort från -prylar som möjligt.

Detta har jag vetat i decennier. Numera är det Facebook och Google som spökar på mina -prylar. Har dock inte löst det genom att radera deras appar som jag borde utan genom att stänga av bakgrundsuppdatering som gjort att båda lugnat ner sig.

 

I min iPhone har jag stadigt kontroll på batterisidan och vilka energitjuvarna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...