Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur rädda filer/installera nytt system på iMac?


Patrik_E
 Share

Rekommendera Poster

Kortorm: vill rädda filer som finns på en iMac som vägrar att starta. Hur göra?

Har en iMac 2011 som tuffade på som tåget i alla år. Detta ända tills dess att datorn skulle genomgå en systemuppdatering som rekommenderas i App Store, den vägrade slutföras – och efter det att det stått och tuggat i kanske en timme slog jag av strömmen på baksidan av datorn. Sedan dess går den inte att starta upp, utan stannar när bit på stapeln återstår och sen händer ingenting – oavsett hur länge datorn får stå. Och sedan dess har fått göra just det  – stå. Men nu tänkte jag ge mig på det igen.

 

Har gjort alla tänkbara (känns det som) uppstartsförsök med diverse tangentbordkombinationer men inget hjälper. Jag gjorde backuper via Tme Machine de första åren, men sedan blev det inte av, så att återinstallera genom så det är inte ett fullgott alternativ. Minns inte vilket op jag har på den. Har laddat ner Catalina och gjort en bootbar USB (Mojave och Sierra verkar inte gå att göra stickor av längre...). Är det möjligt att bara installera ett nyare version av OP och ha kvar filerna? Hur göra annars för att komma åt dem och det som ligger på hårddisken? 

Det finns ju Ethernet på baksidan, men det går väl inte heller att använda om inte datorn startat upp. 

 

Vore skönt att slippa  plocka ut hårddisken – om det nu är möjligt att komma åt filerna ens den vägen. 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den sidan, men har ingen annan Mac med de portalternativ som anges:

  • Thunderbolt 3 (usb-C) thunderbolt-icon.png
  • Usb-C usb-icon.png
  • Thunderbolt 2 thunderbolt-icon.png
  • FireWire firewire-icon.png

    Så då är frågan vad det finns för andra alternativ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Koppla in trådat tangentbord.

 

Håll in ALT+CMD+R under uppstart, innan plånget och håll i tills du ser snurrande jordglob.

Du har nu startat återställning.

När du är framme så installerar du om systemet (High Sierra, senare kan du inte ha).

Du ersätter nu endast systemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Patrik_E säger:

Så då är frågan vad det finns för andra alternativ...

Låna en Mac som passar. :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Koppla in trådat tangentbord.

 

Håll in ALT+CMD+R under uppstart, innan plånget och håll i tills du ser snurrande jordglob.

Du har nu startat återställning.

När du är framme så installerar du om systemet (High Sierra, senare kan du inte ha).

Du ersätter nu endast systemet.

 

 

Ok. Via nätet alltså. Hade tänkt försöka köra sticka. Försöker läsa på lite om det och som jag tolkar det som står så verkar det som att filerna ryker/riskerar att ryka också. Har du testat själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Låna en Mac som passar. :) 

 

Känner dåligt med Mac-människor nuförtiden, men får kolla på sociala medier mm om det kan vara ett alternativ ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Raderar du inte disken - utan bara installerar systemet - så behålls allt och det är bara systemet du byter ut.

 

Gjort detta flertalet gånger och alltid fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du viktiga filer rekommenderar jag ändå att du plockar ut hårddisken och sätter den i ett ett hårddiskkabinett eller motsvarande. Hårddisken kanske håller på att ge sig.
Alternativt bootar upp en linux-DVD/USB för att lägga över viktiga filer till en extern disk.  Att skapa en bootbar DVD/USB verkar krångligt, borde permalänkas. Kanske enklare med DVD, men de ska ju brännas också. (Jag kör PC så har aldrig gjort en bootbar linux-usb för mac)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur går det här då?

cmd+r vid start av datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivkontroll och kör en kontroll av Macintosh HD, återkom om fel hittas som inte kan repareras.

Stäng skivverktyget

Välj installera om macOS (dina användardata rörs ej och finns kvar efter ominstallationen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Så hur går det här då?

cmd+r vid start av datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivkontroll och kör en kontroll av Macintosh HD, återkom om fel hittas som inte kan repareras.

Stäng skivverktyget

Välj installera om macOS (dina användardata rörs ej och finns kvar efter ominstallationen)

 

Finns inte tillräckligt med utrymme för att uppgradera operativsystemet står det. 5,42 BG saknas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Så hur går det här då?

cmd+r vid start av datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivkontroll och kör en kontroll av Macintosh HD, återkom om fel hittas som inte kan repareras.

Stäng skivverktyget

Välj installera om macOS (dina användardata rörs ej och finns kvar efter ominstallationen)

 

Skivverktyget körde på utan att klaga. Fick fram detta från Installationsloggen.

106508041_1129854370715860_7383904733452564844_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Uppdate: fixade en Thunderbolt-kabel. Kund med denna och iMacen i hårddiskläge gå in och slänga ett antal filer så att det fanns plats för att göra en ominstallation av systemet som ni tipsat om ovan. Easy peasy tack vare den och er!

Stort tack för allt hjälp!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se nu till att ta backuper regelbundet! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Se nu till att ta backuper regelbundet! 

Ska bättre mig. Precis som jag lovat mig själv tidigare... ? 

Saken är den att jag hade backuper på nästan allt, men spritt på olika hårddiskar, så mycket av praktiska skäl var det guld att få igång denna trotjänare. Sen gör det ju inte ont ekonomiskt att inte behöva fundera på att ersätta den ?

 

Stort tack som sagt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...