Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

var placera gammal säkerhetskopia?


culman
 Share

Rekommendera Poster

Har en säkerhetskopia från en dator som slutat fungera på en timemachine; kopian är på 1,5 GB - vad är bäst om jag ska plocka tillbaka den till ngn enhet, min nuvarande dator klarar inte datamängden. Gå över datorn till en ny tillräckligt stor extern hårddisk, eller? Finns det några fallgropar - i så fall vilka? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, storleken på back-up filen är inte samma som storleken den kommer ta när den installeras på din dators hårddisk när du återställer den. Time-machine kopian innehåller ju t ex en massa gamla filer. Så det kanske fungerar ändå? 
 

Annars kan du göra en ny installation och bara hämta de filer du behöver från kopian. 
 

Jag har annars fått intrycket att filerna som skapas rätt hopplösa att göra något med. Om du inte har vrålsnabba diskar tar det 100 år att kopiera eller flytta Time-machine filen. Jag gick och köpte en ny disk istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska få timemachine-backupen bootbar är det ju enklast att skaffa en extern hårddisk på 2TB eller mer. Kopian är som sagt förmodligen mindre än de 1.5GB den tar upp, men marginaler är bra att ha.

Efter återställning till den nya externa disken, koppla ur time machine backupen innan du startar om datorn från den nya externa disken (håller nere Alt vid start för att välja). Min erfarenhet är att det är bäst att röra backuper så lite som möjligt, minst en gång har det hänt att datorn efter en återställning fortsatt backupa till time machine, misslyckats, och så har kopian varit knas sedan. 

Ska man bara komma åt filer går det ju att gå in i mappen Backups.backupdb och kopiera lämpliga filer från lämpligt backupdatum (vanligen "latest"). Funkar väl inte utan vidare om man krypterat filerna, jag har ingen koll på krypterade backuper.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, culman säger:

jag vill nog bara komma åt filer, inget annat ...

 

Då ska du inte använda Time Machine utan manuellt kopiera filer till en extern hdd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

Då ska du inte använda Time Machine utan manuellt kopiera filer till en extern hdd. 

Ja, eller köra ett kloningsprogram som SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...