Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder- Delat- "desktop-rj8...." =? Vad är detta?


MiaEriks-77
 Share

Rekommendera Poster

MiaEriks-77

Hjälp! I Finder-spalten under "Delat" finns en helt jävla okänd "desktop-rj8m..." (vill ej skriva ut hela här direkt..)

Sökt lite här och fått höra att kan var ett nätverk el liknande men då skulle det väl inte stå "desktop"? ..Vårt Wifi t ex har ett helt annat namn.. 

Olust-känsla.. Och viktigt: Delar jag mitt innehåll till denna "desktop" !?!?! Hur får jag bort den?

 

Och för övrigt: VAR skulle jag kunna se OM ngn tagit sig in i min dator/kan se mitt innehåll? 

Stort tack på förhand! 

/Oroad Mia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, MiaEriks-77 säger:

Hjälp! I Finder-spalten under "Delat" finns en helt jävla okänd "desktop-rj8m..." (vill ej skriva ut hela här direkt..)

Sökt lite här och fått höra att kan var ett nätverk el liknande men då skulle det väl inte stå "desktop"? ..Vårt Wifi t ex har ett helt annat namn.. 

Olust-känsla.. Och viktigt: Delar jag mitt innehåll till denna "desktop" !?!?! Hur får jag bort den?

 

Och för övrigt: VAR skulle jag kunna se OM ngn tagit sig in i min dator/kan se mitt innehåll? 

Stort tack på förhand! 

/Oroad Mia

Det du ser under "Delat" är delade resurser som finns tillgängliga på det nätverk du är ansluten till - alltså inte det du delar ut från din dator. Det kan handla om en annan dator som har delning påslagen, en nätverksskrivare, en NAS eller nåt annat. Just namn som börjar på "desktop" brukar vara en dator med Windows 10 installerat. Om man installerar Windows och inte aktivt väljer ett datornamn så får datorn ett namn som börjar med desktop- och sen en rad slumpade krumelurer. Finns det nån Windowsdator på samma nätverk så är det den.
Om du ändå är orolig för att dina filer ska vara åtkomliga går du in under Äpplet i övre vänstra hörnet och väljer Systeminställningar --> Delning. Om Fildelning inte är ikryssat så har du inget delat på nätverket och det krävs riktigt avancerad hackning för att komma åt något.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiaEriks-77

Tusen tack! Säkert farsans dator. Lär ju försvinna när jag drar tillbaka till Sthlm.. Kanske bör tipsa honom då att ta bort den inställningen! (hur fan man nu gör det på en PC..?) 

 

Men jag hade faktiskt fildelning ikryssad.. !? Delade mappar: "Brevlådemapp" som ligger under "min användare/huset".. Werid.. Under Användare där låg även "staff" och "Alla" förutom jag själv ?? Inget jag lagt in iaf.. Klickat ur det nu och har bara skrivardelning på.

 

Har tyvärr, mitt i stressen på jobb just då, idiotiskt nog lånat ut min dator, inloggad som jag, till en snubbe (som jag förstått i efterhand är.. en lite tveksam person.. som just ÄR programmerare/tar sig in bakvägar osv.. Ingen aning om på vilken nivå han är dock..) Mkt konstigt har hänt sedan dess.. Bl a: 

 

- När jag öppna min "Mac Hdd" t ex är hälften av mapparna "ej tända" alltså bleka/ej klickbara och en radda har röda "stopptecken" över sig.. ?? Fruktansvärt frustrerande så klart att ej kunna öppna dem!! 

- Så fort jag öppnar skrivbordet el vad som helst dyker även alltid en vit extra-ikon upp med ".DS_store" 

- Hela högersidan i mitt Finder-fönster består av "???? ?? ?????" Bif SD här, där du även kan se den där tomma ikonen.. 

- Flera program t ex Dropbox går ej att installera.

Har du äv har kunnande om detta ovan är jag hemskt tacksam.. 

-----

Off topic, apropå profilbild: Läste igår på The Guardian" att ett tredje Spanskt konstverk nu totaldeformerats av amatör.. Experter kallar till krismöte..typ.  Bildgoogla! 

Skärmavbild 2020-06-25 kl. 18.32.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiaEriks-77

Ps. "DittDatt" Lade de sista frågorna nu som ett eget Topic.. Antar att forumet vill ha det så.. Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Finder- Delat- "desktop-rj8...." =? Vad är detta?
 Share



×
×
  • Skapa nytt...