Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Keith

Problem med uppdatering till macOS Catalina

Rekommendera Poster

Keith

Har en iMac med system High Sierra 10.13.6. Försökte uppdatera till Catalina 10.15.5. Har hämtat programmet men när jag skall installera och välja hårddisk finns bara en. När jag klickar på den får jag meddelandet "Den här hårddisken används för Time Machin-säkerhetskopior". Vad är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
4 minuter sedan, Keith säger:

Har en iMac med system High Sierra 10.13.6. Försökte uppdatera till Catalina 10.15.5. Har hämtat programmet men när jag skall installera och välja hårddisk finns bara en. När jag klickar på den får jag meddelandet "Den här hårddisken används för Time Machin-säkerhetskopior". Vad är fel?

Sannolikt hittas inte din startskiva då den har formatet HFS+, och Catalina kräver APFS. Du måste alltså formatera om startskivan först. Jag utgår därför från att du har backup, en sådan ska du ha innan du gör det. Plus eventuell molntjänst där du sparar bilder och viktiga filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

TS kanske använder startdisken även för sina Time-Machine kopior.

Bild säger mer än 1000 ord.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
8 timmar sedan, Alix säger:

Sannolikt hittas inte din startskiva då den har formatet HFS+, och Catalina kräver APFS. Du måste alltså formatera om startskivan först. Jag utgår därför från att du har backup, en sådan ska du ha innan du gör det. Plus eventuell molntjänst där du sparar bilder och viktiga filer.

HFS+ är inget hinder för installation av Catalina så det måste vara något annat fel.
Filsystemet konverteras till APFS under installationen utan att något raderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
52 minuter sedan, SirKnasen säger:

HFS+ är inget hinder för installation av Catalina så det måste vara något annat fel.
Filsystemet konverteras till APFS under installationen utan att något raderas.

Det var det jag kom att tänka på. Vad tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
poi ran
Postad (redigerade)

Man kan ha råkat få en Backups.backupdb folder i roten på systemdisken. Vet inte hur det ska ha gått till dock. (En lösning kan då vara att byta namn på den foldern till något annat)
Hade själv problem med en systemdisk som utpekades (oskyldigt) som innehållandes time machine, lyckades inte komma på varför så körde helt sonika över den genom att boota till recovery och installera från en time machine backup.

Kanske funkar det bättre att göra en bootbar USB och starta installationen/uppgraderingen från den. Man ska inte behöva formatera om systemdisken, men se för tusan bövlar till att ha backup på allt.

Vid uppgraderingar är det f.ö oftast bäst att koppla ur time machine-disken, och låta den vara urkopplad tills man märker att uppgraderingen funkar bra. Det är enklare att återställa till det äldre fungerande systemet om inga nyare säkerhetskopieringar gjorts, ifall man får problem. (Catalina dödar ju support för 32 bit program, som aperture, iphoto, etc)

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Keith

Tack alla för ert engagemang. Tyvärr är det lite över min förmåga, det här med startskivor och backups. Nu tänker jag fira midsommar och låter uppdateringen vara så länge. Får ta nya tag efter midsommar. Önskar er alla en fin och trevlig midsommar.

Mvh. Keith

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Jag hoppade från El Capitan till Catalina. Så jag pensionerade den TM-disken och startade med en ny från och med Catalina just med tanke på det nya filsystemet. Dessutom gjorde jag en ny klon av den gamla systemdisken så jag kan starta upp från den. Man vet aldrig när det skiter sig.

Skärmavbild 2020-06-19 kl. 11.24.06.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
poi ran
6 timmar sedan, Keith säger:

Tack alla för ert engagemang. Tyvärr är det lite över min förmåga, det här med startskivor och backups. Nu tänker jag fira midsommar och låter uppdateringen vara så länge. Får ta nya tag efter midsommar. Önskar er alla en fin och trevlig midsommar.

Mvh. Keith

Tack detsamma, här har det varit slagsol och ösregn. Det där med backup är ju Mac fantastiska på, Time Machine fungerar överlag väldigt bra. (Att försöka göra backup på Windows är däremot en ren djungel). Så fixa backup, om sådan inte finns, är att prioritera framför att uppgradera operativsystemet.

High Sierra räcker rätt bra fortfarande, jag ligger på Mojave på min huvuddator och ser inga skäl att uppgradera till Catalina i brådrasket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Keith säger:

Mvh. Keith

Startskiva kallas den del av hårddisken som operativsystemet ligger på. Om man inte har delat upp hårddisken i delar, sk partionering, är den fysiska hårddisken och startskivan den samma. Enkelt uttryckt. 

...

Man kan dela upp en fysisk hårddisk i flera delar av olika anledningar. Men varje sådan del är skild från de andra som OM de vore olika hårddiskar. Praktiskt om man vill ha fler OS på samma hårddisk. Du kan ju också ha Linux, Windows och lite annat om du vill. I fall du gör hemsidor och vill göra ett test hur den fungerar med olika OS.

...

Eftersom det är busenkelt att ominstallera OS X eller macOS som det heter nu, så faller främsta argumentet för partitionering. Dvs att ha systemet på en partion och resten på en annan för att underlätta ominstallation av systemet. Typiskt Windowsproblem.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...