Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

33,9° i Falun nu! ( Från 2005 )


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Här är en bild jag tog nyss på termometern i garanterad norrsida på huset. Sen drog den till med lite till.... pust...stöön.... :pinch::pinch::pinch::pinch::pinch::pinch:

post-363-1120905871_thumb.jpg

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig Axelman, ta en våt handduk och svep kring huvet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du inga nerlagda koppargruvor att gå ner i och svalka av dig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)

Varmt och skönt, som sagt. Inte lika varmt här; 35,5 i solen, 28,4 i skuggan och 28 grader här inne.

 

post-493-1120909506_thumb.jpgpost-493-1120909514_thumb.jpg

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det skugga i gruvorna, men temperaturen bör ändå vara högre där än på ytan.

Temperaturen stiger med ungefär en grad för varje 150 meter. På 1000 meters djup under Axelman bör det därför vara ca 42°C. Fast det gäller bara om luften kan cirkulera ganska fritt, och det är väl tveksamt nere i en gruva. Fast varmt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det skugga i gruvorna, men temperaturen bör ändå vara högre där än på ytan.

Temperaturen stiger med ungefär en grad för varje 150 meter. På 1000 meters djup under Axelman bör det därför vara ca 42°C. Fast det gäller bara om luften kan cirkulera ganska fritt, och det är väl tveksamt nere i en gruva. Fast varmt är det.

161535[/snapback]

Fast det måste börja med en sänkning de första hundra metrarna, sen vid en viss temperatur/djup (vilken?) vänder det… ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det stiger hela tiden.

Samma sak som att temperaturen sjunker när du stiger upp från havsnivån.

 

Trycket stiger också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I besöksgruvan är det ca +10° året runt. Den är på ca 80 m djup.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
I besöksgruvan är det ca +10° året runt. Den är på ca 80 m djup.....

161651[/snapback]

 

Det är precis lagom, inga mygg, knott och annat otyg i luften...

ogräsfritt också kan jag tänka mig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fullt i koppparvitriol. Ämnet som konserverar............ Det stod en julgran intakt i över 10 år utan att barra nere i besöksgruvan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att klaga, men varmt nog är det. Jag håller på att spikar tak. Många källarsvala pilsner blir det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt idag också, bilen tycker inte om det. Blev inte lika varm idag som i torsdags, men nästan. Inte tid för cruising på stan inte. Nejdå, fullt ös hela vägen hem från tivolit. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fullt i koppparvitriol. Ämnet som konserverar............ Det stod en julgran intakt i över 10 år utan att barra  nere i besöksgruvan.

161657[/snapback]

 

Man kanske skulle bygga bostäder där nere...?

 

"Kom och bo i gruvan - lev tills du blir 200 år!"

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla!

Lite tips på hur ni gör för att stå ut med värmen.

Vi öppnar mot skuggsidan och drar för alla gardiner på solsidan, ställer korsdrag osv. Trots det gick temperaturen igår upp till 29° i huset.

Gruvor är inget realistiskt alternativ, för det finns inga här. Nätterna går ju an för då sover vi i gammelhuset!

Jag skulle behöva ett större ordförråd för pust och puh också.

Tittar på termometern; 28° i skuggan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En excentrisk engelsman jag känner börjar varje sommardag med ett iskallt bad i 10-15 minuter. Tydligen sänker det kroppens inre temperatur med nån grad, så att han fryser halva dan, och sen har lagom temp resten av dan.

Han har tydligen gjort det under flera år, så det verkar vara ofarligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veklingar... ;)

 

Hoppas nu vädret håller i sig nästa vecka när jag är ledig. Dags att försöka bli lite brun iaf... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla!

Lite tips på hur ni gör för att stå ut med värmen.

Vi öppnar mot skuggsidan och drar för alla gardiner på solsidan, ställer korsdrag osv. Trots det gick temperaturen igår upp till 29° i huset.

Gruvor är inget realistiskt alternativ, för det finns inga här. Nätterna går ju an för då sover vi i gammelhuset!

Jag skulle behöva ett större ordförråd för pust och puh också.

Tittar på termometern; 28° i skuggan

161737[/snapback]

Inomhus är det väl inte så mycket mera man kan göra än det du gör. Möjligen ha några fläktar igång. Blir ju inte mycket svalare av det, men det fläktar iaf. :D

Kan berätta att min far och bror var i södra Spanien en sommar, 40 grader i skuggan under dagarna och 35 grader på natten. Ungefär samma temp inne på natten. Dessa är van 18 grader i sovrummet så att dom höll på att bli tokig var en lätt underdrift. :lol:

Dom gick upp flera gånger på natten och duschade iskallt, men det hjälpte inte. Dom svettades bara mer. Då sa en spanjor till dem att man inte ska duscha kallt utan jummet till varmt då lurar man kroppen. Om du har kallt vatten på ett varmt skinn tror kroppen att kroppen fryser och höjer då värmen i kroppen för att kompensera. Men om du duschar varmt så tror hjärnan att kroppen överhettats och sänker temeraturen. När dom gjorde så behövde de bara duschaen gång under natten.

Detta rimmar ju lite illa med vad CICdCm skrev, men det var det råd dom fick och det hjälpte ju. Rimligt låter det också i mina undersköterske öron ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kroppen är smartare än så.

Argumentationen där är samma som att man ska dricka varmt, inte kallt, när man är varm. Nonsens!

 

Engelsmannens trick gör ju faktiskt en fysisk skillnad. Hans kroppstemperatur sjunker ju rejält. Att duscha kallt eller varmt gör i princip ingen skillnad alls.

 

Jag kylde ner mig i går genom att cykla!

Trampar man fort nog kyls man mer än värmen från kroppen och luften hettar up.

I synnerhet om man stannar ibland och börjar svettas (blir inte fuktig av svett under cyklingen pga fartvinden som hela tiden torkar upp). När man sen startar och fartvinden kommer igen, kyls man ner ordentligt av att man är fuktig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle bygga bostäder där nere...?

 

"Kom och bo i gruvan - lev tills du blir 200 år!"

 

:lol:

161728[/snapback]

 

Det finns en kille som har kommit halvvägs som kallas Fet-Mats. Han försvann i gruvan och var borta i 42 år......

 

Gruvdrängen Fet-Mats (Eller Stor-Mats, smeknamnen fick han för sin kroppsbyggnad) Mats Israelsson från Boda by i Svärdsjö smög ned olovandes i gruvan - s k osning pågick, och tillträde var förbjudet - en marsdag 1677, och hördes inte av på 42 år. Under tiden rasade gruvan: det var midsommardagen 1687, på grund av rovdriften - för att stötta en krigsekonomi av rent serbiska dimensioner - var hela Kopparberget underminerat av gruvgångar som en gammal mycket torr ost, och den jättelika Stora Stöten, 95 meter djup, och 400 meter i diameter, uppstod. Mirakulöst nog kom ingen människa till skada - midsommardagen och juldagen var de enda dagar på hela året som gruvan var tom.

1719 hittade man ett vad som föreföll vara färskt lik nere i gruvan. Man förde upp det i dagen, men ingen kände igen den omkomne. Förrän en gammal gumma steg fram och dramatiskt meddelade: "Det är ju Fet-Mats! Min trolovade!".

Liket hade mumifierats av gruvsalterna - det var därför det såg dagsfärskt ut. Inget särskilt med det, kan man tycka idag, men då var det en världssensation, och för en rad kommande generationer skulle Fet-Mats förbli en fantasikittlare ev enorma mått.

För Upplysningstiden blev han ett forskningsprojekt. En av de första som skrev om Fet-Mats var Carl von Linné, som intresserat fick studera honom 1734 - PR-pionjärerna på Bergslaget behöll honom i insaltat skick som en slags tidig turistattraktion i 30 år; först i en tunna, sedan i en glasmonter, och begravde honom inte förrän 1749.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle bygga bostäder där nere...?

 

"Kom och bo i gruvan - lev tills du blir 200 år!"

 

:lol:

161728[/snapback]

 

Modern forskning har kommit fram till det man alltid har vetat, nämligen att man ska bo i grottor. En grotta är varm på vintern och sval på sommaren. De som har kallat stenåldersmänniskan för korkad för att han har bott i en grotta får nu tänka om. Med dagens rön är det det smartaste boendet...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke med denna tråden var att några fler skulle posta höga temperaturer, men det blev en spamtråd av denna också.................... vi skyller på värmen!!!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kroppen är smartare än så.

Argumentationen där är samma som att man ska dricka varmt, inte kallt, när man är varm. Nonsens!

 

Engelsmannens trick gör ju faktiskt en fysisk skillnad. Hans kroppstemperatur sjunker ju rejält. Att duscha kallt eller varmt gör i princip ingen skillnad alls.

 

Jag kylde ner mig i går genom att cykla!

Trampar man fort nog kyls man mer än värmen från kroppen och luften hettar up.

I synnerhet om man stannar ibland och börjar svettas (blir inte fuktig av svett under cyklingen pga fartvinden som hela tiden torkar upp). När man sen startar och fartvinden kommer igen, kyls man ner ordentligt av att man är fuktig!

161754[/snapback]

 

Jag anser att du har fel. Kroppen (hjärnan) är inte smartare än så. Du har helt rätt i att man inte ska dricka varmt, däremot ska man dricka jummet. Rumstemererat citronvatten släcker törsten bäst. Även om jag kanskje tycker en kall pilsner är godast, så släcks inte törsten bäst av det.

Vad det gäller duschen. så tror jag dom vet vad riktigt varmt väder kan ställa till med i södra Spanien. Tror det blir varmare där än i England. Man sänker inte kroppstemeraturen om man duschar jummet, men man sänker yttempen på skinnet vilket gör att du inte svettas på samma sätt. ;)

 

Nu är det 30 grader i skuggan här. Puh

Redigerad av Mariana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke med denna tråden var att några fler skulle posta höga temperaturer, men det blev en spamtråd av denna också.................... vi skyller på värmen!!!! :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

161785[/snapback]

Nu får någon ge mig en kurs i vad som är spam och inte! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att du har fel. Kroppen (hjärnan) är inte smartare än så. Du har helt rätt i att man inte ska dricka varmt, däremot ska man dricka jummet.

 

Och det där är en myt.

 

Vi tar en person som väger 75 kg och har en kroppstemperatur på 37.5°C.

Personen dricker en en halv liter vatten som har temperaturen 10°C.

Personens totala temperatur sjunker då med ca 0.4°C. En ganska stor skillnad!

Om man dricker för att man är för varm, och svettas, kommer inte kroppen att försöka höja temperaturen för att kompensera för temperatursänkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...