Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Word-filer, Excel-filer o pdf-dokument i ICloud Drive


kjellrei
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall försöka beskriva mitt "problem". 

 

På datorn: När jag går in i iCloud/iCloud Drive/Dokument och försöker öppna olika filer så händer följande: .png-filer, jpg-filer och pdf-filer öppnas direkt. Word-filer (docx) samt Excel-filer öppnas inte direkt utan kan bara sparas ned till datorn för att därefter kunna öppnas. Pages-filer öppnas också direkt utan problem.

 

På mobilen: .png-filer, jpg-filer, pdf-filer och Pages-filer öppnas utan problem. När jag försöker öppna Word-, Excel-filer så erhåller jag "Error opening file". Jag kommer alltså inte åt dessa filer över huvud taget på mobilen. 

 

Att öppna ett Worddokument, t ex ett man fått som bilaga i ett mail, i mobilen är inga problem, men varför går det inte med dem som finns i iCloud Drive?

 

Var kan felet ligga?

 

Har MacOS Mojave 10.14.6 och v. 16.37 av både Word och Excel. På min iPhone 6 Plus har jag iOS 12.4.7 samt apparna Word o Excel v. 2.38.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar för mig hur bra som helat, har iCloud Drive mappen på min Mac. Icloud Drive ligger ju i datorn. När du skriver ”måste sparas ner”, det kan ju hända om man har ”optimerad lagring” på och de måste hämtas först innan man kan öppna dem. 
 

På iPhone har jag inte upplevt något problem, jag söker upp och öppnar dem genom Filer. 
 

Några saker man kan prova är att logga ur och sen in på iCloud igen i datorn och mobilen. 
 

Köra skivkontroll i Macen så det inte är något fuffens med behörigheter osv. 
 

installera om iPhone. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag skall utföra de åtgärder du föreslår så får vi se om det ev kan hjälpa.

Du skriver "om man har optimerad lagring på ..". Var ställer man in denna funktion?

 

Med vänlig hälsning,

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns all info om det, om hur iCloud Drive fungerar med Skrivnord och Dokument kopplat till iCloud Drive och där den bara sparar de senast använda dokumenten både i datorn och på iCloud Drive medan de dokument som används mer sällan bara sparas på iCloud Drive. Det är en automatisk funktion. 

Frigöra lagringsutrymme på din Mac - Apple-support

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...