Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omöjligt rädda iphone?


krula
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Tappade min mobil i backen så glaset sprack. Lämnade in den på en laga telefon-firma och där sa dom att hela telefonen tyvärr är helt sönder. Moderkortet var sönder/av sades det.

Är det då helt kört att rädda något från telefonen? Är främst bilder/filmer som jag vill ha.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte startar kan man nog lugnt säga det. Men du har väl backup? iCloud bildbiblioteket påslaget? Då kanske dina bilder finns kvar. Logga in på iCloud.com och undersök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte haft icloud aktiverat tyvärr :( Eller någon annan back-up tjänst. Bara en mobil som är helt kaputt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i praktiken kört. Risken att permanent förlora data är förstås extra stor om man varken har skyddsskal eller backuptjänst. Möjligtvis att ett professionellt dataräddningsföretag kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, krula säger:

Tack för svar. Vet du något sådant? Är beredd att ta en sån kostnad.

Kommer aldrig gå. Bara att glömma. Lär av ditt misstag och aktivera backup i iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en möjlighet att moderkortet faktiskt inte är skrot. Kanske bara är någon obetydlig del som är sönder så man tappar, tja, möjlighet att ladda, bluetooth, vad vet jag.
I sådana fall kan det ju räcka att byta skärm+touch (eller vad som nu garanterat är sönder) och sedan rädda bilderna på lämpligt sätt. 

Annars har väl Apple gjort en grej av att allt är krypterat på telefonen och det inte utan vidare går att rädda data ens för FBI om man inte först kan logga in på den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, krula säger:

Tack för svar. Vet du något sådant? Är beredd att ta en sån kostnad.

Googla ”dataräddning”. Ibas har jag läst om.
 

Du kan ju alltid ringa och fråga om de tror att det är någon idé.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, poi ran säger:

Annars har väl Apple gjort en grej av att allt är krypterat på telefonen och det inte utan vidare går att rädda data ens för FBI om man inte först kan logga in på den.

Måste man logga in? Räcker det inte med att kunna lösenordet/lösenkoden för att kunna dekryptera innehållet?

 

(Det border exempelvis Ibas kunna svara på.)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

Måste man logga in? Räcker det inte med att kunna lösenordet/lösenkoden för att kunna dekryptera innehållet?

 

(Det border exempelvis Ibas kunna svara på.)

Jag har lärt mig av en Appletekniker jag känner att krypteringen av lagringskretsen på telefonerna är knuten till moderkortet, så de går aldrig att flytta till en annan apparat. Så hoppet i detta fall står nog till att moderkortet går att få igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, krula säger:

Tappade min mobil i backen så glaset sprack.

Var det det enda, förresten? Funkade den annars? Eller blev den ”kaputt” i och med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tidigare kopplat den till datorn och itunes kan du prova det igen. DFU-läge 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

Har du tidigare kopplat den till datorn och itunes kan du prova det igen. DFU-läge 

 

Vad hjälper det? Då försvinner bilderna garanterat 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Vad hjälper det? Då försvinner bilderna garanterat 

Aj, tog inte bort hela texten om DFU. 

Men koppla till datorn kan vara värt stt testa. Om det gjorts tidigare frågas inte om att lita på. (som inte går om man inte ser dkärmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...