Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbel NAT, Airport timecapsule blinkar gult


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag försöker hjälpa min gamla vän via telefon och bild, så här i coronatider. 

 

Utan att hon ändrat något har hennes airport börjat blinka gult och meddelandet "Dubbel NAT" visas i airportverktyget. (utöver att det finns uppdateringar).

airport.png.201910f78bf8f028df08c2cd373c0f33.png

 

Hon har inget problem med internet, både via kabel och trådlöst. 

Jag vet inte hur hennes man en gång kopplade in internet men jag misstänker att problemet har att göra med inställningen på airporten:

airport2JPG.JPG.73f860442423fe168cdc7b8045bdeb21.JPG

airport3.png.ee44cba6b31c599ee9f5b6b6f61c1cce.png

Hon har en NetGear- router hos ComHem. Ev. har ComHem ändrat något i routern som gör att det inte fungerar?

Eftersom det trådlösa nätverket fungerar borde det väl vara Netgear-routern som är trådlös och då ska väl inte AirPort skapa ett trådlöst nätverk?

Jag har foton på alla flikar i airportverktyget, men det är svårt att hitta relevanta frågor att ställa henne, är det några frågor jag bör ställa?

 

Om jag förstår informationen i bilderna ovan rätt, är det (väl?) bara säkerhetskopiering från datorn som inte fungerar?

 

Jag vill ge henne ett råd som inte riskerar att nya problem skapas, själv skulle jag ha testat att stänga av airports trådlösa nätverk och/eller valt bara DHCP. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Aayden säger:

Du har testat så det inte är ” double nat ” buggen som är igång ? 
https://adeepbite.com/how-to-fix-double-nat/

Näh jag... hon har inte testat något ännu. Tack för din länk, jag ska läsa igenom och se om det löser hennes problem.

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste igenom din länkade text, men precis som flera i kommentarsfältet skriver... hur gör man för att lösa problemet? Eller är det högerklicka på radioknappen som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Netgear routern som är aktiv måste du brygga Time Capsule

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Är det Netgear routern som är aktiv måste du brygga Time Capsule

Jo, jag tror det också. Men det är märkligt, min vän säger att hon inte ändrat något och det har ju fungerat tidigare... i flera år.

 

Det var hennes man som hade hand om nätverket, när han gick bort hade han antecknat lösenord och kontonamn. Jag tror att hon har alla lösenord som behövs, åtminstone till AirPort-nätverket. 


Min fråga är, behöver hon skriva in något lösenord om hon väljer att brygga AirPorten?

 

Om jag har förstått rätt är airporten kopplad med kabel till routern. Jag vet inte hur datorn är kopplad, men den kan koppla upp till internet både med ethernet och trådlöst. Jag förstår inte om den kopplar direkt till routern eller till AP? Hur borde det vara kopplad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Fungerar allt som det skall, skulle jag:

 

Installera uppdateringarna först och se sedan om Dubble NAT är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Stereotypen säger:

Fungerar allt som det skall, skulle jag:

 

Installera uppdateringarna först och se sedan om Dubble NAT är kvar.

Det behövs inget lösenord? (Förutom det som krävs för att använda airportverktyget)

Jag tror inte hon har lösenordet för Apple id, som den avlidne mannen administrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...