Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ethernet-fråga - Apple Cinema Display


Pretorian
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Apple Cinema Display med ethernet på baksidan. 

 

Nu har jag kopplat: Router ---> Cinema Display (Ethernet) ---> Macbook Air

för att kunna få trådat internet OCH kunna koppla ihop med min media streamer (en Dune HD).

Media streamern är kopplad med ethernet via min router.

 

Jag vill hellre koppla min media streamer direkt till min Cinema Display men då försvinner internet även fast jag har wireless. Skickar inte ethernet-porten på min display ut något eller kan den bara "ta emot" internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pretorian säger:

Jag har en Apple Cinema Display med ethernet på baksidan. 

 

Nu har jag kopplat: Router ---> Cinema Display (Ethernet) ---> Macbook Air

för att kunna få trådat internet OCH kunna koppla ihop med min media streamer (en Dune HD).

Media streamern är kopplad med ethernet via min router.

 

Jag vill hellre koppla min media streamer direkt till min Cinema Display men då försvinner internet även fast jag har wireless. Skickar inte ethernet-porten på min display ut något eller kan den bara "ta emot" internet?

Din dator (med skärmen) kan väl bara ha en anslutning igång i taget. Du kan då inte använda den som en router mellan trådat och trådlöst nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Din dator (med skärmen) kan väl bara ha en anslutning igång i taget. Du kan då inte använda den som en router mellan trådat och trådlöst nät.

Ok. 

 

Anledningen till att jag vill testa detta är för att de mediefiler jag spelar upp på min hemmabion ibland hackar lite och jag undrar om det är för att det är så många steg mellan fil på HDD till min media streamer (Dune).

 

 

Nu är det:

Ext HDD --> Cinema Display --> Router --> Dune

 

Jag vill testa att skippa routern (den finns kvar men jag går inte via den till min Dune):

Ext HDD --> Cinema Display --> Dune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pretorian säger:

Nu är det:

Ext HDD --> Cinema Display --> Router --> Dune

Om du kör trådat nätverk så är det något annat som är fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du kör trådat nätverk så är det något annat som är fel.

 

Ja jag försöker bara minimera felen. Jag har väl också en aning om att det är något som händer i min Mac när jag tittar på film, Google Drive eller något sånt i bakgrunden. Det är bara så svårt att hitta mjukvarufel. Ibland känns det lättare att "dra i en sladd". Men tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Pretorian säger:

Anledningen till att jag vill testa detta är för att de mediefiler jag spelar upp på min hemmabion ibland hackar lite

Om du spelar upp samma mediafil på Macen, hackar det någonting då?

Om du spelar samma scen två gånger på TV (via Dune), hackar det på samma ställen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du spelar upp samma mediafil på Macen, hackar det någonting då?

Om du spelar samma scen två gånger på TV (via Dune), hackar det på samma ställen då?

Datorn klarar inte av dessa gigantiska rippar av mina UHD-filmer. Däremoet klarar Dune av det (den ska göra det) då den är byggd för det. Enligt Dune-experterna så är det inte Dune-spelaren som är flaskhalsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ripparna är gigantiska så kan man ju fråga sig vad du har för bitrate på filmerna.

Vad har du för router? Gigabit ethernet?

Har Dune Gigabit ethernet?

Vad har du för Mac? Mekanisk disk eller SSD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Om ripparna är gigantiska så kan man ju fråga sig vad du har för bitrate på filmerna.

Vad har du för router? Gigabit ethernet?

Har Dune Gigabit ethernet?

Vad har du för Mac? Mekanisk disk eller SSD?

 

 

Bitrate är mellan 60-80.

 

Dune är kopplat med Ethernet. 1 GBit Ethernet.

 

Routern är en ganska ny Asus AC1900.

 

Mac är en Macbook Air några år äldre (2015).

 

Två externa HDD varav en kopplad med USB 3 och en med USB 2 till Cinema Display. Dessa båda är mekaniska.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pretorian säger:

Bitrate är mellan 60-80.

60-80 vad för något? Om det är Megabyte/s och disken är kopplad med USB 2 så har du problem.

 

2 timmar sedan, Pretorian säger:

Två externa HDD varav en kopplad med USB 3 och en med USB 2 till Cinema Display. Dessa båda är mekaniska.

Vilken av dem kör du från när du har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 timmar sedan, Pretorian säger:

Jag har en Apple Cinema Display med ethernet på baksidan.

Det måste vara en Thunderbolt display i och med att det är ethernet på den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Telly82 säger:

60-80 vad för något? Om det är Megabyte/s och disken är kopplad med USB 2 så har du problem.

 

Vilken av dem kör du från när du har problem?

60-80 Mbit (variabel bitrate)

 

Jag spelar från båda och båda fungerar men USB 2 har fler frame drops. Det kan ske en liten drop var femte minut oavsett om det är mycket som händer i filmen eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...