Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Palmetråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

20 minuter sedan, Axelman säger:

Enligt vadå? Inget av det som presenterades idag tyder på det. 

Enligt reeeeeen spekulation. Jag vet så väl att sanningen lär vi aldrig få veta.

 :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

det var en moderatpolitiker som sköt Palme

Då kan det ju lika gärna ha varit Palmes bror, Claës.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Visst, men att starta en tråd i ämnet, som varit aktuellt under hela forumets livstid, just nu verkar lite udda.

Tja med det resonemanget kan vi starta tusentals trådar. 

...

Nu råkar det vara upplösningen på århundradets mordgåta i sverige som dessutom innefattar en statsminister. Det är värt att ha en egen tråd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Polisen hittade ju inte ens kulorna på mordplatsen, båda kulorna hittades av olika privatpersoner. Bara en sån sak.

Jag menade några år efter mordet, inte direkt efter. De första åren av utredningen av Palmemordet var en katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Enligt reeeeeen spekulation. Jag vet så väl att sanningen lär vi aldrig få veta.

 :nattinatti:

Men om du säger "troligast" så baserar du det på något. Eller? Du motsäger det som framlades idag så du måste ju kunna presentera varför du gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hon var någon centimeter från att möta samma öde. Även proffs kan begå misstag. Han trodde säkert sig ha lyckats.

Jag tycker att det underskattas hur mycket det krävs att mörda kallblodigt. Det kräver väldigt mycket av en individ.

Olof ligger visserligen ner, men Lisbeth står upp eller knäböjer. Ett proffs hade skjutit ett skott till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Men om du säger "troligast" så baserar du det på något. Eller? Du motsäger det som framlades idag så du måste ju kunna presentera varför du gör det.

Ja för att nu bara vara petig med vad jag skriver, ett kraftfullt handeldvapen talar för ett professionellt mord medan det MattiasGBG påpekar om amatörskytte med tillgång till ett sådant vapen är troligt det också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Tja med det resonemanget kan vi starta tusentals trådar. 

...

Nu råkar det vara upplösningen på århundradets mordgåta i sverige som dessutom innefattar en statsminister. Det är värt att ha en egen tråd för.

Nu tänker du lite baklänges.

Den här tråden känns ungefär lika aktuell som att starta "tråden om spanska sjukan" år 1923.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Olof ligger visserligen ner, men Lisbeth står upp eller knäböjer. Ett proffs hade skjutit ett skott till.

Du ser nog för mycket film. För vad är ett proffs i verkliga sammanhang? Jag tror på en person som antingen är inhyrd (”proffs” med mer eller mindre lämplig bakgrund) eller någon som är politiskt motiverad, och som högst sannolikt har uppdragsgivare. Den ensamme galningen tror jag inte på. En pilgrims död känns trovärdig. Men jag vet inget.

Problemet med Palmeutredningen är att vi aldrig lär ha fått ett svar som folk lär nöja sig med. Vi lär aldrig få veta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.hd.se/2020-06-10/jag-hade-ratt-och-fel-om-mordet-pa-palme

(Betalartikel.)

(Min fetstil nedan)

 

När en statsman mördas ska det vara en konspiration, gärna med poliser och militärer inblandade. Eller en främmande makt.
Det ska vara stort. Avancerat. Och i bakgrunden ska det finnas mäktiga män som drar i olika trådar. Trots att vi egentligen vet att de flesta mord på betydelsefulla människor världen över utförs av ensamma, mer eller mindre knäppa människor.
Därför kommer också privatspanare att fortsätta leta konspirationer, det kommer att skrivas fler böcker och det kommer att diskuteras och göras filmer.

 

...

 

Att som i deckare och filmer utgå ifrån ett motiv och sedan försöka få bevisen att passa in blir bakvänt. Risken är uppenbar att man med det bakvända tänkandet bortser från information som inte passar in i sin föreställning.
Så skedde i början av Palmeutredningen. Hans Holmér byggde sin mördarjakt på motiv och det slutade illa. Flera av privatspanarna som engagerat sig i Palme-ordet har gjort samma misstag.

 

...

 

Åklagaren Krister Peterssons uttryck i början av presskonferensen är välformulerad, när han säger att de inte ”kommer förbi” Stig Engström när de går igenom materialet.
I uttalandet ligger ett vettigt förhållningssätt till uppdraget. De har tittat på vad som hände vid mordplatsen, på tekniska bevis, på vad människor sagt i förhör, på en lång rad redan insamlad fakta – och det slutar i att allt ljus hamnar på Stig Engström.
Så enkelt och så svårt var det. Visst skulle jag ha önskat mer handfasta bevis för det här hade inte räckt till en fällande dom, men det är den rimligaste och vettigaste lösning på gåtan om mordet på vår statsminister som hittills presenterats.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu tänker du lite baklänges.

Den här tråden känns ungefär lika aktuell som att starta "tråden om spanska sjukan" år 1923.

Jahadu. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Den här tråden känns ungefär lika aktuell som att starta "tråden om spanska sjukan" år 1923.

I dagens läge vore den tråden aktuell, med tanke på alla likheter mellan den pandemin och dagens pandemi. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

 Den ensamme galningen tror jag inte på.

Anna Linds mördare var en ensam galning. Breivik var en ensam galning. Så varför kan inte det vara en ensam galning som sköt Palme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

https://www.hd.se/2020-06-10/jag-hade-ratt-och-fel-om-mordet-pa-palme

(Betalartikel.)

 

När en statsman mördas ska det vara en konspiration...........

Peterson sa att normalt hade polisen plockat in en person som Stig som har motiv, finns på mordplatsen men inte kan förklara sig utan är allmänt konstig. Men man gör inte det och på så vis kunde man inte göra husrannsakan på arbetsplatsen och i hemmet och fått misstanken stärkt eller försvagad. Men ingen gör ju karriär på att häkta en småspelarare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Telly82 säger:

I dagens läge vore den tråden aktuell, med tanke på alla likheter mellan den pandemin och dagens pandemi. :) 

Liksom tråden om mordet på Julius.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Axelman säger:

Så varför kan inte det vara en ensam galning som sköt Palme?

Skrev jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Olof ligger visserligen ner, men Lisbeth står upp eller knäböjer. Ett proffs hade skjutit ett skott till.

Inte om gärningsmannen vill att hon ska lida. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det egentligen att utesluta Pettersson som Lisbet pekade ut? I ett sådant trauma hon blev utsatt för brukar ett ansikte som regel etsas fast i minnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

Inte om gärningsmannen vill att hon ska lida. 

Varför skulle en person som ska mörda statsministern bry sig om övriga i sällskapet lever, plågas eller dör?

15 minuter sedan, iMarc säger:

Går det egentligen att utesluta Pettersson som Lisbet pekade ut? I ett sådant trauma hon blev utsatt för brukar ett ansikte som regel etsas fast i minnet. 

Vi människor är inte alltid pålitliga som vittnen. Och minnen kan manipuleras, jag är ganska säker på att det hänt mig och jag ser inget som tyder på att det aldrig hänt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Skrev jag det?

Ja. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Ja. 

Nej.

Jag skrev: ”Den ensamme galningen tror jag inte på.” Jag utesluter inte att det ändå kan ha varit så. Men jag tror inte att det var så. Det finns många politiska ledare som har mördats av politiska skäl. Jag tror inte att du utesluter att så kan ha varit fallet med Palme. Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Går det egentligen att utesluta Pettersson som Lisbet pekade ut?

Det vittne som var inne i Tunnelgatan kände till Pettersson, men kände inte igen den flyende mördaren som Pettersson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Varför skulle en person som ska mörda statsministern bry sig om övriga i sällskapet lever, plågas eller dör?

Vi människor är inte alltid pålitliga som vittnen. Och minnen kan manipuleras, jag är ganska säker på att det hänt mig och jag ser inget som tyder på att det aldrig hänt dig.

Psykisk störning av någon form, sadism, misantropi etc. 
 

Möjligt, men att ta fel på Petterson och Skandiamannen är högst osannolikt. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Nej.

Jag skrev: ”Den ensamme galningen tror jag inte på.” Jag utesluter inte att det ändå kan ha varit så. Men jag tror inte att det var så. Det finns många politiska ledare som har mördats av politiska skäl. Jag tror inte att du utesluter att så kan ha varit fallet med Palme. Eller hur?

Du förvirrar mig. Om du med den ensamme galningen menar en sinnessjuk person som utför ett dåd enbart pga sinnessjuka så förstår jag dig. Jag har i så fall en bredare mening där. Den ensamme galningen för mig står mer i motsats till konspirationen med yrkesmördaren.

...

Jag kan föreställa mig Stig som narcissistisk person med militär bakgrund, vapenfixerad högerytter som gapar i liknande vänners lag om att någon borde kyla ner Palme tills det nästan blir en fixering. Om han sedan sökte efter tillfälle eller om det var en slump går ju inte att fastställa men han mördar Palme och fortsätter i narcissistisk stil i tidningar och tv kanske för att hans kompisar ska garva arselet av sig. Det blir en hemlig sport att leka med elden inför en liten begränsad men begistrad skara likasinnade dårar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...