Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Mackbook vägrar stänga av


sweboss
 Share

Rekommendera Poster

När jag försöker stänga av min Mackbook Pro 15-tum 2018 så vägrar den stänga ner. Jag trycker på "Stäng av" i menyn, men istället för att göra det startar den så småningom om och genererar ett felmeddelande om att datorn startats om p g a ett fel.

Jag har försökt att stoppa alla appar som körs samt mata ut externa hårddiskar, men för det mesta hjälper det inte. Ibland stänger den dock ner, men jag kan inte se något mönster eller att någon specifik app skulle vara boven.

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Bifoga gärna loggen som finns i rutan om att datorn har startat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack för tips Telly82. Försökte med den första åtgärden som Apple rekommenderade i notisen https://support.apple.com/sv-se/HT201295

 

Det funkade att tag, d v s MacBooken stängde ner normalt, men nu får jag samma problem igen. Bifogar loggen, som Stereotypen nämnde.

 

Jag ska nu försöka mig på en återställning av SMC, så får vi se vad det ger.

Log.rtf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställde SMC enligt anvisning, men det hjälpte dessvärre inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-06-08 på 14:15, sweboss säger:

När jag försöker stänga av min Mackbook Pro 15-tum 2018 så vägrar den stänga ner. Jag trycker på "Stäng av" i menyn, men istället för att göra det startar den så småningom om och genererar ett felmeddelande om att datorn startats om p g a ett fel.

Jag har försökt att stoppa alla appar som körs samt mata ut externa hårddiskar, men för det mesta hjälper det inte. Ibland stänger den dock ner, men jag kan inte se något mönster eller att någon specifik app skulle vara boven.

Tacksam för tips.

Har du kopplat ur alla externa tillbehör med sladden och inte bara matat ut dem? Misstänker att USB-disk kan spöka till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om du skapar en helt ny användare, installera inget eller läs inte in någon back-up, utan bara MacOS - håller den på likadant där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Stereotypen säger:

Om du skapar en helt ny användare, installera inget eller läs inte in någon back-up, utan bara MacOS - håller den på likadant där?

Skapade en ny användare, utan att aktivera Siri, TouchID eller registrera en iCloud-profil. Efter att ha loggat in på denna nya användare kunde jag stänga av utan problem.

Om jag startar Macen och loggar in på mitt vanliga användarkonto och därefter omedelbart stänger av, så funkar det också. Således verkar det vara något som händer över tid, när jag har jobbat ett tag med den. 

 

Jag försökte också följa andra tips genom att först mata ut min externa Thunderbolt-disk, koppla bort sladden till denna samt också till min externa skärm (en LG UltraFine, som också strömförsörjer Macen). Därefter försökte jag stänga av, men den hängde sig som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...