Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iphone SE har badat. Är blöt och sover


Storkis
 Share

Rekommendera Poster

Hej,
Min rygga föll i älven igår och mobilen blev blöt. Den ligger just nu i en en påse med ris. 
Så jag tänker vänta tills den är torr och räkna med att den kvicknar till liv. Hoppas att det inte är något annat jag bör göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck....påse med ris är totalt verkningslöst. Vet att det är dom som påstår att det gör det men icke sa nicke.

Ris har ingen möjlighet att absorbera vätska från en sluten "behållare".

Har du fått in vatten i telefonen så är det i praktiken bara att hålla tummarna. Den kan fortsätta att fungera som vanligt eller så har korrosionen börjat och den kommer sluta fungera efter ett tag.

 

Korrekt förfarande är att man öppnar upp den, tar ur batteriet och tvätta utsatta delar med avjoniserat vatten/isopropanol.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare.

Det finns i detta sammanhang alltid någon som hävdar att det har fungerat med att stoppa mobilen i en påse med ris.

Då har man tyvärr inte förstått skillnaden mellan korrelation och orsakssamband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är väl extra dumt att sluta in telefonen i en påse, blir svårare för vattnet/fukten att avdunsta 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en nackdel med iphone framför andra mobiler att man inte ska kunna ta ut batteriet själv. Man ska gå till en reparatör då. Fast några av er öppnar den säkert själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Storkis säger:

Det är en nackdel med iphone framför andra mobiler att man inte ska kunna ta ut batteriet själv. Man ska gå till en reparatör då. Fast några av er öppnar den säkert själv. 

Det finns inte många mobiler som har enkelt löstagbart batteri idag.

Att ta isär en SE är rätt pilligt. Speciellt skärmen sitter rätt hårt, och man får absolut inte skada Touch ID-kabeln.

Men i det här läget är det ingen idé att stressa med det. Lägg den varmt, torrt och välventilerat med nederkanten uppåt. Ta gärna ur SIM-kortshållaren så ökar ventileringen något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja reparatören jag ringde nu föreslog att låta den ligga i rispåsen i en vecka och prova sen att starta den. Man ska inte försöka starta den alls innan den är helt torr, sa han.  Hårtork kunde också vara bra sa han. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Det finns inte många mobiler som har enkelt löstagbart batteri idag.

Att ta isär en SE är rätt pilligt. Speciellt skärmen sitter rätt hårt, och man får absolut inte skada Touch ID-kabeln.

Men i det här läget är det ingen idé att stressa med det. Lägg den varmt, torrt och välventilerat med nederkanten uppåt. Ta gärna ur SIM-kortshållaren så ökar ventileringen något.

Tack Alix. Jag har nederkanten neråt så länge. Det rann ju forfarande vatten ur den i morse när jag kollade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Storkis säger:

Ja reparatören jag ringde nu föreslog att låta den ligga i rispåsen i en vecka och prova sen att starta den. Man ska inte försöka starta den alls innan den är helt torr, sa han.  Hårtork kunde också vara bra sa han. 

Inga invändningar från mig, förutom den mytomspunna rispåsen... whoco5.gif.97b4fe7ad5f7b04eed10d774b6195dd8.gif

 

4 minuter sedan, Storkis säger:

Tack Alix. Jag har nederkanten neråt så länge. Det rann ju forfarande vatten ur den i morse när jag kollade. 

Varm luft stiger uppåt, så om det inte rinner ur den längre (vilket jag knappast kan tro) är det bäst att låta portarna vara uppåt. Annars stängs fukten inne i en luftbubbla, en SE är ganska tät i övrigt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
14 minuter sedan, iMarc säger:

Funderar om man kan lägga den i ugnen med öppen lucka och ha typ 50 grader 

Lite tomater hackade tomater runt den, ett tjockt lager pesto över. Toppa med rikligt med parmesan.

 

 

Hur blöt blev luren egentligen? IP67 ska den klara, det innebär idet här fallet 30 minuter på en meters djup. Men garantin gäller tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

IP67 ska den klara

Det gäller väl bara SE2 (eller vad man ska kalla den).

TS har ju inte angett vilken SE-modell det gäller.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det gäller väl bara SE2 (eller vad man ska kalla den).

TS har ju inte angett vilken SE-modell det gäller.

Funderade på det, men TS skrev SE så jag kollade vad Apple säger om SE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den äldre SE. Med hörlursuttag som är öppet för vatten. Jag börjar inse poängen med att ta bort hurlursuttaget. Som jag antar inte finns längre i senaste Iphone SE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...