Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från en extern hårddisk till en annan


engelbrekt
 Share

Rekommendera Poster

engelbrekt

Undrar så här. Jag köpte en LACIE disk på 4TB för att kunna kopiera det som finns på mina andra externa diskar. Vill också att de får ett eget namn tex disk 1 osv. Men som jag nu gjorde med den första så fick jag markera innehållet i Finder och hasa över till LACIE disken. Är det ett klumpigt vis och finns det snabbare?

Vänlig hälsning

Bo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är datafiler så är det ett enkelt och snabbt sätt.

Men om någon av diskarna är bootbara så tar inte Finder alla filer. Systemet vimlar av gömda filer och mappar som FInder inte kopierar.

 

Om detta är något du ska göra regelbundet så skaffa ett synkningsprogram.

Själv använder jag Goodsync.

https://www.goodsync.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

engelbrekt

Det är mest bildmappar. Varför kan man inte dra en disk över till LACIE och få den att kopiera? Hur kan man döpa varje disk. Som det nu är ligger alla mappar på rad.

Bo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, engelbrekt säger:

Varför kan man inte dra en disk över till LACIE och få den att kopiera?

Det borde den göra. Vad händer? Hur gör du, exakt?

 

22 minuter sedan, engelbrekt säger:

Hur kan man döpa varje disk. Som det nu är ligger alla mappar på rad.

Du kan skapa en mapp "Disk 1" och dra allt från disk 1 till den mappen.

Sedan skapar du en mapp "Disk 2" och drar dit allt från disk 2.

Och så vidare.

 

Alternativt partitionerar du den nya disken, men då måste du bestämma från början hur stor varje partition ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

engelbrekt

Jag ansluter båda diskarna och får upp dem på skrivbordet. Då jag för över den disk som ska kopieras så fastnar dess symbol i LACIE. Men bara symbolen, inget innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, engelbrekt säger:

Jag ansluter båda diskarna och får upp dem på skrivbordet. Då jag för över den disk som ska kopieras så fastnar dess symbol i LACIE. Men bara symbolen, inget innehåll.

Jag förstår inte vad du menar att du gör och vad som händer.

 

Om du håller ner "alt"-tangenten när du drar så ska du få en kopia på din externa disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

engelbrekt

OK, svårt att förklara då man lite begriper. Tack för rådet, har förmodligen missat det här med alt-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, engelbrekt säger:

OK, svårt att förklara då man lite begriper.

Det är svårt att beskriva för andra vad som händer på skärmen även om man begriper mycket. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, engelbrekt säger:

Jag ansluter båda diskarna och får upp dem på skrivbordet. Då jag för över den disk som ska kopieras så fastnar dess symbol i LACIE. Men bara symbolen, inget innehåll.

Jag misstänker att du drar själva hårdisk-ikonen som ligger på skrivbordet och släpper den på den andra hårddisk-ikonen (ikon är lika med symbol). Om det är så du gör så kopieras inget innehåll från den första disken, bara en genväg till den. Öppna istället den första disken, markera allt (ta Cmd-a på tangentbordet) och dra sen allt till den andra hårddisk-ikonen. Då kopieras allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...