Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot Camp problem


CLS
 Share

Rekommendera Poster

Jag ska installera Windows 10 med Boot Camp. Vid fönstret som visar en introduktion dyker ett felmeddelande upp direkt efter jag klickat på "Fortsätt", meddelandet lyder "boot camp-assistant har stött på ett problem. Ett internt fel har uppstått". Jag kan inte ens påbörja installationen. Någon som vet vad som är fel?

 

Jag kör på en iMac 27", sent 2015, 32GB minne, 1TB SSD, MacOS Catalina (10.15.5)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittande ett svar nu. I och med jag satte i en SSD i iMacen och tog bort den gamla mekaniska disken har jag ingen Fusion-drive längre och det skulle vara orsaken till att jag inte kan använda Boot Camp. Jag läste att det kunde lösas genom att skapa en ny Fusion-drive men jag tyckte det lät allt för omständigt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt. Varför skulle Boot Camp kräva Fusion drive???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Kanske för att det finns kvar en liten SSD som försmäktar men också stör?

Nu har jag aldrig haft en fusion drive, men jag har en iMac med både en intern SSD och en intern HDD. Boot Camp vägrade fungera när jag hade en Boot Camp-partition på var och en av diskarna. (Kommer inte ihåg vad det var som krånglade, annat än att den vägrade starta Windows korrekt.) Var tvungen att ta bort partitionen på HDD och då funkade det med partitionen på SSDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken nedan är det en person som har exakt samma problem som jag. Vad jag kunde förstå så måste jag slå ihop Apple SSD (blade) och Samsung SSD disken som sitter i iMacen och skapa en ny Fusion disk. Är jag ute och cyklar nu? :)

 

https://discussions.apple.com/thread/250815307

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, CLS säger:

I länken nedan är det en person som har exakt samma problem som jag. Vad jag kunde förstå så måste jag slå ihop Apple SSD (blade) och Samsung SSD disken som sitter i iMacen och skapa en ny Fusion disk. Är jag ute och cyklar nu? :)

 

https://discussions.apple.com/thread/250815307

Nej, det låter rimligt. Datorn är ju förkonfigurerad så, vilket Mac OS X/Boot Camp säkert tar hänsyn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att CLS inte särade på diskarna innan bytet.

https://www.lifewire.com/split-fusion-drive-apart-2260166

 

Hur man sätter ihop diskar till en Fusion drive:

https://www.lifewire.com/setting-up-fusion-drive-mac-2260165

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför jag inte kan skapa en Boot Camp utan måste ha en Fusion disk. Varför skall Apple krångla till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, CLS säger:

Jag fattar inte varför jag inte kan skapa en Boot Camp utan måste ha en Fusion disk. Varför skall Apple krångla till det?

För att du HAFT en fusion disk och inte stängde av den på rätt sätt innan bytet till SSD. (Se mitt inlägg ovan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät Kullander i Malmö utföra diskbytet. De tog ut snurr-disken och satte i en 1TB SSD (Samsung 860 EVO). De lät blad-disken sitta kvar (Apple SSD). Vad jag kan förstå så är dessa två diskar separerade. Blad-disken finns med i finder men är "utgråad", kanske den inte är aktiv (?). Om den inte är aktiv och jag aktiverar den, fattar iMacen då att jag kan köra BootCamp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, CLS säger:

Om den inte är aktiv och jag aktiverar den, fattar iMacen då att jag kan köra BootCamp?

Det är möjligt; du har väl inget att förlora? :) 

 

Kollade du på artiklarna jag länka till ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har tittat på dina länkar, den första hur man separerar diskar, vilket är intressant för mig. Jag ska kolla ikväll om blad-disken är aktiv. Om den inte är det, kan jag med ett kommando få den aktiv utan att det påverkar den andra Samsung SSD disken?

Redigerad av CLS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta inte diskuterats förut nån gång...*funderar*...jag är lite osäker på om det numera är så att Bootcamp förväntar sig att det är den första disken, disk0, som bootcamp ska installeras på, och att det då också måste vara systemdisken? Någon får gärna rätta mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aktiverat blad-disken nu. Samma felmeddelande, boot camp-assistant har stött på ett problem. Ett internt fel har uppstått". Jag struntar i det nu. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lite status: Jag lyckades skapa en ny Fusion disk ikväll med hjälp av en guide på Apple https://support.apple.com/sv-se/HT207584 sedan installerade jag MacOS Catalina och till sist körde jag tillbaka den senaste klonen. Nu funkar Boot Camp! ?

Redigerad av CLS
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...