Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cykla med två cyklar


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Ibland skulle jag vilja ta cykeln för att cykla iväg och hämta en cykel som står någonstans (t.ex. för att hämta en cykel som är på reparation). Då blir ju problemet att man sedan är en person med två cyklar som ska cykla hem.

 

Naturligtvis kan man gå ena vägen, men det kanske tar mer tid än vad man vill lägga på det. Om man övat litet kan man cykla på en cykel med en hand medan man håller styret på den andra med andra handen, men det känns varken trafiksäkert eller lagligt. Naturligtvis kan man åka bil för att hämta cykel, men man kanske inte har enkel tillgång till bil just då...

 

När jag funderat på problemet har jag kommit fram till att om man med någon slags fästanordning kunde fästa framgaffeln på cykel B i sidan på pakethållaren på cykel A så att framhjulet på cykel B inte tar i marken - ja då kunde man enkelt, lagligt och trafiksäkert flytta två cyklar framförda av bara en cyklist. Man cyklar som vanligt på cykel A och cykel B rullar efter på sitt bakhjul som om den vore en cykelkärra efter cykel A. (Principen är ju den samma som när en bärgningsbil lyfter upp framhjulen på bilen den släpar iväg.)

 

Jag har inte sett någon sådan här fästanordning. Är det någon som sett något sådant? Jag skulle gärna köpa det om det finns till salu.

 

Är det någon som vet någon annan anordning för att som en cyklist enkelt, lagligt och trafiksäkert flytta två cyklar?

 

Är det någon som har några tankar på hur man enkelt kan tillverka något sådant här? Om man bara binder ihop cyklarna med band eller tejpar ihop med silvertejp så finns ju risken att man skaver sönder målfägen på cyklarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, SirKnasen säger:

Jag har sett diverse anordningar för detta men de kostar väl som 20-100 bussbiljetter så är det inget som görs på daglig basis, bogsera cyklar med cykel alltså, så åk buss eller tigg lift av någon.

https://newatlas.com/exozox-bike-towing-rack/60280/

 

Eller helt enkelt bind fast cykeln likt denna

BIDxRf1CYAA62-o.jpg.5694ef9f926488c84526a5034d7352be.jpg

Tack för svaret SirKnasen. 

Jo, exozox för EUR 800 är både för stor och för dyr för mig. (Jag visste inte att den fanns så tack för informationen.)

 

Jag tänkte mig mera något litet snäppfäste eller skruvtvingsliknande för att fästa ihop cyklarna. (Liknande teknik som alla dessa grejer man snäpper fast på fotostativ och på rörställningen i vandringsryggsäckar.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...