Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

Skator dessa gudsförgätna varelser

Rekommendera Poster

iMarc

Denna fågel verkar vara enbart skapad för att jävlas?

De river upp rötterna i blomlådor så hela balkonggolvet blir fullt av jord. 
Utöver det har de hackat sönder en jacka, samt en bag jag förvarar på balkongen. 
När jag hade kaniner förr så försökte en skata hacka ihjäl en kaninunge jag hade. 
Dessutom samlar de på metallföremål så en tappad vigselring kan ligga i något skatebo högt uppe i ett träd. 
Vad är det för syfte förutom att jävlas dessa fåglar har egentligen? Dessutom skriker å skränar de. 
Finns Skatgift att tillgå??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Häromåret var det måsar du störde dig på. Har de blivit snällare?

• Rösta upp 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Måsarna har kanske jagats bort av horder av vilda skator. ;) 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
2 timmar sedan, Alix säger:

Häromåret var det måsar du störde dig på. Har de blivit snällare?

De håller sig på andra huslängan i år

1 timme sedan, Telly82 säger:

Måsarna har kanske jagats bort av horder av vilda skator. ;) 

Ja skatorna har tagit över på min huslänga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
2 timmar sedan, iMarc säger:

Denna fågel verkar vara enbart skapad för att jävlas?

De river upp rötterna i blomlådor så hela balkonggolvet blir fullt av jord. 
Utöver det har de hackat sönder en jacka, samt en bag jag förvarar på balkongen. 
När jag hade kaniner förr så försökte en skata hacka ihjäl en kaninunge jag hade. 
Dessutom samlar de på metallföremål så en tappad vigselring kan ligga i något skatebo högt uppe i ett träd. 
Vad är det för syfte förutom att jävlas dessa fåglar har egentligen? Dessutom skriker å skränar de. 
Finns Skatgift att tillgå??

Kanske bäst att acceptera att dessa skator är som de är? Istället för att som damen i din avatar bekämpa verkligheten som den är och och förlora, istället ta in kaniner och sådant av värde? 🙃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
Postad (redigerade)
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Kanske bäst att acceptera att dessa skator är som de är? Istället för att som damen i din avatar bekämpa verkligheten som den är och och förlora, istället ta in kaniner och sådant av värde? 🙃

Jag lever i verkligheten, gör du?

Blir det för besvärligt får jag ha kycklingnät böjt över balkonglådorna, det finns många lösningar. Lär dig av detta:
(Det behöver inte betyda att ta till våld) i detta fall skator. 

28503220-3C53-4F80-A1D4-6B114941E46E.jpeg

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Köp en uppstoppad hök eller örn och ha på din balkong

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
25 minuter sedan, Pocahontas säger:

Köp en uppstoppad hök eller örn och ha på din balkong

Okej ska fråga mina kusiner i norrland, kanske kan få en råv tom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Alla räds en råv. :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Dem ska man ha bakom örat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq

"Råv"? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
Postad (redigerade)
1 timme sedan, mikaellq säger:

"Råv"? :fundersam:

Felstavat såklart. Han menade naturligtvis röv.

Redigerad av DittDatt
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas
1 minut sedan, DittDatt säger:

Felstavat såklart. Han menade naturligtvis röv.

Ja gasar han balkongen med den blir det garanterat skatfritt.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
6 minuter sedan, Pocahontas säger:

Är det skattefritt att ordna skatfritt?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
38 minuter sedan, Pocahontas säger:

Krävs nog dessvärre VX för att få väck dessa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
redtop2

Du som har balkong, har du inte sett uppe ifrån hur vackra skatorna är när de breder ut sina vingar? Färgerna. Har hört asiater säga att de är exotiska. Acceptera dem och njut i stället. Det finns så mycket annat man kan reta upp sig på.😊

• Rösta upp 1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
23 timmar sedan, mikaellq säger:

12 timmar sedan, redtop2 säger:

Du som har balkong, har du inte sett uppe ifrån hur vackra skatorna är när de breder ut sina vingar? Färgerna. Har hört asiater säga att de är exotiska. Acceptera dem och njut i stället. Det finns så mycket annat man kan reta upp sig på.😊

Jag är nog benägen att hålla med dessa två inlägg - men har också förståelse för trådstartarens frustration. Vår tillvaro är ju en kontinuerlig kamp mot naturen - mossa på takpannorna, ogräs i rabatten, skadeinsekter på åkern, fåglar runt flygplanen på flygplatsen, vargar som tar får, duvor som bajsar på statyer, älgar som tuggar sönder skogsplanteringar, myggor som förstör sommarkvällen, fästingar som sprider sjukdomar... och så vidare i all oändlighet. I varje enskild situation kan man självklart reagera känslomässigt och få lust att utrota allt vad det aktuella störningsmomentet heter. Men tänker man längre så inser man ju lätt att det inte är en bra lösning. Resultatet av det tankesättet ser vi ju redan förödande konsekvenser av i form av kraftigt minskade biologisk mångfald i nästan hela världen.

• Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
14 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag är nog benägen att hålla med dessa två inlägg - men har också förståelse för trådstartarens frustration. Vår tillvaro är ju en kontinuerlig kamp mot naturen - mossa på takpannorna, ogräs i rabatten, skadeinsekter på åkern, fåglar runt flygplanen på flygplatsen, vargar som tar får, duvor som bajsar på statyer, älgar som tuggar sönder skogsplanteringar, myggor som förstör sommarkvällen, fästingar som sprider sjukdomar... och så vidare i all oändlighet. I varje enskild situation kan man självklart reagera känslomässigt och få lust att utrota allt vad det aktuella störningsmomentet heter. Men tänker man längre så inser man ju lätt att det inte är en bra lösning. Resultatet av det tankesättet ser vi ju redan förödande konsekvenser av i form av kraftigt minskade biologisk mångfald i nästan hela världen.

Det jag egentligen ”stör” mig på är skators beteende, de är på allt och alla typ, försökt döda en kaninunge, hackar sönder tyg, väskor, river upp blomlådor, samlar glänsande saker. De uppvisar ett märkligt beteende i näringskedjan och de är inte ens rovdjur. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Visst kan de klassas som rovfåglar, de tar fågelungar mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
30 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det gör ekorrar också, som då väl är rovdjur, annars brukar de betraktas som gnagare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
redtop2
1 timme sedan, iMarc säger:

Det jag egentligen ”stör” mig på är skators beteende, de är på allt och alla typ, försökt döda en kaninunge, hackar sönder tyg, väskor, river upp blomlådor, samlar glänsande saker. De uppvisar ett märkligt beteende i näringskedjan och de är inte ens rovdjur. 

Skulle nästan kunna vara en beskrivning på människor?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
1 timme sedan, Pocahontas säger:

Nja, rovfåglar är egentligen inte samma sak som "fåglar som tar rov" utan en ordning rent systematiskt (numera är det två ordningar för att krångla till det- hökartade rovfåglar och falkar). Ugglor är ju heller inte rovfåglar trots att de uteslutande äter andra djur. Svalor lever ju även de enbart på rov, även om bytesdjuren uteslutande är insekter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
2 timmar sedan, iMarc säger:

Det är ju deras "evolutionsstrategi" - nyfikenhet, intelligens och entreprenörskap. Lite som människan, förutom att vi förlitat oss mer på samarbete större grupper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
24 minuter sedan, DittDatt säger:

Ugglor är ju heller inte rovfåglar trots att de uteslutande äter andra djur.

Rödfalken äter huvudsakligen insekter men är ändå en rovfågel. Go figure.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq

Det verkar vara sant att skator inte kan kallas för rov-djur.

Rovdjur sägs ha överordningen däggdjur och underordningen feliformia och caniformia som bokstavligen betyder katt- och hundliknande.

Intressant att notera är också att skator inte kan anklagas för att vara ens rovfåglar då detta endast inkluderar hök- och falkfåglar. :nerd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...