Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop: vilken medlemsplan?


vote
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill skaffa Photoshop till min Macbook Pro för att göra enklare bildredigering.

Har kollat igenom Adobes pris-/medlemsplaner och har lite svårt att tyda dessa.

 

För 120kr i månaden kan man få något som kallas ”Photography (20GB)”, där Photoshop ingår.

 

För 240kr i månaden så får man ”Adobe Photoshop - fristående program”. ”Skaffa Photoshop till dator som en del av Creative Cloud”.

 

Jag förstår inte. Man får ju det fristående programmet Photoshop för 120kr i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop är i och för sig inte för ”enklare bildredigering”. Det kan man göra i Förhandsvisning och i Bilder. Där finns fler möjligheter än man kan tro. Se dumpar.

 

dump.jpg.c0900fb4cf052644e0919d57b3210601.jpg

 

Bilder:

 

1405295525_dump2.thumb.jpg.d33fc1eedd769c3a3a3c202dd5a07700.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, vote säger:

Jag vill skaffa Photoshop till min Macbook Pro för att göra enklare bildredigering.

Har kollat igenom Adobes pris-/medlemsplaner och har lite svårt att tyda dessa.

 

För 120kr i månaden kan man få något som kallas ”Photography (20GB)”, där Photoshop ingår.

 

För 240kr i månaden så får man ”Adobe Photoshop - fristående program”. ”Skaffa Photoshop till dator som en del av Creative Cloud”.

 

Jag förstår inte. Man får ju det fristående programmet Photoshop för 120kr i månaden?

Det dyrare alternativet innehåller lite extra verktyg (tex Adobe Fresco) samt molnlagring upp till 100 GB. I det billigare får man bara 20 GB molnlagring.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå....

Finns inte Photoshop Elements längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 timmar sedan, vote säger:

Jag vet men tanken är att jag ska lära mig det också. 

Tänk på att det blir dyrt i längden med prenumerationslicens. Om du har prenumerationen för 120 kronor i fem år kostar ju programmen 7200 totalt - och slutar fungera samma månad du slutar betala. Det finns ju en stor poäng med att lära sig bildredigering och retusch, men ingen poäng med att man gör det just i Photoshop om man inte tänker sig en karriär på de byråer som är fast i Adobe-träsket. Kolla annars in tex Affinity Photo. I stort sett samma funktionalitet men kostar några hundringar. Och du kan använda programmet så länge du vill utan prenumeration.

Redigerad av DittDatt
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Apropå....

Finns inte Photoshop Elements längre?

Jo, det finns, kostar runt en tusenlapp.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Tänk på att det blir dyrt i längden med prenumerationslicens. Om du har prenumerationen för 120 kronor i fem år kostar ju programmen 7200 totalt - och slutar fungera samma månad du slutar betala. Det finns ju en stor poäng med att lära sig bildredigering och retusch, men ingen poäng med att man gör det just i Photoshop om man inte tänker sig en karriär på de byråer som är fast i Adobe-träsket. Kolla annars in tex Affinity Photo. I stort sett samma funktionalitet men kostar några hundringar. Och du kan använda programmet så länge du vill utan prenumeration.

Tack för din input. Photoshop är som du säger något av industristandard i framförallt reklam- och mediabranschen. Jag har inte för avsikt att arbeta som kreatör men vill lära mig lite tips och tricks i detta program då flera jag känner använder det och jag kan lära mig av dem. Jag hade inte tänkt att låta prenumerationen ticka på månad in och månad ut, utan aktivera det när jag behöver, men såg nu att dessa 120kr i månaden innebär en årsprenumeration. Så det låter som att jag sitter fast i ett år även om jag bara behöver programmet i 2-3 månader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, vote säger:

Så det låter som att jag sitter fast i ett år även om jag bara behöver programmet i 2-3 månader?

Det brukar vara så, ja. (skriver jag utan att ha läst alla villkoren. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, vote säger:

Tack för din input. Photoshop är som du säger något av industristandard i framförallt reklam- och mediabranschen. Jag har inte för avsikt att arbeta som kreatör men vill lära mig lite tips och tricks i detta program då flera jag känner använder det och jag kan lära mig av dem. Jag hade inte tänkt att låta prenumerationen ticka på månad in och månad ut, utan aktivera det när jag behöver, men såg nu att dessa 120kr i månaden innebär en årsprenumeration. Så det låter som att jag sitter fast i ett år även om jag bara behöver programmet i 2-3 månader?

Ja, prenumerationen är per år, men man kan betala per månad eller helår. Om man säger upp mitt i ett år får man ändå betala en stor del av det resterande året i "uppsägningsavgift" - osäker på om det är 30 eller 50 procent av resterande avgift. Ingen bra idé att avbryta och börja om alltså. Det blir väldigt dyrt i längden. Adobe har stängt alla "genvägar".

Redigerad av DittDatt
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, DittDatt säger:

Ja, prenumerationen är per år, men man kan betala per månad eller helår. Om man säger upp mitt i ett år får man ändå betala en stor del av det resterande året i "uppsägningsavgift" - osäker på om det är 30 eller 50 procent av resterande avgift. Ingen bra idé att avbryta och börja om alltså. Det blir väldigt dyrt i längden. Adobe har stängt alla "genvägar".

Jag fick betala hela "restbeloppet". Det var för ett par år sedan så de kan ju ha ändrat detta.

Fattar inte varför man inte får tillgång till programmet under "restperioden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, BjornS säger:

Jag fick betala hela "restbeloppet". Det var för ett par år sedan så de kan ju ha ändrat detta.

Fattar inte varför man inte får tillgång till programmet under "restperioden".

Det är väl för att Adobe ska få dina pengar utan att slösa bandbredd och support på dig... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, iMarc säger:

Hur är det med Pixelmator Pro? Är inte den billigare än Affinity och typ lika bra?

Båda är bra men gränssnitten skiljer sig åt. Tycke och smak vad man föredrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
bjoernowitsch
2020-05-25 på 07:47, Raphael säger:

Båda är bra men gränssnitten skiljer sig åt. Tycke och smak vad man föredrar. 

När jag provade både Affinity och Pixelmator, märkte jag att bilderna bara kunde sparas i programmens egna filformat, inget annat, så jag har gett dem på båten. Ända till i förra veckan hade jag ocksa problem med de senaste uppdateringarna av Photoshop och Bridge, så jag har sagt upp min prenumeration på dem. Problemen yttrade sig så att när jag skulle spara mina bilder från .raw till .psd, lade Photoshop till ett par nummer till filnamnen och bilderna fanns i flera lager, vilket gjorde att jag måste göra lagren till ett innan jag kunde spara bilderna. Dessutom hade den senaste uppdateringen av Photoshop börjat krympa bilderna till max 1000 pixlar på bredden. Jag hade alltså ingen chans att spara mina bilder i originalstorleken längre. Därför: adjöss med Photoshop! Nu provar jag Photoshop Elements, men det fungerar annorlunda än förr, så nu måste jag lära om. Varför ska allting göras om, förresten, så att man måste lära om allting igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bjoernowitsch säger:

När jag provade både Affinity och Pixelmator, märkte jag att bilderna bara kunde sparas i programmens egna filformat, inget annat, så jag har gett dem på båten.

Nej, det har du missuppfattat. I Affinity kan du spara bilderna i en mängd format - PNG, JPEG, GIF, TIFF, PSD, PDF, SVG and EPS (och kanske nåt till som jag glömt). För de flesta format finns en massa alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bjoernowitsch säger:

Problemen yttrade sig så att när jag skulle spara mina bilder från .raw till .psd, lade Photoshop till ett par nummer till filnamnen och bilderna fanns i flera lager, vilket gjorde att jag måste göra lagren till ett innan jag kunde spara bilderna. Dessutom hade den senaste uppdateringen av Photoshop börjat krympa bilderna till max 1000 pixlar på bredden. Jag hade alltså ingen chans att spara mina bilder i originalstorleken längre.

Det där måste vara nån bugg eller haveri du råkat ut för. Jag kör en helt uppdaterad Photoshop på jobbet (förvisso Windows-versionen) och har inte märkt några av dessa problem. Om begränsningen till 1000 pixlar på bredden var en funktion skulle ju Adobe tappa 100 procent av alla proffsfotografer direkt. Ingen kan ju jobba med bildredigering under det villkoret.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa med Gimp? klarar många av de funktioner som finns i Photoshop.

 

https://www.gimp.org/

 

 

Redigerad av CLS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Gimp har jag redan installerat, men det krävde ett tilläggsprogram för att öppna raw-filer. När jag testade det på en bild, märkte jag att det blev en enda röra av alla kommandon och bearbetningar, att jag inte vill använda det i fortsättningen. De andra programmen jag har försökt mig på är Affinity, Pixelmator och Photoshop Elements. Inget av dem är lika smidigt som kombinationen Photoshop med Bridge som jag har använt i några år, ända tills det började bära sig underligt åt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Det verkar nog ha löst sig nu: nu är Creative Cloud tillbaka i min Macapär! Jag har hittat ett annat sätt att jobba med .raw-filerna. Förr öppnade jag dem en och en, och sedan sparade jag dem i Photoshops eget format. I dag testade jag att exportera dem till ett annat format, antingen .jpg eller .tiff. På det sättet slipper jag göra flera lager till ett, och filnamnen behålls. När jag installerade om det, fick jag Bridge, Photoshop, Lightroom och Lightroom Classic med i min prenumeration. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-06 på 17:19, bjoernowitsch säger:

När jag provade både Affinity och Pixelmator, märkte jag att bilderna bara kunde sparas i programmens egna filformat, inget annat, så jag har gett dem på båten

Jag har både Affinity och Pixelmator och sparar i en mängd olika format. I Affinity så väljer du File - Export för att spara i olika format. Även Photoshop (PSD) stöds. Se här från Affinity. 894343392_Skrmavbild2020-09-14kl_13_47_43.thumb.png.7b074169cc8b9073e4d53ada55f6abca.png
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-08 på 23:05, bjoernowitsch säger:

Det verkar nog ha löst sig nu: nu är Creative Cloud tillbaka i min Macapär! Jag har hittat ett annat sätt att jobba med .raw-filerna. Förr öppnade jag dem en och en, och sedan sparade jag dem i Photoshops eget format. I dag testade jag att exportera dem till ett annat format, antingen .jpg eller .tiff. På det sättet slipper jag göra flera lager till ett, och filnamnen behålls. När jag installerade om det, fick jag Bridge, Photoshop, Lightroom och Lightroom Classic med i min prenumeration. :)

Camera Raw är ett excellent verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

Jag har både Affinity och Pixelmator och sparar i en mängd olika format. I Affinity så väljer du File - Export för att spara i olika format. Även Photoshop (PSD) stöds. Se här från Affinity. 894343392_Skrmavbild2020-09-14kl_13_47_43.thumb.png.7b074169cc8b9073e4d53ada55f6abca.png
 

Även om man kan exportera filer till ett annat format, märkte jag att både Affinity och Pixelmator var ganska krångliga att lära sig, så jag är tillbaka i Photoshop med Bridge och Camera Raw nu. Jo, Photoshop Elements är också något helt annat än "stora" Photoshop numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
bjoernowitsch

Senaste nytt: jag blev tvungen att avsluta min prenumeration, och då har fascisterna på Adobe tänkt ut att de som gör det i förväg ska straffas med böter på flera hundra kronor. Nu bojkottar jag hela Adobe och har inte ens Acrobat Reader installerat. Safari får öppna mina .pdf-filer i stället. Mina fotohanteringsprogram är numera Affinity, Pixelmator och Pixelmator Pro. Mest använder jag Affinity, och Finder har tagit över efter Adobes Bridge när jag ska ge namn åt mina bildfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Safari får öppna mina .pdf-filer i stället.

Tips: Inbyggda Förhandsvisning (Preview) visar pdf och har många pdf-funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...