Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kunde inte formatera extern i Catalina


jan.s
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Svägerskan köpte en extern SSD att använda som CCCbackup till sin nyinköpta mbp. Den var formaterad som Exfat och antagligen med mbr som partitionstabell. Så jag formaterade om den, i Catalina, till Mac OS Extended (journalförd). Fick ingen fråga om APFS eller Guid partitionstabell. Vid försök att använda denna som backup i CCC gick det inte, CCC ville starta skivverktyg. Misstänkte att detta berodde på fel partitionstabell och formatering.

 

Satte då externa SSDn i min egen mbp, med Mojave. Där kunde jag formatera om den i APFS och Guid. När jag sedan använde den som backup i CCC i mbp med Catalina gick det som smort.

 

Någon som känner igen detta? Är det ett SBSproblem eller finns det någon annan förklaring?

Redigerad av jan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövde inte formatera den från början. Exfat duger gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det tyckte dock inte CCC i Catalina. Försökte även med det. Det var dessutom inte frågan.

Redigerad av jan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som för klarhet lyder: Kan någon förklara varför jag inte kan formatera för APFS/Guid i Catalina men väl i Mojave?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå att formatera direkt till APFS i Catalina om SSDn är Exfat, NTFS eller liknande. Först måste du formatera till Mac OS extended med GUID partitionstabell, vilket du gjorde. Om du nu hade försökt formatera den igen i Catalina så borde valet APFS kommit upp. 
Jag har ingen teknisk förklaring till varför. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...