Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skriva en kanelbulle


BjornS
 Share

Rekommendera Poster

Telly82

Själv tyckte jag att det var en intressant diskussion vad man kallar den där tangenten.

De flesta mac-användare har säkert kommit i kontakt med ⌘-tecknet framförallt grafiskt.  Om man benämner tangenten muntligt, sker det nog oftast i mindre, begränsade grupper. Det kan vara en utbildning, en redaktion, en arbetsplats eller något annat. Men tydligen så varierar det en hel del vad man kallar tangenten, vilket är både semiotiskt och språksocialt spännande.

 

Sedan blev det mest en pilutta-dig-grej av det hela. Tråkigt.

 

Visst har du rätt, Telly82, att både trafikmärket och kartsymbolen betyder ”Sevärdhet”! Den saken kanske vi kan lämna bakom oss?

Min fråga var mer om det är rimligt att kalla alla andra benänmingar ”felaktiga”. Trafikmärket heter ju inte heller bulle, kringla, lussebulle, propeller, krumelur eller klöver.

Jag tycker inte det. Det handlar om olika språkliga domäner. Min gissning — som då bara är en gissning — är att det är en försvinnande liten del mac-användare som avslutar sina program med ”sevärdhet + Q”.

 

Men visst, vill du fortsätta att hitta fel så är jag inte sen att hänga på.

Ett tips är att jag här ovan stavat fel till ordet ”benämningar”, det kanske kan vara värt ett inlägg eller två…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, KMN säger:

Min fråga var mer om det är rimligt att kalla alla andra benänmingar ”felaktiga”.

Nej, och det har jag aldrig påstått heller.

Jag har bara reagerat på "fornminne", vilket är direkt felaktigt för den symbolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, och det har jag aldrig påstått heller.

Jag har bara reagerat på "fornminne", vilket är direkt felaktigt för den symbolen.

Resultatet av mina högst ovetenskapliga googlingar tidigare i tråden gör att jag tycker att du använder "direkt felaktigt" på ett direkt felaktigt sätt.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Kringla, säger jag nog, men jag skriver nog cmd.

Själv säger jag bulle. Det har nog att göra med var, när och hur man kom i kontakt med tangenten första gången.

Tillkom inte cmd först senare? Känns nästan som en eftergift för andra operativsystem… Från början fanns det väl också ett äpple på tangenten?

 

När jag skriver cmd blir det ⌘; jag har lagt till det i textersättning (eller vad det heter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, KMN säger:

Själv säger jag bulle. Det har nog att göra med var, när och hur man kom i kontakt med tangenten första gången.

Tillkom inte cmd först senare? Känns nästan som en eftergift för andra operativsystem… Från början fanns det väl också ett äpple på tangenten?

 

När jag skriver cmd blir det ⌘; jag har lagt till det i textersättning (eller vad det heter).

Jag minns inte exakt men jag minns precis som du skriver att det gällde andra saker förr i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...