Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skriva en kanelbulle


BjornS
 Share

Rekommendera Poster

Hallo alla

 

När jag ska skriva en kanelbulle får jag istället fram ™ 

Någon som vet hur jag ska göra för att få fram kanelbullen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du ska byta tangentbordslayout från Svenskt till Svenskt PRO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Har för mig att du ska byta tangentbordslayout från Svenskt till Svenskt PRO.

Har den inställningen

Skärmavbild 2020-05-22 kl. 12.33.00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Har för mig att du ska byta tangentbordslayout från Svenskt till Svenskt PRO.

Tack @Telly82

Problemet låg i menyraden

Härligt att kunna skriva @@@@@@@@@@@ igen! ?

Skärmavbild 2020-05-22 kl. 12.38.18.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, BjornS säger:

Tack @Telly82

Problemet låg i menyraden

Härligt att kunna skriva @@@@@@@@@@@ igen! ?

Skärmavbild 2020-05-22 kl. 12.38.18.png

Jo, ”kanelbulle” är väl ett av de mer trösterika orden så här i coronatider.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
bjoernowitsch

Kanelbulle? Mina tangentbord är inställda på tyska, och då trycker jag på Alt och L. @, alltså. Hos mig heter tecknet snabel-a. Vet någon förresten hur man får fram äpple-tecknet? I Big Sur används det för att återställa systemet med Time Machine, men jag hittar inget på mina tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med tysk inställning, men på svenska är det ⌥ + a som ger .

(⌥ och L ger hos mig "fi".)

 

Intressant att @ benämns ”kanelbulle”. När jag började med mac så kallades ⌘ ”bulle” — men det var kanske mest en lussekatt som avsågs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, bjoernowitsch säger:

Mina tangentbord är inställda på tyska

Det finns några att välja på, vilket har du?

 

dump.png.0c227b03e6958ac619abceed37a49a90.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Vet inte hur det är med tysk inställning, men på svenska är det ⌥ + a som ger .

(⌥ och L ger hos mig "fi".)

 

Intressant att @ benämns ”kanelbulle”. När jag började med mac så kallades ⌘ ”bulle” — men det var kanske mest en lussekatt som avsågs.

Ska vara "Lussebulle"....  Vilket ger den klassiska LussebulleQ när man vill avsluta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

När jag började med mac så kallades ⌘ ”bulle” — men det var kanske mest en lussekatt som avsågs.

 

6 minuter sedan, Axelman säger:

Ska vara "Lussebulle"....  Vilket ger den klassiska LussebulleQ när man vill avsluta. :)

Aldrig hört talas om någon av benämningarna (vad jag minns).

Den kallades (felaktigt) för "fornminne" eller "äpple" för att det fanns också en äpple-symbol på tangenten.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Ska vara "Lussebulle"....  Vilket ger den klassiska LussebulleQ när man vill avsluta. :)

 

1 timme sedan, Telly82 säger:

Aldrig hört talas om någon av benämningarna (vad jag minns).

Den kallades (felaktigt) för "fornminne" eller "äpple" för att det fanns också en äpple-symbol på tangenten

Vet inte hur lokala (i tid och rum) de där beteckningarna är, men det är nog vanskligt att tala om ”ska” och ”felaktigt” i de här sammanhangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
5 timmar sedan, Alix säger:

Det finns några att välja på, vilket har du?

 

dump.png.0c227b03e6958ac619abceed37a49a90.png

I nya Big Sur har jag en knapp i övre högra hörnet som heter A, och när jag klickar på den, ställer jag in den vanliga tyska, och hela systemet är inställt på tyska. Då blir Alt + A = Å. Det där äpplet, ska det synas på skärmen när man trycker på tangenten, eller kommer det fram med Skift eller Alt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

I nya Big Sur har jag en knapp i övre högra hörnet som heter A, och när jag klickar på den, ställer jag in den vanliga tyska, och hela systemet är inställt på tyska. Då blir Alt + A = Å. Det där äpplet, ska det synas på skärmen när man trycker på tangenten, eller kommer det fram med Skift eller Alt?

Det verkar vara alt/(option) + skift + ¨ på svenskt tangentbord för att du ska få :

 

dump.png.6e39c75e7faa3e8a86d171fa5a990b5c.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Telly82 säger:

 

Aldrig hört talas om någon av benämningarna (vad jag minns).

Den kallades (felaktigt) för "fornminne" eller "äpple" för att det fanns också en äpple-symbol på tangenten.

Sevärdhet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Lokaliseringsmarken-for-upplysning-om-serviceanlaggningar-med-mera/Sevardhet/

Jag har för mig att den tidigare kallades/hette fornminne. Har läst något om att det märket ska ha inspirerat Apple.

 

På min nuvarande dator, av senaste generationen, finns ett sevärdhetsmärke på knappen med texten command.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, KMN säger:

 

Vet inte hur lokala (i tid och rum) de där beteckningarna är, men det är nog vanskligt att tala om ”ska” och ”felaktigt” i de här sammanhangen.

Jag skrev inte "ska" någonstans och som Mattiasgbg redan påpekat så betyder märket "sevärdhet" och inte "fornminne". :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag skrev inte "ska" någonstans och som Mattiasgbg redan påpekat så betyder märket "sevärdhet" och inte "fornminne". :) 

Jag roade mig med att googla "vägmärke sevärdhet", vilket gav ungefär 2180 resultat, och "vägmärke fornminne", vilket gav ungefär 5540 resultat, på lite kortare tid. Bildresultaten var ungefär samma i båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

The looped square (⌘) ist used as a symbol on the Command key, also historically known as the Apple key, clover key,[1] open-Apple key, pretzel key,[1] propeller key,[1] squiggly button, or meta key, is a modifier key present on Apple Keyboards. It is also used on "Place of interest" traffic signs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan 1984 har den synts som markör på den speciella "kommandotangenten" på de flesta av ApplesMacintosh-tangentbord. Apple behövde inför lanseringen av sin nya dator en alternativ tangentsymbol till sitt välkända äpple, och företagets designer Susan Kare hittade därefter det finsk inspirerade[1] svenska vägmärket.[2] Symbolen är numera del av den officiella teckenuppsättningen för Unicode-typsnitt, där den har beteckningen Place of Interest Sign[3] (på svenska ofta kallad kringla). Det ingår även i Riksantikvarieämbetets symbol.

 

D7DA1E15-62D0-4C67-8EAD-7F78A923ED72.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag skrev inte "ska" någonstans och som Mattiasgbg redan påpekat så betyder märket "sevärdhet" och inte "fornminne".

Släpp ned axlarna, Telly82!

Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att där fanns två (2) citat. Ett där Axelman skriver ”ska” och ett där du skriver ”felaktigt”. Jag kommenterade båda.

Det om detta…

 

Vad gäller tecknet och tangenten så står det ju klart att de har många beteckningar, att det varierar mellan användargrupperna: kringla, bulle, äpple, fornminne, lussebulle och så vidare.

Att då beskriva en av dessa beteckningar som ”felaktig” med motiveringen att Transportstyrelsen vid något (senare?) tillfälle bestämt sig för att byta namn på ett vägmärke, ja det är smått udda — för att uttrycka det vänligt.

 

Hur ställer du dig förresten till kattraserna siames och perser? För länderna som gett dem deras namn heter väl något annat numera? Felaktiga?

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, KMN säger:

Vad gäller tecknet och tangenten så står det ju klart att de har många beteckningar, att det varierar mellan användargrupperna: kringla, bulle, äpple, fornminne, lussebulle och så vidare.

Att då beskriva en av dessa beteckningar som ”felaktig” med motiveringen att Transportstyrelsen vid något (senare?) tillfälle bestämt sig för att byta namn på ett vägmärke, ja det är smått udda — för att uttrycka det vänligt.

 

Såvitt jag vet så har transportstyrelsen inte något med vägmärken att göra.

Såvitt jag vet så har trafikverket eller dess föregångare aldrig bytt namn på nämnda trafikmärke; det har alltid betytt sevärdhet.

 

Vi skulle kunna gå in på ämnet karttecken i stället. Dessa har sett ut så i decennier, långt för Apple Computer bildades.

Två utdrag ur: https://www.lantmateriet.se/contentassets/fcaf1d1230444dfba360bdee686f7d7b/kartsymboler.pdf

198530286_Skrmavbild2021-08-15kl_10_28_06.png.286b3d8afac7512a81aa070e5c7609bb.png

1459761086_Skrmavbild2021-08-15kl_10_28_14.png.e7b05b5abcb8489213ff0fda0c92a34a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Såvitt jag vet så har transportstyrelsen inte något med vägmärken att göra.

Såvitt jag vet så har trafikverket eller dess föregångare aldrig bytt namn på nämnda trafikmärke; det har alltid betytt sevärdhet.

 

Vi skulle kunna gå in på ämnet karttecken i stället. Dessa har sett ut så i decennier, långt för Apple Computer bildades.

Två utdrag ur: https://www.lantmateriet.se/contentassets/fcaf1d1230444dfba360bdee686f7d7b/kartsymboler.pdf

198530286_Skrmavbild2021-08-15kl_10_28_06.png.286b3d8afac7512a81aa070e5c7609bb.png

1459761086_Skrmavbild2021-08-15kl_10_28_14.png.e7b05b5abcb8489213ff0fda0c92a34a.png

Regeringen fastställer vägmärken, Transportstyrelsen berättar hur de ska användas, Trafikverket spikar upp dem (vid sina gator).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Regeringen fastställer vägmärken, Transportstyrelsen

Ja, i Vägmärkesförordning (2007:90). Sevärdhet är H22. H21 är Försäljningsställe för fiskekort. Här kan man ladda ned en sevärdhet (för att titta på när eller om man vill se något sevärdigt). Sneak preview:

 

h22-1.jpg

© Transportstyrelsen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Såvitt jag vet så har transportstyrelsen inte något med vägmärken att göra.

2029459855_Skrmavbild2021-08-15kl_13_39_45.png.54681228ac3261c54b4229150bdbf8dc.png

 

673426685_Skrmavbild2021-08-15kl_13_39_55.png.a5e4f5a7678f12e16f31caad3cd3d200.png

 

Och där någonstans börjar man förstå att det inte längre handlar så mycket om ⌘-tecknet…

Som sagt, släpp ned axlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

2029459855_Skrmavbild2021-08-15kl_13_39_45.png.54681228ac3261c54b4229150bdbf8dc.png

 

673426685_Skrmavbild2021-08-15kl_13_39_55.png.a5e4f5a7678f12e16f31caad3cd3d200.png

 

Och där någonstans börjar man förstå att det inte längre handlar så mycket om ⌘-tecknet…

Som sagt, släpp ned axlarna.

Ja, jag hade fel om vem som fastställer vägmärken, det ska (mot)villigt erkännas.

Men skulle vägmärket som nu betyder sevärdhet verkligen haft en annan betydelse? Upp till bevis i så fall. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, jag hade fel om vem som fastställer vägmärken, det ska (mot)villigt erkännas.

Men skulle vägmärket som nu betyder sevärdhet verkligen haft en annan betydelse? Upp till bevis i så fall. :) 

Om vi nu ska fokusera på lexikal betydelse så kanske rubriken bör ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...