Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte uppdatera min MacBook Pro från 2011


Jlix
 Share

Rekommendera Poster

Har problem med att ladda ner appar t.ex pages på datorn. Har just nu OS X Yosemite 10.10.5 och för att ladda ner pages behöver jag ha 10.14 men hittar inga tillgängliga uppdateringar för min dator. Är det bara att inse att bäst före datumet på min dator har gått ut trots att den är snabb som blixten och annars känns som ny? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Jlix säger:

Har problem med att ladda ner appar t.ex pages på datorn. Har just nu OS X Yosemite 10.10.5 och för att ladda ner pages behöver jag ha 10.14 men hittar inga tillgängliga uppdateringar för min dator. Är det bara att inse att bäst före datumet på min dator har gått ut trots att den är snabb som blixten och annars känns som ny? 

Om den har SSD och mycket RAM kan man modda in senaste Catalina med detta verktyg:

 

http://dosdude1.com/catalina/

 

Sedan kan du uppdatera till alla nyaste programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nyare versioner av Mac OS hittar man i App Store för Mac, man får söka efter dem. I äldre versioner så får man bara upp i programuppdatering uppdateringar av det Mac OS man har alltså inte helt ny version. 
 

Dvs om du har 10.10 så får du bara 10.10.1, 10.10.2, 10.10.3 osv men inte 10.11, 10.12 osv. Senaste OS du kan köra finns i App Store. Sök på Mac OS där och den visar det senaste för dig. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är datorn uppdaterad till High Sierra 10.13 men kan fortfarande inte ladda ner pages då det behöver en uppgradering till 10.14 men min dator kanske inte är kompatibel till det? 
 

Söker jag på appstore kommer MacOS Catalina upp men det står ”den här versionen av MacOS 10.15.4 kan inte installeras på den här datorn.” 

Redigerad av Jlix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Om den har SSD och mycket RAM kan man modda in senaste Catalina med detta verktyg:

 

http://dosdude1.com/catalina/

 

Sedan kan du uppdatera till alla nyaste programmen.

Tyvärr funkade inte detta då det kommer upp att macOS Catalina Patcher inte kan öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Jlix säger:

Tyvärr funkade inte detta då det kommer upp att macOS Catalina Patcher inte kan öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Håll in CTRL högerklicka på filen och välj öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Jlix säger:

Nu är datorn uppdaterad till High Sierra 10.13 men kan fortfarande inte ladda ner pages då det behöver en uppgradering till 10.14 men min dator kanske inte är kompatibel till det? 
 

Söker jag på appstore kommer MacOS Catalina upp men det står ”den här versionen av MacOS 10.15.4 kan inte installeras på den här datorn.” 

Du kan ladda ner äldre version av Pages genom att gå in i "Köpt" och trycka på "Hämta"

Förutsätter att du tidigare någon gång laddat ner Pages

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Du kan ladda ner äldre version av Pages genom att gå in i "Köpt" och trycka på "Hämta"

Förutsätter att du tidigare någon gång laddat ner Pages

Har tidigare haft det installerat men efter att lånat ut min dator så återställde vi den till fabriksintällningarna och nu är det tomt under "köpt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Jlix säger:

Har tidigare haft det installerat men efter att lånat ut min dator så återställde vi den till fabriksintällningarna och nu är det tomt under "köpt".

 

Tror jag inte alls på. Är du inloggad med ditt Apple-ID i AppStore syns alla tidigare nedladdade program från AppStore. Inget du kan rensa genom att återställa datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Tror jag inte alls på. Är du inloggad med ditt Apple-ID i AppStore syns alla tidigare nedladdade program från AppStore. Inget du kan rensa genom att återställa datorn.

Jag är inloggad på mitt appel-ID jag haft sedan start, enda som visas under "Köpt" är iMovie och OS x Yosemite som jag laddade ner igår.. Men nu händer det grejer med nedladdning av Catalina så nu håller jag tummarna för att detta skall funka! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Jlix säger:

Jag är inloggad på mitt appel-ID jag haft sedan start, enda som visas under "Köpt" är iMovie och OS x Yosemite som jag laddade ner igår.. Men nu händer det grejer med nedladdning av Catalina så nu håller jag tummarna för att detta skall funka! 

Då har du inte laddat ner det genom AppStore. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är självklart. Du kan inte uppgradera macOS om en Filevault är på gång att kryptera hårddisken.

Tryck på hänglåset och stäng av det. Det där är ju något du själv har aktiverat för någon timme sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Jlix säger:

Ingenting vill funka.. skickar två skärmdumpar

 

Spoiler

Skärmavbild 2020-05-20 kl. 21.37.55.png

 

Du måste följa anvisningarna noga på den sida jag länkade till. Inte minst nedanstående är viktigt:

 

dump.png.a12fed8862954e3101f1750e56ebaae7.png

 

Installationsvideon:
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Jlix säger:

Skärmavbild 2020-05-20 kl. 21.46.30.png

Då får du vänta. Väldigt dumt att aktivera det från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Väldigt dumt att aktivera det från början.

Jag vill gå ett steg längre. Det är dumt att alls aktivera det; allt för stor risk för krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, ingen teknisk tjej här. Får låta det gå klart över natten så stänger jag av den imorgon. Ingen aning hur jag råkat aktivera det från början.. som sagt inget tekniskt geni här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det dumt att kryptera hårddisken i en bärbar dator och vad för krångel medför det att ha hårddisken krypterad?

Förutom i detta nu då då krypteringen inte har kört klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Varför är det dumt att kryptera hårddisken i en bärbar dator och vad för krångel medför det att ha hårddisken krypterad?

Förutom i detta nu då då krypteringen inte har kört klart.

Exempelvis om det blir hårdvarufel på lagringsenheten så att datorn inte kan boota. I hårddiskläge kanske man hade kunnat rädda filer. Det är förstås oturligt, och man ska ha backup, men, men...
För egen del krypterar jag de delar av kryptiskt innehåll som jag vill ska vara krypterade via krypterade skivavbilder. :fane: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

8 timmar sedan, SirKnasen säger:

vad för krångel medför det att ha hårddisken krypterad?

Förutom i detta nu då då krypteringen inte har kört klart.

Ja, förutom krångel så är det ju inget krångel. ;) 

Det finns otaliga inlägg i forumet där Filevault ställt med än det ena än det andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Ja, förutom krångel så är det ju inget krångel. ;) 

Det finns otaliga inlägg i forumet där Filevault ställt med än det ena än det andra.

 

Det finns nog betydligt fler inlägg som handlar om att systemuppdateringar har ställt till det. Är din slutsats då att man inte ska uppdatera systemet?  ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...