Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synkronisera, Spara, Backup, Bilder till extern nätverksenhet


Återvandring
 Share

Rekommendera Poster

Återvandring

Hejsan allihopa.

Jag undrar hur jag i min iPhone kan peka på en vanlig extern nätverksenhet för att på så sätt spara ner bilder, dokument osv automatiskt/manuellt då min iPhone

känner av och ansluter till mitt lokala nätverk?

Modellen jag har är iPhone SE 2020.

Har gått igenom menyerna men hittar ingen inställning för detta.

Jag antar att man skall ange en sökväg till nätverksenheten samt ett lösenord i vanlig ordning.

Eftersom den stöder VPN i hårdvaran borde man väl kunna koppla upp sig till sitt lokala nätverk via VPN då man är utanför sin WiFi täckning och härigenom

ladda upp sina bilder och backups osv även utomlands.

Jag vet att man kan använda iCloud, Idrive osv för detta syfte men är inte speciellt förtjust i detta då mitt eget nätverk duger alldeles gott för ändamålet.

Hur gör ni som inte vill ladda upp allt på remote servrar?

Hälsningar Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du har i ditt nätverk idag som duger gott att göra fjärrbackuper till av iOS enheter på distans?

Har du någon form av NAS med internetåtkomst?

Ge oss mer info om dina nätverksprylar för att vi ska kunna guida dig hur du konfigurerar upp dem.

 

Behöver du komplettera med så mycket som 2st sketna nätverkskablar så har du ett års iCloud (50GB 108Kr) betalt som löser dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvandring

Hej, jo idag har jag en usb sticka i en router som beter sig som en nätverksenhet eller liten NAS skulle man kunna säga som man kan komma åt via det lokala nätverket.

Enligt menyerna i routern kan man komma åt den via network connection,http,https,ftp,ftps

Network connection är det jag har aktiverat just nu och har adressen \\readyshare

Går jag in på den så anger jag användarnamn och lösenord, så finns filerna där.

Vad menar du med att komplettera med 2st nätverkskablar?

Visst skall jag köpa en NAS så småningom så man får lite mer fart men usb stickan fungerar väl

på samma sätt som en NAS nätverksenhet rent protokollmässigt tänker jag.

Det här är min första iPhone så har inte kollat upp alla möjligheter ännu men nån därute har väl samma tankar som jag kan jag tänka mig.

Hälsningar Peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen möjlighet att med bara iOS ansluta till en nätverksenhet på det sättet.

Minimum krävs det en app för att du ska kunna ansluta till nätverksenheten.

Det absolut bästa är att köpa en Synology och använda deras programvara för att ansluta och ta backup på sina filen.

Men förvänta dig inte att det fungerar lika smidigt och smärtfritt som iCloud för det gör det inte på långa vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den inbyggda appen Filer kan du ansluta till din USB via nätverket. Peta på de tre prickarna längst upp till höger. De syns när du petat dig längst upp  till vänster några gånger. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Finns ingen möjlighet att med bara iOS ansluta till en nätverksenhet på det sättet.

Minimum krävs det en app för att du ska kunna ansluta till nätverksenheten.

Det absolut bästa är att köpa en Synology och använda deras programvara för att ansluta och ta backup på sina filen.

Men förvänta dig inte att det fungerar lika smidigt och smärtfritt som iCloud för det gör det inte på långa vägar.

Appen Filer kan ansluta till nätverksresurser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, polken säger:

Appen Filer kan ansluta till nätverksresurser. 

Kan den automatiskt göra backup av kalenderposter, anteckningar, bilder, kontakter, lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, polken säger:

Appen Filer kan ansluta till nätverksresurser. 

Jag svarade utifrån automatiskt synkronisera/ta backup.

Då krävs det mer sofistikerad hårdvara och programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag svarade utifrån automatiskt synkronisera/ta backup.

Då krävs det mer sofistikerad hårdvara och programvara.

Bra, då besvarade vi varsin halva. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvandring

Tackar, ja satt å pillade med Files appen igår å visste inte vilket protokoll den stöder när man ansluter till en server.

Den verkar inte gilla (s)ftp, http(s), network connection, unc sökvägar osv så till slut skrev ja bara in ip adressen till routern å då anslöt den.

Jag får dock ingen preview på bilder och kan inte visa dem.

Trycker jag på "Öppna" händer ingenting.

Pdfer vill den inte öppna heller, eller ett dokument.

Bilderna är jpg format så det borde den väl kunna tolka.

Antar att iPhonen har nativt stöd för pdf, bilder, dokument osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Återvandring säger:

Tackar, ja satt å pillade med Files appen igår å visste inte vilket protokoll den stöder när man ansluter till en server.

Den verkar inte gilla (s)ftp, http(s), network connection, unc sökvägar osv så till slut skrev ja bara in ip adressen till routern å då anslöt den.

Jag får dock ingen preview på bilder och kan inte visa dem.

Trycker jag på "Öppna" händer ingenting.

Pdfer vill den inte öppna heller, eller ett dokument.

Bilderna är jpg format så det borde den väl kunna tolka.

Antar att iPhonen har nativt stöd för pdf, bilder, dokument osv

 

smb:// före ip-adress funkar för mig. skriver du bara ip-adress läggs det till automatiskt om den hittat den.

Öppnar man en bild och petar på symbolen längst ner till höger får du preview på bilder, pdf'er mm.
Finns bättre filbläddrarappar appar men denna är inbyggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvandring

Förstår inte detta.

Om jag ansluter och går in i en mapp som jag har bilder i, listas bilderna som vita ikoner med 2 blåa små rutor i.

Längst ner finns Senaste och Bläddra knappen.

Drar jag ner får jag fram lilla cirkeln med 3 små duttar i som ger Ny Mapp Skanna Dokument å Anslut till Server.

Klickar jag på bilden händer ingenting.

Håller jag på bilden dyker 11 menyalternativ opp å väljer jag Info får jag lite info och en knapp Öppna dyker upp men inget händer då den nedtryckes bestämt.

Väljer jag Överblick dyker bildens namn upp och storlek men inget annat.

Samma fenomen återfinns för pdfer å även en txt fil.

Finns det någon global inställning i luren som ska togglas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvandring

Efter att ha installerat den senaste uppdateringen så kan man nu klicka på bilder, textfiler, pdfer osv när man anslutit till servern och dem öppnas :).

Dock får jag inga previews eller thumbnails när man knallar runt i mapparna

och hittar heller ingen inställning för det men det kommer väl me tiden.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Återvandring säger:

Efter att ha installerat den senaste uppdateringen så kan man nu klicka på bilder, textfiler, pdfer osv när man anslutit till servern och dem öppnas :).

Dock får jag inga previews eller thumbnails när man knallar runt i mapparna

och hittar heller ingen inställning för det men det kommer väl me tiden.

 

 

 

 

Uppdateringen har inte fått det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvandring
2020-05-24 på 14:24, lappen71 säger:

Uppdateringen har inte fått det att fungera.

Trist, för mig fungerade det direkt efter uppdateringen då jag satt å pillade me luren när uppdateringen dök opp så jag installerade den på en gång å vips kunde ja kika på bilderna.

Hur ter sig problemet för dig då?

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Återvandring säger:

Trist, för mig fungerade det direkt efter uppdateringen då jag satt å pillade me luren när uppdateringen dök opp så jag installerade den på en gång å vips kunde ja kika på bilderna.

Hur ter sig problemet för dig då?

 

Det var en tillfällighet att det började fungera efter uppdateringen förstår du väl ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...